Gå til innhold

Hva har dere til forrett og hovedrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere til forrett og hovedrett?

Hva går ann å ha til forrett? Er det noen retningslinjer? Annet enn at det ikke må være så mye at man blir mett..

Lurer på om det hadde gått ann å hatt noe i enkelt kunne laget selv dagen før og satt inn i kjøleskapet? Noe som enten serveres kaldt eller kan armes fort inne i stekovnen?

Målet var å få det billigere enn å bestille. Trenger ikke å være fancy, som det ofte er når man bestiller. Men noe barna og kan like. Vi kommer til å ha endel barn i bryllupet så..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tenkt å ha en suppe til forrett og ovnsbakt laks til hovedrett.

Skrevet

ang. forrett:

vi skal ha fisk- og skalldyrsuppe.

er jo flere ting som kan serveres kaldt: rekecoctail, spekeskinke og melon, reker elle scampi med salat osv... hvis du søker etter catering, så ligger det mange menyforslag på nettet!

Skrevet

En slags skinke og ruccola med noe tilbehør.. er ikke så god på sånt.. :eeeh:

Skrevet

jeg kommer ikke på noen hovedretter som kan serveres kaldt. eneste er buffet da/koltbord.

Skrevet

Vi ønsker fisk til hovedrett.

Har ikke bestemt oss enda, men antagelig en eller annen hvit fisk som skal ovnbakes.

Skrevet

Velger man fisk til forrett, er det ofte vanlig at man har en kjøttrett til hovedrett så det ikke blir "dobbelt opp", hvis du skjønner. Fisk til hovedrett er nok et mer risky valg - mange som ikke er så begeistret for fisk selv i voksen alder.

Bare min mening. (Og jeg er veldig glad i fisk :))

Skrevet

Haha, hvorfor voksne folk ikke er begeistret for fisk er fordi de ikke har smakt skikkelig god fisk med ordentlig tilbehør. Skal ikke servere kokt torsk akkurat. I min omgangskrets og familie har de aller fleste sansen for god fisk, så det ser jeg ikke på som noe problem.

Jeg var i bryllup i sommer der hovedretten var fisk. Stor suksess.

Mye bedre enn skinkesteik o.l. i hvertfall.

• Liker 1
Skrevet
Haha, hvorfor voksne folk ikke er begeistret for fisk er fordi de ikke har smakt skikkelig god fisk med ordentlig tilbehør. Skal ikke servere kokt torsk akkurat. I min omgangskrets og familie har de aller fleste sansen for god fisk, så det ser jeg ikke på som noe problem.

Jeg var i bryllup i sommer der hovedretten var fisk. Stor suksess.

Mye bedre enn skinkesteik o.l. i hvertfall.

Skjønner poenget dit :) Er familen/venner vant til fisk så er det jo ikke noe problem. Mener bare at kjøtt nok er et vanligere og kanskje sikrere valg. Det er i allefall vanligere der jeg er fra. I tillegg kjenner jeg til mye flere forretter med fisk/sjømat enn med kjøtt, ergo kommentaren om fisk/sjømat både til forrett og hovedrett der det for min del blir litt too much med begge deler :)

Man velger jo det man vil selv, og som man tror vil bli bra :)

Skrevet

Vi skal ha kjøtt til hovedrett. Går det ann å ha en lett liten rett med kylling til forrett? Vil helst ikke ha fisk...

Skrevet

Selvfølgelig går det an, men det mest vanlige er å ha fisk til forrett og kjøtt til hovedrett. Jeg tenker også at det er litt voldsomt med to kjøttretter.

Skrevet

Vi hadde carpaccio av kalv til forrett nummer en.

Deretter grillspyd med laks og scampi som rett nummer to.

Rett nummer tre var kylling.

Til dessert hadde vi is og valrhona sjokolade.

Fikk masse skryt for matvalget :)

Skrevet

Forrett - Kryddermarinert laks som serveres med avokadokrem,soyasirup og marinert salat

Hovedrett - Indrefilet av okse som serveres med stellt sopp,smørdampede aspargesbønner, rødvinssaus og amandine poteter

Dessert - Sjokoladekake nemesis toppet med sjokolade ganache, jordbærsalat og vaniljeis med et hint av maldonsalt

Åhh som jeg gleder meg :lur:

• Liker 3
Skrevet

Hva slags kjøtt skal dere ha som hovedrett, hvis dere har bestemt dere? Det kan jo ha litt å si for hva som passer best som forrett.

Om dere absolutt ikke vil ha fisk eller skalldyr (selv om det er veldig vanlig og ofte veldig godt!) går det kanskje an å servere en god salat, med krutonger eller toast. Mener å huske at jeg har fått det som forrett før oksestek e.l. i bryllup...

Eller en suppe. Gazpacho kunne kanskje vært noe om den står til hovedretten, for den serveres kald. Ellers er jo supper lette å varme opp.

Gjest Gjest_Salamandra_*
Skrevet

Jeg var i et bryllup som hadde asparges med skiver av parmesan og valnøtter som forrett. Skikkelig godt og samtidig enkelt.

Noen som har vært på restauranten Trancher i Oslo? De har kun en rett på menyen, helstekt entrecote. Er det en ide til bryllup? Helsteke et stykke kjøtt, dele opp og ha som hovedrett?

Skrevet

Da jeg var i bryllup i sommer hadde brudeparet valgt spekeskinke med Cantaloupe- og Piel del Sapo-melon til forret. Hovedretten var elgstek og fløtegratinerte poteter.

Tror dere bør tenke mer på hva dere liker å spise ved valget av forrett enn hva som er tradisjonelt. Er dere ikke glade i fisk eller skalldyr, så styr unna! Ikke noe poeng å servere noe dere er i tvil om. Sats heller på noe dere liker godt selv. :)

Skrevet

Vi hadde blomkålsuppe til forrett, var til og med midt på sommeren, men vi valgte noe vi liker godt begge to. vi hadde oksesteak til hovedrett og sjokolademousè til dessert. kjempe godt alt sammen.

Det var en kald dag så suppa kom godt med ;)

Det viktigste er å velge noe som brudeparet liker, det vil alltid være noen som ikke liker maten, men det får bli deres problem, til og med noen som ikke liker is så man møter alltid på problemer med maten om man velger å tenke på "alle" andre.

lykke til

Skrevet

Vi skal ha:

Forrett: Honningmelon med spekeskinke

Hovedrett: Kalvestek

Dessert: Fruktsalat med krem

Skrevet

Jeg tror vi skal ha noe skalldyraktig til forrett, og siden det blir endel barn i bryllupet har jeg lyst å finne på noe til barna (er jo kjedelig å sitte stille mens de voksne spiser). Så her om dagen kom jeg på en god idè som jeg tror jeg skal gjennomføre - lage sånne små minipizza ved å trykke ut pizzadeig med runde pepperkakeformer/kopp o.l. og lage klart med fyll o.l. så kjøkkenfolkene bare kan hive det i ovnen før det skal serveres... er veldig fornøyd med denne ideen :)

Skrevet
Jeg tror vi skal ha noe skalldyraktig til forrett, og siden det blir endel barn i bryllupet har jeg lyst å finne på noe til barna (er jo kjedelig å sitte stille mens de voksne spiser). Så her om dagen kom jeg på en god idè som jeg tror jeg skal gjennomføre - lage sånne små minipizza ved å trykke ut pizzadeig med runde pepperkakeformer/kopp o.l. og lage klart med fyll o.l. så kjøkkenfolkene bare kan hive det i ovnen før det skal serveres... er veldig fornøyd med denne ideen :)

Hvorfor kan ikke barna også spise skalldyr, da? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...