Gjest :) Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Når er det egentlig "vanlig" å forlove seg? Jeg og kjæresten min har vært sammen i snart to år, og samboere siden sommeren. Jeg har kjempelyst til at vi skal forlove oss(og gifte oss) snart, men han mener at det ikke haster. For et år siden sa han at han ville vi skulle forlove oss i 2008, så dere kan jo tenke dere hvor skuffet jeg ble når det aldri skjedde. Vi har snakket om det og sånn og han mener ikke noe er forandret, og at vi fortsatt har god tid. Vi er studenter og og han sier at vi skal gifte oss og få barn(drømmen min) når vi er ferdige med studiene. På en måte tror jeg jo på han, vi har det fint og elsker hverandre. Men samtidig må jeg inrømme jeg blir litt usikker og redd når han ikke vil enda. Og når han spør om jeg virkelig trenger en ring for å vise at det skal bli oss, føler jeg meg i grunnen litt teit. Huff dette ble et surrete innlegg, men er det noen som kjenner seg igjen? Er det bare jeg som er gammeldags og tåpelig, eller er det et varselsignal..? Jeg tenker kanskje litt for mye...
Sola^ Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Det kan vere så enkelt at han meiner at når ein forlover seg så kan ein begynne å sette dato og planlegge bryllaupet. I så fall skjønner eg at han har lyst å vente slik at dere har ein betre økonomi fyrst. Ønsker du å gifte deg snart, eller er det meir at det vil vere eit teikn på at dere er seriøse med kvarandre? Når vert det aktuelt med bryllaup? Kanskje dere heller skal diskutere når det kan bli aktuelt og ønsker/drømmer rundt det? Det kan vere at det er litt skummelt for han og derfor ønsker han litt tid til å kjenne på tanker og følelser. Me sitter også med tanker om forlovelse men det er litt skummelt også.
Grønt blad Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror du henger deg litt for mye opp i det. Det er ma Jeg tror ikke du skal ta dette som et varseltegn på noe som helst. Prøv å ikke henge deg så mye opp i det, og slå deg til ro med at han ønsker å vente litt. Dere blir nok gift til slutt.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Eg vet vel ikke helt når det er normalt å forlove seg eller gifte seg. Tror dette er veldig individuelt. Jeg er selv 19 og har vært sammen med min kjæreste i 2,5 år. Vi har også planer om å forlove oss, gifte oss og få barn sammen. Men før dette skjer må vi få et par ting unnagjort. Vi vil først bli ferdig med all utdanning og få oss fast jobb, slik at vi kan få oss et hus. Når huset og jobbene er på plass ønsker vi å gifte oss, og så blir det kanskje noen små etter dette. Da har vi penger til et bryllup, vi har et hus som er vårt, og vi trenger ikke å bekymre oss noe særlig for disse tingene. Som min mor sier, ta allt i riktig rekkefølge, så går ting så mye bedre. Vi har snakket om når vi tenker at vi kanskje kan bli forlovet, og er enige om når vi begge inser at vi er klare for å gifte oss, så forlover vi oss. Og da vil det ikke vare lenge før vi er gift. (vil ikke være forlovet i en evighet før vi gifter oss.) Du er jo ung, og har god tid til å forlove deg, gifte deg og allt det andre. er ingen ting du trenger stresse med. Lev livet og nyt at du har en fantastisk kjæreste som elsker deg. Det gjør i hvertfall jeg.
gullet76 Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Ikke noe x antall år som er mer normalt enn andre når vi snakker om forlovelse. Kan skje etter 3 mnd eller 10 år det, avhengig av livssituasjon etc. Å forlove seg bare for å gjøre det, for å føle seg tryggere på den andres følelser blir dumt etter min mening. Noen forlover seg og er forlovet i årevis uten å sette en dato for bryllupet, og det syns jeg blir feil (andre må jo få mene hva de vil). For meg er et frieri = forlovelse, og en lovnad om å gifte seg innen "kort" tid. Med det mener jeg innen ett år, kanskje halvannet. Min kjære har ikke noe ønske om å gifte seg enda. Men jeg vet likevel at han ikke elsker meg noe mindre av den grunn. Jeg har uansett tenkt til å benytte meg av neste skuddårsdag til å fri selv, hvis han ikke har gjort det.
Malteaser Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Eg vet vel ikke helt når det er normalt å forlove seg eller gifte seg. Tror dette er veldig individuelt. Jeg er selv 19 og har vært sammen med min kjæreste i 2,5 år. Vi har også planer om å forlove oss, gifte oss og få barn sammen. Men før dette skjer må vi få et par ting unnagjort. Vi vil først bli ferdig med all utdanning og få oss fast jobb, slik at vi kan få oss et hus. Når huset og jobbene er på plass ønsker vi å gifte oss, og så blir det kanskje noen små etter dette. Da har vi penger til et bryllup, vi har et hus som er vårt, og vi trenger ikke å bekymre oss noe særlig for disse tingene. Som min mor sier, ta allt i riktig rekkefølge, så går ting så mye bedre. Vi har snakket om når vi tenker at vi kanskje kan bli forlovet, og er enige om når vi begge inser at vi er klare for å gifte oss, så forlover vi oss. Og da vil det ikke vare lenge før vi er gift. (vil ikke være forlovet i en evighet før vi gifter oss.) Du er jo ung, og har god tid til å forlove deg, gifte deg og allt det andre. er ingen ting du trenger stresse med. Lev livet og nyt at du har en fantastisk kjæreste som elsker deg. Det gjør i hvertfall jeg. Kjenner jeg ble litt provosert av det du skrev der. For fordet om du ikke tar tingene i "riktig" rekkefølge så kan det jo gå fint! Mine foreldre fikk først meg, så fikk de søstra mi, forlova seg, gifta seg (22 år) og 16 år senere kjøpte de seg hus og bil. Så det kommer vel helt ann på hva hvert par føler er riktig, men hvis det er riktig for dere. Så er det flott Til TS: Forstår du ble skuffa da dere ikke ble forlova i 2008, hvis det var snakk om det. Jeg er enig med gullet76 at en forlovelse er at du lover å gifte deg med den personen innen en kort tid. Jeg syns ikke det er noe vits å forlove seg hvis det kun er en forlovelse, men det er jo bare min mening da. Forlov dere når dere syns det er riktig, snakk med han om det til dere er helt enige. Bare si det at du hadde lyst til å forlove deg i 2008 og at du ble litt skuffa, men forstår at han vil vente til dere har bedre råd osv. Kommunikasjon er SÅ viktig! Håper det hjalp litt
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Jeg har hørt alt fra 1 mnd til 20 år så stor forskjell ja..
Sol79 Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Jeg syns det er tidlig etter "nesten to år", da poenget med en forlovelse i mine øyne er at man har satt dato for et bryllup i løpet avnærframtid.
Store My Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 (endret) Jeg syns det er tidlig etter "nesten to år", da poenget med en forlovelse i mine øyne er at man har satt dato for et bryllup i løpet avnærframtid. Man kan vel sette en dato selv om man har vært sammen i "bare" to år. Mannen og jeg forlova oss etter et halvt år (ja, vet det er tidlig) og gifta oss 1 år etter det igjen. Vet av flere som har gjort det. Så at man har vært sammen i nesten to år utelukker ikke at man setter av dato for bryllupet i nær framtid. Til TS: hva som er "vanlig" varierer veldig. Noen forlover seg etter et par måneder, til og med uker, mens andre venter i flere år. Jeg vet av et par som var samboere i 7 år før de forlova seg.. Endret 11. januar 2009 av plingo
Sol79 Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 Neida, det var ikke det jeg mente, men ser at jeg ordla meg litt merkelig. Det jeg mente var at jeg ikke ser vitsen med en forlovelse om man skal være forlovet i ti år slik som mange er i dag.
Malteaser Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Neida, det var ikke det jeg mente, men ser at jeg ordla meg litt merkelig. Det jeg mente var at jeg ikke ser vitsen med en forlovelse om man skal være forlovet i ti år slik som mange er i dag. Helt enig
Store My Skrevet 11. januar 2009 #13 Skrevet 11. januar 2009 Neida, det var ikke det jeg mente, men ser at jeg ordla meg litt merkelig. Det jeg mente var at jeg ikke ser vitsen med en forlovelse om man skal være forlovet i ti år slik som mange er i dag. Sånn ja. Ja, da er vi jo helt enige.
Gjest Cæmis Skrevet 11. januar 2009 #14 Skrevet 11. januar 2009 Jeg synes ikke du burde stresse dette, og er ganske sikker på at du ikke trenger å være usikker på om han vil en gang i fremtiden. Du sier dere begge er studenter enda, og jeg vil nok si at under studietid så er det å gifte seg kanskje ikke helt optimalt i forhold til økonomi? Forlovelse skal være en hendelse som tar sted når dere kan sette en dato for den store dagen, synes jeg. Synes også at et bryllup skal komme senest ca 1,5 år etter dagen man forlover seg. Jeg har selv akkurat forlovet meg med min kjæreste, og vi har vært sammen is nart 8 år. Vi bestemte begge at vi skulle vente til jeg var ferdig med å studere, og vi hadde kjøpt en leilighet sammen. Det er også veldig usjarmerende å mase om forlovelse synes nå jeg. Et fireri skal komme overraskende på den andre parten, og det er ikke like hyggelig om du maser i hele februar og så frir han i mars...hvis du skjønner hva jeg mener? Ta tiden til hjelp, dere er sammen og har det fint slik! Forlovelse og bryllupp kommer etterhvert og det vil da være riktig tid for for der begge. Dere er fortsatt studenter, har vært sammen i "bare" 2 år...gi det litt tid, og nevn det om en stund igjen. Det er klart du kan "sette krav" en gang i tiden, men synes heller det skal komme når dere føler dere vel-etablert og det er "gitt" at tiden er inne. Cæmis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå