Gå til innhold

Pålagt sosialt samvær på jobb?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kan jobben ha sosiale arrangementer etter arbeidstid eller i helger, og ha obligatorisk oppmøte? Eller måtte de da i tilfelle betalt overtid? Hvis de sier at det er obligatorisk å være med på en samling en helg, må man da levere sykemelding/egenmelding for å slippe? Selv om dette er utenfor den arbeidstiden man har i kontrakten? Hva hvis man bare er sliten, vil tilbringe fritiden med familien, eller har andre planer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har obligatorisk oppmøte på slike sammenkomster.

Det er for å bygge miljøet i avdelingen, og hvis en ikke ønsker å være med på det, så er en heller ikke ønsket i avdelingen.

Satt litt på spissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for å bygge miljøet i avdelingen, og hvis en ikke ønsker å være med på det, så er en heller ikke ønsket i avdelingen.

Satt litt på spissen...

Det er det sykeste jeg har hørt..Jeg gidder aldri med på sånt på min jobb,og det respekterer de men er det møteer man må på, får vi overtid for det!!Ingen kan tvinge noen med når ting ikke er betalt!!!!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Obligatorisk oppmøte vil innebære lønn for tiden du er der. Enkelt og greit. Ellers kan de ikke tvinge deg.

Jupp =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_luna_*

Satt litt på spissen...

Samme gjelder hos oss. Selvsagt får ikke de som lar være å møte opp beskjed om at de ikke er ønsket, men det er veldig lett å tenke at de ikke har noe særlig behov for å bidra til et bedre arbeidsmiljø dersom de uteblir gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Samme gjelder hos oss. Selvsagt får ikke de som lar være å møte opp beskjed om at de ikke er ønsket, men det er veldig lett å tenke at de ikke har noe særlig behov for å bidra til et bedre arbeidsmiljø dersom de uteblir gang på gang.

Også er det de som faktisk mener at på jobb er man på jobb, og helgen vil man vel gjerne bruke det lille man har av fritid på familien/vennene sine. De på jobb bruker man så mye tid meg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fugl Fønix

Ja ærlig talt.. jeg bruker helgene og kveldene mine til hva jeg vil. Hadde jeg jobbet på ett sted hvor du var uønsket dersom du ikke foret fritiden din, så hadde jeg funnet ett annet sted å jobbe.

Vi er en stor og spredt arbeidsgruppe, og vi har til tider tilstelninger på fritiden hvor de som vil kan komme. Det er aldri press. Har vi noe alle skal møte på, tar vi det på slutten av dagen i arbeidstiden.

Og vi har faktisk ett supert arbeidsmiljø...kanskje det er fordi vi ikke blir tvunget til ting vi ikke vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Kann jeg spørre hvilken bransje dere som har det som dette,jobber innen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arghh.. vi har masse slikt på min jobb, og jeg synes det er ekstremt irriterende!

Vi får betalt for det da, mye er obligatorisk teambuilding eller opplæringsseminarer med "sosialt samvær og moro" etterpå. Jeg elsker jobben min, men får fnatt av å dra på disse klamme sammenkomstene hele tiden. Kollegaene mine er OK folk i jobbsammenheng, men å f eks tilbringe en hel helg med dem i Italia har vært litt av en påkjenning da dette ikke er folk jeg hadde valgt som venner på fritiden. Faktisk tror jeg det hadde blitt bedre arbeidsmiljø om jeg hadde sluppet å oppleve hvor dustete de er i fylla, eller gå på sightseeing med en gjeng tørrpinner og late som jeg har det morsomt.

Jeg skippet nettopp en tur til Kristiansand pga sykdom, tror nok jeg må skrive en egenmelding for det.

Jobber i mediebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Arghh.. vi har masse slikt på min jobb, og jeg synes det er ekstremt irriterende!

Vi får betalt for det da, mye er obligatorisk teambuilding eller opplæringsseminarer med "sosialt samvær og moro" etterpå. Jeg elsker jobben min, men får fnatt av å dra på disse klamme sammenkomstene hele tiden. Kollegaene mine er OK folk i jobbsammenheng, men å f eks tilbringe en hel helg med dem i Italia har vært litt av en påkjenning da dette ikke er folk jeg hadde valgt som venner på fritiden. Faktisk tror jeg det hadde blitt bedre arbeidsmiljø om jeg hadde sluppet å oppleve hvor dustete de er i fylla, eller gå på sightseeing med en gjeng tørrpinner og late som jeg har det morsomt.

Jeg skippet nettopp en tur til Kristiansand pga sykdom, tror nok jeg må skrive en egenmelding for det.

Jobber i mediebransjen.

Det er sånne som deg som bidrar til dårlig arbeidsmiljø. Snakk om negativ instilling til kollegene dine. For meg er venner folk jeg omgås til daglig, og har jeg kolleger, så ser jeg på de som "venner". Ikke at jeg nødvendigvis henger masse med de på fritiden, men jeg har i hvertfall ikke noe i mot det når det skjer sosiale arrangementer eller andre hyggelige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne som deg som bidrar til dårlig arbeidsmiljø. Snakk om negativ instilling til kollegene dine. For meg er venner folk jeg omgås til daglig, og har jeg kolleger, så ser jeg på de som "venner". Ikke at jeg nødvendigvis henger masse med de på fritiden, men jeg har i hvertfall ikke noe i mot det når det skjer sosiale arrangementer eller andre hyggelige ting.

Man bidrar faktisk ikke til dårlig arbeidsmiljø ved å ikke tenke på kollegaer som venner og ønske å tilbringe ganske mye fritid med dem... I mange tilfeller fungerer det bedre nettopp fordi man får lov til å sette en grense for hvor "nær" man skal være hverandre og hvor mye man forventer av hverandre på mindre viktige personlige områder. F eks er det ikke alle som trives ute på byen, samtidig som man forventes å være blid, bidra til at alle holder humøret oppe osv. Mens det gjerne er slike ting de sosiale sammenkomstene legger opp til. Nå mener jeg nok at det stort sett er positivt om det er snakk om en gang i året eller to, eller at man har en uformell fredags/lønningspils hvor man ikke presser folk til å bli med. Og av de stedene jeg har jobbet er det flere hvor jeg har gjort ting med kollegaer på fritiden, frivillig og gjennom arrangementer - fra pils med et par kollegaer, til en rimelig middag etter jobb via privatfester, kurs og til og med sex :ler: Men endel arbeidsplasser ser jo ut til å forvente ganske mye og ofte ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ironisk nok har jeg fått en pris for at jeg har bidratt så mye til det gode arbeidsmiljøet :ler:

Jeg har det morsomt på jobb, er alltid i godt humør og har en god historie eller kommentar på lur og prater masse med alle, særlig de som er litt sjenerte osv.

Men i realiteten er jeg noe misantropisk og velger mine nære venner med omhu, og selv om jeg er flink til å omgås alle slags mennesker på et overfladisk nivå så kan det ta litt på om jeg blir tvunget til å henge med en gruppe mennesker jeg kun har et overfladisk vennskap til (og ikke vil ha mer enn det) 24 timer i døgnet.

Noen er bare skrudd sammen slik at de ikke elsker alt og alle, og jeg blir sliten av for mye "nå koser vi oss"-stemning når jeg faktisk ikke koser meg så ekstremt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Daria_*

Jeg kjenner til en arbeidsplass der ledelsen truer med å trekke deler av de ansattes FERIE tilbake dersom de ikke deltar på sånne obligatoriske helgesamlinger. De får avspassering dersom de møter, den er grei nok. Men å true med å ta av ferien må da være brudd på alle regler og lover som finnes om arbeidsmiljø.

Det som også er irriterende med slike helger er at ledelsen ofte kamuflerer det som arbeidssamling ved å legge inn en time arbeidsrelatert aktivitet underveis. 95% av helga består likevel av heftig festing, noe som ikke passer alle.

Stjernedryss: Man trenger ikke å være negativ til kollegaer eller bidra til dårlig arbeidsmiljø bare fordi man ikke vil ut på festing med kollegaene sine. En arbeidsplass blir bare bedre av å ha litt forskjellige typer mennesker. Alle er ikke glad i drikkegilder og festing til langt på natt. Da må det være lov å trekke seg unna sånne situasjoner uten å få skylda for et eventuelt dårlig arbeidsmiljø. Jeg vil heller påstå at det er de som surmuler over kollegaer som ikke deltar på sosiale sammenkomster som bidrar til dårlig miljø. Litt toleranse er flott for enhver arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart om det ikke ble sagt fra under ansettelsesintervjuet at det forventes at ansatte må være med på sosiale arrangementer i fritiden. Da kunne man jo bare takke nei til stillingen. Jeg synes det blir litt barnslig å komme etterpå og klage over at man må være med på disse arrangementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Stjernedryss

Tja, de personene jeg setter mest pris på i livet mitt er i hvertfall de som er positive, blir med på ting som skjer, og dette er erfaringen min i hvertfall fra jobb, studier og livet generellt. Det jeg ser på som et godt arbeidsmiljø er i hvertfall å f.eks ta en pizza med kolleger etter jobb, istedenfor at det er om å gjøre å komme seg raskest hver til sitt og stenge seg i sitt eget skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det noen bransjer hvor det ikke er masse festplikt eller? jeg er så lei av å bruke mer tid på kollegaene enn familie, venner og kjæresten. på jobben min blir folk baksnakket hver gang de ikke er med på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Det jeg ser på som et godt arbeidsmiljø er i hvertfall å f.eks ta en pizza med kolleger etter jobb, istedenfor at det er om å gjøre å komme seg raskest hver til sitt og stenge seg i sitt eget skall.

Hva vet du om hva folk gjør etter jobben? Kanskje noen lengter hjem til kjæresten eller har fritidsaktiviteter de vil rekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på som et godt arbeidsmiljø er i hvertfall å f.eks ta en pizza med kolleger etter jobb, istedenfor at det er om å gjøre å komme seg raskest hver til sitt og stenge seg i sitt eget skall.

Arbeidsmiljø er snarere det som skjer mens man er på jobb, hvordan folk er mot hverandre da... Men ja, det kan være hyggelig og noen ganger viktig (om man f eks har fått jobb langt unna kjente og familie) å gjøre ting etter arbeid. Og vi er sikkert flere som har blitt godt kjent med enkelte kollegaer og fått sårt tiltrengt sosial aktivitet pga slike ting.

Samtidig blir det oftest feil å forvente at alle skal bli med. Noen har små barn, syke foreldre, tidkrevende interesser, frivillig arbeid osvosv. Med mindre store deler av arbeidsstokken er unge og single synes jeg det er helt urimelig å forvente at sosiale aktiviteter i stor utstrekning etter arbeidstid "må til" for at man skal bidra nok til et godt arbeidsmiljø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...