Ambriel Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Hei! Jeg har blitt sagt opp grunnet innskrenkningene, og ser meg nå nødt til å søke om dagpenger mens jeg søker ny jobb for harde livet. På nav sine sider står det: "Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår " som et av kriteriene, vil det si før eller etter skatt? :klø: Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er bare 20 og har nettopp begynt å sette meg inn i dette med skatt osv Også lurte jeg på hvor jeg kan finne ut totalt hvor mye jeg tjente ifjor, før skatt? (etter skatt så kan jeg jo bare sjekke hva som har kommet inn på konto som lønn i nettbanken). Jeg har jobbet på 2 forskjellige plasser, itillegg har jeg fått utbetalt endel lønn som sykepenger av NAV siden jeg har vært sykemeldt. Har også selvfølgelig mistet endel av lønnslippene Er det typisk en plass jeg kan ringe, og få det skriftlig? Eller må jeg ringe de tidligere arbeidsplassene? Eller hvordan går jeg frem på en best mulig måte? Takker for svar!
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Dersom du har prosentkort kan du regne ut hvor mye du har tjent brutto (før skatt) ved å legge det på det du har fått på kontoen. Litt arbeid, men ikke så mye om du har Excel. Virker ikke som om du har hatt fast inntekt - og da er det litt av en jobb å finne ut brutto lønn (og ekstra siden du har 3 "arbeidsgivere"). Sykepengene teller ikke inn i grunnlaget som du snakker om for dagpenger. Dersom du regner sammen det du har hatt i lønn, kan du med 20% skatt gange inn-på-kontoen-pengene med 1,25. Men 30% skatt må du gange med 1,43. Om du har fått 100.000,- på konto har du hatt 125.000,- brutto med 20% skattetrekk. Har du fått 100.000,- på konto med 30% skattetrekk har du hatt 143.000,- brutto.
Ambriel Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2009 (endret) Sykepengene teller ikke inn i grunnlaget som du snakker om for dagpenger. Kan jeg spørre om du vet hvorfor? :klø: Da kommer jeg akkurat under grensa Hvor skal jeg da få penger fra så jeg skal klare meg? Endret 11. januar 2009 av Ambriel
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Du må ha hatt LØNN for å få dagpenger. OM du får dagpenger så teller sykepengene med i hvor mye du får. Men det er noe 3årsregler. Se på selvangivelsen din for de siste 3 årene! Du må enten få deg en jobb (eller flere) eller gå på sosialen for å klare deg.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Nå på nyåret skal du motta årsoppgave fra arbeidsgiverne dine angående hvor mye du har tjent iløpet av året. Resten vet jeg ikke, beklager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå