Gå til innhold

Utflukter på chartertur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut å reise med apollo om en ukes tid, og har store planer om alt vi skal se og oppleve. I utgangspunktet har vi tenkt å klare oss selv, men så fikk vi nå mail fra Apollo med tilbud om et par utflukter. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til både prisen og opplegget, men er det noen her som har noen erfaringer med turoperatørenes utflukter? Både når det kommer til pris, innhold og om man får valuta for pengene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reist masse med apollo og pleier alltid å dra på minst 1 eller 2 utflukter men det kommer litt ann hva de har å tilby av turer osv.

Hvor skal du hen da?

Gjest padawan
Skrevet

reiser du på noen av utfluktene med Apollo er du iallefall sikker på at du ikke blir lurt els.

Skrevet

Jeg skal en uke til Jordan (Aqaba), og Apollo hadde vel i hvert fall 3 utflukter man kunne være med på. Synes 2 av dem så veldig overpriset ut, men den siste var ikke så ille. Ser liksom for meg at man kan spare mye på å klare seg selv (er student, så budsjettet er ikke all verdens), men det er jo veldig enkelt å bare bli med på et ferdig opplegg og.

Men, uansett hva vi bestemmer oss for blir det sikkert en knallbra tur :duskedame:

Skrevet
Jeg skal en uke til Jordan (Aqaba), og Apollo hadde vel i hvert fall 3 utflukter man kunne være med på. Synes 2 av dem så veldig overpriset ut, men den siste var ikke så ille. Ser liksom for meg at man kan spare mye på å klare seg selv (er student, så budsjettet er ikke all verdens), men det er jo veldig enkelt å bare bli med på et ferdig opplegg og.

Men, uansett hva vi bestemmer oss for blir det sikkert en knallbra tur :duskedame:

Dit skal jeg og. Men ikke før i april. Spent på å høre hvordan du har hatt det når du kommer hjem!

Gjest Utlogget
Skrevet

Jeg kom hjem fra Aqaba i går, og kan godt gi deg noen tips om hvordan du reiser rundt billig hvis du vil det. Kan nok også klare og huske noen cirka priser på transport og overnatting.

Utfluktene til Apollo er svindyre og kan da umulig være noe morsomme å være med på siden man reiser sammen med en hel flokk med andre turister.

Befolkningen i Jordan er utrolig hyggelige, selv om Aqaba er preget av at det begynner å bli en del vestlige turister der.

Skrevet

Tips mottas med takk! :)

Skrevet

Min erfaring er at man ofte kan få det vel så kjekt på egenhånd! :) God tur!

Gjest Utlogget
Skrevet
Tips mottas med takk! :)

:)

Er litt usikker på om du vil være noen dager i Aqaba, men jeg tar utgangspunkt i at du i hovedsak ønsker å tilbringe ferien der.

Utfra det vil jeg anbefale deg to forskjellige turer:

WadiRum og Petra. Disse kan du selv google og finne info om.

Til begge disse stedene kan du ta offentlige transport. Alternativene er buss og servicetaxi, vanlig taxi blir uforholdsmessig dyrt.

Gå opp til busstasjonen, og si hvor du skal, så hjelper de deg med å finne riktig buss. Jordanere er et utrolig vennlig folkeslag. Buss fra Amman til Aqaba (31 mil) koster et beløp tilsvarende ca n.kr. 60,-. Strekningen Petra-Aqaba er kun en tredel. Petra er dyrt og overpriset, men dere sover helt greit på hotell Valentine for et beløp tilsvarende n.kr. 250,- for et dobbeltrom.

Det går også an å reise med servicetaxi. Det er en personbil med plass til fire passasjerer og den kjører når bilen er fylt opp. Som priseksempel, så koster det et beløp tilsvarende n.kr. 100,- pr pers. fra Amman til Aqaba.

I Petra koster inngangsbilletten drøyt n.kr. 200,- for en dag. Det holder med en dag, selv om mange påstår det motsatte. Nå er det vinter, så det holder at dere går inn i området rundt klokka 8. Tiden har betydning for å se fargene på bygningene i fjellet best mulig. Gå også opp til "The monestary", dere må gå i trapper ei stund, men det er så absolutt verdt det. Altså: Google petra, så får du masse info og får se flotte bilder.

WadiRum er et ørkenområde med de flotteste fjell og fjellformasjoner, og med kameler og beduiner om hverandre. Det ligger en snau times kjøretur fra Aqaba. "Ørkenbunnen" ligger på 900 meter, så det er kaldt om natten. Her kan dere enten få en sjåfør til å rase rundt i ørkenen som en gal i en jeep med dere inni eller på lasteplanet, eller dere kan leie kameler og ri innover og spise og overnatte sammen med beduiner i teltene deres. Dette koster, men opplevelsen er så absolutt verdt pengene. Jeg legger ved en link til et beduinfirma jeg vet er veldig seriøse - du ser prisene på turene også. http://www.wadirumsunset.com/tours

Kjøp Lonely Planet for Jordan og les i den.

Ellers er det jo ganske morsomt å bade i Dødehavet da, men tar dere buss, så må dere opp til Amman for så å ta buss ned til Dødehavet, og da går det jo fort et par dager til.

Ellers er Aqaba en ganske stor by. Den har blitt gaske turistifisert etterhvert, og det avspeiler også prisene. Det er spisesteder i alle prisklasser og en hel haug med butikker for den som er interessert i det.

Og husk for all del å prute.

Skrevet

Mange føler vel en slags trygghet når de bestiller utflukter gjennom en norsk/skandinavisk reiseoperatør, men til gjengjeld er turene ofte svært overpriset og ofte blir man sendt på samme tur som turister fra andre land (som har betalt langt mindre for samme tur).

Reiseguidene får også provisjon basert på antall utflukter de selger, og de er derfor svært ivrige på å overtale de reisende til å velge f.eks. Apollos tur fremfor andre!

Du får altså nødvendigvis ingen bedre tur om du velger en dyr tur fra turoperatøren enn om du velger et rimeligere alternativ på egen hånd! :)

Gjest tidl. reiseguide
Skrevet
Mange føler vel en slags trygghet når de bestiller utflukter gjennom en norsk/skandinavisk reiseoperatør, men til gjengjeld er turene ofte svært overpriset og ofte blir man sendt på samme tur som turister fra andre land (som har betalt langt mindre for samme tur).

Reiseguidene får også provisjon basert på antall utflukter de selger, og de er derfor svært ivrige på å overtale de reisende til å velge f.eks. Apollos tur fremfor andre!

Du får altså nødvendigvis ingen bedre tur om du velger en dyr tur fra turoperatøren enn om du velger et rimeligere alternativ på egen hånd! :)

Jeg har selv jobbet som reiseguide (ikke i Jordan) og må bare si at det ikke er riktig at man får provisjon og heller ikke tips.

Utfluktene til Apollo er nok dyrere enn turer man kan kjøpe av lokale arrangører, da Apollo også skal tjene på dette. Som en annen sa så er man da sikker på at man ikke blir lurt og i tillegg er man da garantert å få guiding på norsk, svensk eller dansk, noe som er veldig greit hvis man selv ikke er så god i engelsk eller hvis man ender opp med en lokal guide som er vanskelig å forstå.

Du må selvfølgelig gjøre hva du føler for, og ettersom du er student skjønner jeg godt at du ikke vil bruke så mye penger. Hvis du er interessert i å utforske Jordan så ville jeg anbefalt å dra på en guidet utflukt til det stedet du synes virker mest interessant og heller dra rundt på egenhånd til andre steder. Mange steder får du mer utbytte av å få guiding og få skikkelig informasjon og historie om stedet.

Håper du finner en løsning som du blir fornøyd med og at du får en kjempefin ferie!

Skrevet
Jeg har selv jobbet som reiseguide (ikke i Jordan) og må bare si at det ikke er riktig at man får provisjon og heller ikke tips.

Utfluktene til Apollo er nok dyrere enn turer man kan kjøpe av lokale arrangører, da Apollo også skal tjene på dette. Som en annen sa så er man da sikker på at man ikke blir lurt og i tillegg er man da garantert å få guiding på norsk, svensk eller dansk, noe som er veldig greit hvis man selv ikke er så god i engelsk eller hvis man ender opp med en lokal guide som er vanskelig å forstå.

Du må selvfølgelig gjøre hva du føler for, og ettersom du er student skjønner jeg godt at du ikke vil bruke så mye penger. Hvis du er interessert i å utforske Jordan så ville jeg anbefalt å dra på en guidet utflukt til det stedet du synes virker mest interessant og heller dra rundt på egenhånd til andre steder. Mange steder får du mer utbytte av å få guiding og få skikkelig informasjon og historie om stedet.

Håper du finner en løsning som du blir fornøyd med og at du får en kjempefin ferie!

Eh..guiding? Hvor?

"Guidingen" består vel stort sett av litt oppramsing av info i bussen til utfluktsstedene foretatt av uinteresserte, men svært selvopptatte, reiseverter. Det de "guider" om vil enhver reisehåndbok informere mye bedre om.

På utfluktsstedene slippes ofte horden av turister løs p0å egen hpnd, og sørger de ikke for å informere seg selv, så får de lite ut av opplevelsen.

Utfluktene til turoperatørene er et krisetiltak for de som vanskelig forstår andre språk enn de skandinaviske.

Ikke forstår jeg rådet om å bruke lokale arrangører til de stedene man vil oppleve heller.

Det går utmerket an å ta seg rundt ved hjelp av kollektive transportmidler. Overnattingsmuligheter finnes det over alt, mat finnes det over alt og stort sett finnes det hjelpsomme mennesker over alt også. Og Lonely Planet gir mange ganger så god info som noen reiseguide på et chartersted evner å gi.

Og overprisede utflukter? Oh yeah, de er så overpriset at det er en skam.

Gjest tidl. reiseguide
Skrevet
Eh..guiding? Hvor?

"Guidingen" består vel stort sett av litt oppramsing av info i bussen til utfluktsstedene foretatt av uinteresserte, men svært selvopptatte, reiseverter. Det de "guider" om vil enhver reisehåndbok informere mye bedre om.

På utfluktsstedene slippes ofte horden av turister løs p0å egen hpnd, og sørger de ikke for å informere seg selv, så får de lite ut av opplevelsen.

Utfluktene til turoperatørene er et krisetiltak for de som vanskelig forstår andre språk enn de skandinaviske.

Ikke forstår jeg rådet om å bruke lokale arrangører til de stedene man vil oppleve heller.

Det går utmerket an å ta seg rundt ved hjelp av kollektive transportmidler. Overnattingsmuligheter finnes det over alt, mat finnes det over alt og stort sett finnes det hjelpsomme mennesker over alt også. Og Lonely Planet gir mange ganger så god info som noen reiseguide på et chartersted evner å gi.

Og overprisede utflukter? Oh yeah, de er så overpriset at det er en skam.

Da vet ikke jeg hvor du har vært på utflukt hen. Alle utflukter jeg har vært på både som turist og som guide har hatt informasjon på bussen og en guidet rundtur på utfluktstedet. Deretter har man fått tid til å gå rundt på egenhånd. Men jeg er enig med deg i noe, jeg ville heller dratt på egenhånd med en guidebok enn på utflukt med en lokal arrangør.

Skrevet

Hmm.. jeg har nemlig hørt det fra en som har vært ansatt i Apollo at han fikk provisjon for utflukter! :klø:

Og det er ikke sant at man får guiding på skandinavisk på utfluktene. Jeg reiste med Apollo i fjor og det var flere som var med utflukter hvor det kun var guide som snakket gebrokkent engelsk (+ tysk, spansk)

Gjest tidl. reiseguide
Skrevet
Hmm.. jeg har nemlig hørt det fra en som har vært ansatt i Apollo at han fikk provisjon for utflukter! :klø:

Og det er ikke sant at man får guiding på skandinavisk på utfluktene. Jeg reiste med Apollo i fjor og det var flere som var med utflukter hvor det kun var guide som snakket gebrokkent engelsk (+ tysk, spansk)

Det skal jeg ikke si noe om, jeg jobbet for Ving/Saga og vi fikk ikke noe provisjon, bare 6000 kr i mnd i lønn

Skrevet

Har erfaring med at det er akkurat samme opplegg, like bra og ikke minst halvparten av prisen ved å reise med en lokal enn med nordisk turoperatør....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...