frk_ø Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 leste akkurat at de har endret reglene for arveavgift og satt kraftig ned satsene. Jeg synes det er bra, men kan ikke la være å føle at det er urettferdig og bittert for alle oss som har betalt mange hundretusener i avgifter ...for arveavgift er en forferdelig avgift å betale. Mistet min mor i 2006, er enebarn, student og endte opp med å betale 115.000 kr i arveavgift, denne regningen ble tilsendt som en vanlig giro, snakk om brutalitet....
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Bare 115.000? Jeg fikk en på 280.000,-. I ei smæla ja takk. Betalte den i tide gitt.
frk_ø Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2009 huff..jeg synes 115.000 kr var en forferdelig høy sum og nok til å få meg i økonomisk uføre i mange, mange år fremover. og 280.000 kr da, herligheten, det er det rene vanvidd. Jeg synes det er bittert å tenke på at vi med endringen nå i 2009 hadde endt opp med enn mye mindre "regning". Arveavgift oppi all sorg etter å ha mistet en nær, føles som en invadering av livet og som om å "betale" for at noen dør. Jeg vet at bitterhet ikke er bra, men det vil nok ta meg mange, mange år å komme over det sjokket jeg fikk av arveavgiften
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Nja, jeg fikk sjokk da jeg så regninga. Aldri fått noe så lite så stort. Men jeg kan ikke klage. Fikk verdier for omtrent 2 millioner. Hadde derfor ingen problem med å ta opp lån for å betale arveavgiften.
frk_ø Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2009 (endret) ja, hvor mye du må betale inn har jo noe med verdien av det du arver- men med reglene og satsene fra og med 01.01.2009 hadde du måttet betale langt mindre..jeg måtte betale avgift av en livsforsikring min mor hadde tegnet til meg, og dermed spiste denne avgiften omtrent alt av det min kjære mor hadde betalt inn i mange år..forferdelig synes nå jeg jeg synes ordtaket om at staten "tar med den ene hånden og gir med den andre" gjelder for oss vanlige folk som ikke har mulighet til å gjemme vekk formuer og bruke smutthull de rike kan Endret 12. januar 2009 av frk_ø
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå