Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv lest mye om dette tema, men jeg tenker at noen av dere kanskje har egen erfaring med dette.

Er det nødvendigvis snakk om farskompleks, eller trygghet, kanskje noen som rett og slett bare har kjemi? Er det ønskelig med en mann med eller uten barn? Noen spesiell aldersgruppe? Hva er galt med dem på ens egen alder?

Jeg for min del synes menn som er rundt 10 år eldre +- er ideell, hvorfor vet jeg ikke. Barn eller ikke barn spiller ingen rolle, kjemi er viktig. Jeg har rett og slett ikke møtt noen på min egen alder som jeg synes er interessant nok enda. Men er ikke negativ til at dette kan skje en dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gift med en på min egen alder,men før han så var jeg helst med menn som var 10+ eldre enn meg. Dette var elskerforhold,og jeg synes rett og slett at menn ikke er menn før de er godt voksne. Min eldste elsker var 25 år eldre enn meg.

Nå er jeg veldig glad for at min partner er på min alder. Men han møtte jeg ikke før jeg var i slutten av 20 årene,så da var han voksen nok,såvidt :gjeiper:

nå er det ikke nødvendigvis slik at det er alderen som viser hvor moden en mann er. Jeg har møtt guttunger på 45 og voksne menn på 25,men jeg liker at de utseendemessig er over guttestadiet.Så da har mine elskere vært endel eldre enn meg.Men det stemmer ikke at de er bedre i sengen enn yngre menn. Tvert i mot. Yngre menn er mer utholdende og med mer energi.

Skrevet

Hvorfor noen trakter etter eldre menn... Kan jo være så mangt det... Kan jo være så enkelt som kjemi det... Eller feks:

Faren døde i ung alder eller var ikke tilstede under oppveksten, jenta søker etter en farsfigur eller han har mye penger

Gjest Avskåret
Skrevet
Er det nødvendigvis snakk om farskompleks, eller trygghet, kanskje noen som rett og slett bare har kjemi?

Hvis en *bare* går etter eldre menn, så må det vel være et farskompleks.. ?

Gjest Tilskåret
Skrevet
Hvis en *bare* går etter eldre menn, så må det vel være et farskompleks.. ?

Eller bare være en personlig prefferanse.. På lik linje med blonde jenter.. Høye menn.. Menn med krøller.. Menn i forsvaret/uniform.. Eldre menn..

Gjest Avskåret
Skrevet
Eller bare være en personlig prefferanse.. På lik linje med blonde jenter.. Høye menn.. Menn med krøller.. Menn i forsvaret/uniform.. Eldre menn..

Det kan ikke utelukkes.

Skrevet

Mange som trakter etter eldre menn bevisst? Jeg tror det er ganske tilfeldig for min egen del.

Gjest Avskåret
Skrevet
Det kan ikke utelukkes.

Men for å gå litt mer i dybden: Hvor kommer preferanser fra? Hvordan oppstår de? Er det forskjell på preferanser, der noen er "for moro skyld", spenningen etc, og andre er rotfestet i dypere, mer eller mindre ubevisste mekanismer eller behov?

Skrevet
Men for å gå litt mer i dybden: Hvor kommer preferanser fra? Hvordan oppstår de? Er det forskjell på preferanser, der noen er "for moro skyld", spenningen etc, og andre er rotfestet i dypere, mer eller mindre ubevisste mekanismer eller behov?

Er det negativt å lete etter farskompleks, for eks? Eller kan man bare akseptere at det er sånn man er?Man velger sin egen vei, men ikke sikkert man velger å elske noen...Uniformspreferanser er vel kanskje litt for moro skyld for noen, men det finnes sikkert dem som på død og liv skal ha en i uniform..

Pappan min var bussjåfør, men jeg trakter ikke etter bussjåfører...Om pappan min hadde vært jagerflyver så ville jeg skjønt sammenhengen:P

Gjest Avskåret
Skrevet
Er det negativt å lete etter farskompleks, for eks? Eller kan man bare akseptere at det er sånn man er?Man velger sin egen vei, men ikke sikkert man velger å elske noen...Uniformspreferanser er vel kanskje litt for moro skyld for noen, men det finnes sikkert dem som på død og liv skal ha en i uniform..

Pappan min var bussjåfør, men jeg trakter ikke etter bussjåfører...Om pappan min hadde vært jagerflyver så ville jeg skjønt sammenhengen:P

Hva er galt med bussjåfører? ;-)

Faren min er bussjåfør, og han får fortsatt masse tilbud fra damer helt ned i 16-17 årsalderen, inkludert "hemmelig beundrerinne"-smser og mms-er med bilder av de mest intime kroppsdeler...

Søsteren min ønsket for øvrig å bli jagerflyger, men var for lav. Jeg ønsket å bli passasjerflypilot, men har for dårlig øyesyn - og muligens for lav.

Gjest tilskåret
Skrevet

En preferanse kan være noe så enkelt som at det bare er noe en tenner på/finner opphissende (Ikke ulikt en fetish).. Det bygger på elektriske impulser i hjernen, etter hva en selv "føler". Hvorfor synest du at en blå Volvo 240 er fin, når jeg synest en Ferrari er fin?.. Det handler om tiltrekkningskraft mot noe en liker.. Noen tenner på at damer går med miniskjørt, andre med blå jeans.. Noen kvinner tenner på muskuløse menn/menn i uniform.. Noen damer tenner på Leger, av den enkle grunn at det ligger i underbevisstheten at "leger jobber for å redde liv".. Det gir en trygghet..

Sånn er det for oss alle. .Vi har en ulik smak.. Noen kvinner søker etter det ideélle fars ikonet, andre finner det vel bare fysisk tiltrekkende at mannen ser mer "voksen" ut, med gråere hår.. Andre bare for pengenes skyld.

Skrevet
Hva er galt med bussjåfører? ;-)

Faren min er bussjåfør, og han får fortsatt masse tilbud fra damer helt ned i 16-17 årsalderen, inkludert "hemmelig beundrerinne"-smser og mms-er med bilder av de mest intime kroppsdeler...

Søsteren min ønsket for øvrig å bli jagerflyger, men var for lav. Jeg ønsket å bli passasjerflypilot, men har for dårlig øyesyn - og muligens for lav.

Hehe, det jeg mente var at jeg ikke trakter etter bussjåfører, heller mer mot jagerflyvere. Kan det være farskompleks da? Hva for eks en psykolog ville kalle et farskompleks?

Skrevet
Jeg har selv lest mye om dette tema, men jeg tenker at noen av dere kanskje har egen erfaring med dette.

Er det nødvendigvis snakk om farskompleks, eller trygghet, kanskje noen som rett og slett bare har kjemi? Er det ønskelig med en mann med eller uten barn? Noen spesiell aldersgruppe? Hva er galt med dem på ens egen alder?

Jeg for min del synes menn som er rundt 10 år eldre +- er ideell, hvorfor vet jeg ikke. Barn eller ikke barn spiller ingen rolle, kjemi er viktig. Jeg har rett og slett ikke møtt noen på min egen alder som jeg synes er interessant nok enda. Men er ikke negativ til at dette kan skje en dag.

Kjæresten min er 24 år eldre enn meg... Men jeg vil absolutt ikke si at jeg ser på ham som en eller annen "farsfigur" for meg...

Min egen far er jo her - og han har alltid vært en god far og stillt opp på alle mulig måter.. Så jeg trenger ikke en far til.

Kjæresten min behandler meg heller ikke som "en datter" som han må "passe på", eller sånne ting...

Jeg tar vare på meg selv, har eget hus, bil, jobb, barn - og "trenger" ham absolutt ikke på den måten.

Jeg er sammen med ham fordi han utfyller meg totalt og han gjør meg glad og full i gode følelser....

Nå gikk jeg absolutt ikke bevisst inn for å finne en eldre mann. Hos oss var det rett og slett kjemi...

Han jeg var gift med tidligere var kun 2 år eldre enn meg....

Skrevet

Celina Midelfart har jo datet eldre menn hele sitt voksne liv. Media har spekulert i om det kan skyldes at hun leter etter en erstatning for sin far.

Noen liker kanskje eldre menn fordi de representerer noe mer modent og stabilt, de har mer erfaring og det virker tiltrekkende på mange kvinner ;-)

Dessuten har eldre menn enn selvsikkerhet og de kan tilby yngre kvinner mer det de vil ha. De vet gjerne mer om hva kvinner vil ha, og kvinner kan føle seg trygge med de. I arbeidssammenheng tiltrekkes ofte yngre, pene jenter av eldre menn nettopp fordi de eldre mennene ikke ser på de yngre kvinnene som konkurrenter! De yngre kvinnene puster de ikke i nakken mht. karriere og lønn.

Jevnaldrende menn ser lett på kvinner som konkurrenter. Eldre menn vil dele av sin kunnskap og de tar det mer med ro. Eldre menn har det med å ikke ta seg selv så selvhøytidelig. Kvinner liker det, vet du!

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

Hva menes med eldre menn? En mann som er 10 år eldre enn meg syns ikke jeg er gammelt, og hvis jeg dater han så er det i hvert fall ikke fordi jeg har et farskompleks. Farskomplekset kommer vel ikke inn før mannen er 20 og 30 år eldre enn deg selv, etter min mening.

Skrevet

Jeg tror hovedgrunnen ligger i at menn jevnt over ikke får sosial status og makt før de kommer litt opp i tredveårene, og så øker det jevnt og trutt til rundt de femti. Kvinnfolk liker menn med makt, status og penger.

Skrevet
Jeg tror hovedgrunnen ligger i at menn jevnt over ikke får sosial status og makt før de kommer litt opp i tredveårene, og så øker det jevnt og trutt til rundt de femti. Kvinnfolk liker menn med makt, status og penger.

Vel, det var nå en litt kynisk måte å se det på. Forloveden min er 10 år eldre enn meg og jeg "fant" ham da jeg var 18. Da hadde han verken rikdom, makt, eller status. Før det første hadde vi utrolig god kjemi. For det andre syntes jeg han var mer interessant å prate med, han hadde mer erfaring å basere meninger og tanker på, han hadde mål og framtidsvisjoner (noe jeg fortsatt savner hos min aldersgruppe). Han virket mer moden, stabil og rolig, og til forskjell fra mine venner og venninner så var jeg veldig klar for å slå meg ned med "den ene" (ikke med tanke på giftemål og barn, men jeg har alltid hatt langtidsforhold).

Det skal vel også nevnes at jeg så veldig opp til ham fordi han kunne så mye mer enn meg, men dette har jevnet seg ut med årene ;) Føler ikke at jeg har sett meg om etter en "pappafigur" for jeg har alltid hatt et veldig godt og nært forhold til pappa. Men ja, han har en del av de samme gode egenskapene som pappa har :P

Og sist men ikke minst: pga. erfaring (tror jeg) er min bedre halvdel mye bedre på å inngå kompromisser og å vurdere hvilke diskusjoner/konflikter han vil ta opp og hvilke som er mindre viktige for ham. Jeg var på ingen måte slik, jeg var 18 og hadde masse sterke meninger og masse ting jeg ville gjøre i livet mitt, og han lot meg ha det, og lot meg gjøre det, og lagde ikke problemer av ting. Så jeg fikk tid til å "bli voksen" sammen med en som elsket meg uansett. En yngre gutt med de samme sterke meningene, umodenhet og forvirring når det gjelder hva han skal gjøre i livet tror jeg ville løpt skrikende vekk etter en uke sammen med meg hihi. Men dette er noe jeg har tenkt på i ettertid, og ikke noe jeg hadde i bakhodet når jeg møtte halvdelen min. Han var nok et trygt, stabilt og kjærlig moment i min ellers kaotiske hverdag ;)

Egentlig så er det umulig å forklare. Jeg fant alt jeg var ute etter i én person, og selv om vi har forandret oss så føler vi fortsatt at vi hører sammen. "Kjemi" er kanskje det korte svaret :)

• Liker 1
Skrevet

Joda, det blir nok litt kynisk når man oppsummerer det sånn. Selvfølgelig er bildet av hvordan kvinnfolk velger / blir interessert i menn langt mer sammensatt.

Men akkurat hvorfor det å være en del år eldre er positivt, så må den fremste årsaken være nettopp det. Og trekkene "makt", "status" og "penger" kan selvfølgelig spaltes opp i karakteristikker med en mindre kynisk klang.

Gjest Avskåret
Skrevet
Joda, det blir nok litt kynisk når man oppsummerer det sånn. Selvfølgelig er bildet av hvordan kvinnfolk velger / blir interessert i menn langt mer sammensatt.

Men akkurat hvorfor det å være en del år eldre er positivt, så må den fremste årsaken være nettopp det. Og trekkene "makt", "status" og "penger" kan selvfølgelig spaltes opp i karakteristikker med en mindre kynisk klang.

Sa ts noe om at denne mannen hadde makt, status eller penger.. ??

Hun nevnte at han var skallet, hadde fire barn, og ikke tiltrakk henne.

Jeg fastholder at det må være en fordel at en ikke tenner altfor mye på venninners menn, slik at det ikke blir rivalisering. Ser noen andre her også har nevnt det nå.

Viser ellers til hva jeg skrev lenger oppe.

Skrevet

Vet ikke helt hvorfor jeg liker menn som er 10-15 år eldre enn meg selv...sikkert fordi de utstråler en trygghet og selvsikkerhet som menn på min egen alder ikke har? De har opplevd mer og er mer "menn", noen av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...