Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Beklager ekkel tråd, men er nysgjerrig.. Avføringen vår sier jo mye om helsetilstanden. Så da lurer jeg: hva sier de forskjellige avføringstypene om helsa? Selv bæsjer jeg ofte masse små klumper, hva betyr det?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Ingen som vet noe? Jeg vet at stor, tykk "S" form er det "optimale", det er visst et tegn på at ting er som de skal. Men hva med disse små klumpene mine da?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Blir litt nysgjerrig på andre trekk (symptomer etc) du måtte ha, jeg da. Mye irritert/frustrert? Evt plaget av PMS, hvis du er kvinne? Trykkfølelse eller smerter i brystet? Følelse av å ha en plommestein i halsen? Er avføringen din alltid hard "sauelort", eller veksler den mellom å være løs og hard? Er du tørst av deg? Har stive muskler? Etc. Noen ganger stemmer "kulete" avføring ("sauelort") med flere av disse symptomene. Men ikke alltid, selvfølgelig. Er derfor jeg spør. Kan jo fort bomme helt også, når det eneste tegnet du kommer med er kulete avføring. ;-) Kulete/hard avføring kan bety at du har noen blokkeringer i systemet ditt som hindrer fri flyt av energi. Eller at du har Hete i systemet som tørker ut kroppsvæsker, slik at det blir hardt. Kan sikkert bety mer også.
Gjest TS Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Takk for svar! Jeg er kvinne. Av de symptomene du nevner er det vel kun irritert/frustrert som passer. Jeg er veldig mistenksom og "på vakt" alltd. Men kan det ha noe å si da? Hmm.. Avføringen er som oftest hard "sauelort", men det varierer litt. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser hvis det kan ha noe med saken å gjøre (periodevis spist lite, periodevis altfor mye). Så kostholdet mitt har på ingen måte vært optimalt kan du si. Men jeg har kommet langt nå og har ikke dette spisemønsteret lenger. Spise vel så og si normalt. Men ikke alltid så sunt kanskje.. Lite frukt og grønt. "Kulete/hard avføring kan bety at du har noen blokkeringer i systemet ditt som hindrer fri flyt av energi. Eller at du har Hete i systemet som tørker ut kroppsvæsker, slik at det blir hardt." Hva betyr dette? Og hva kan jeg selv gjøre?
Gjest akupunkturstudent Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Takk for svar! Jeg er kvinne. Av de symptomene du nevner er det vel kun irritert/frustrert som passer. Jeg er veldig mistenksom og "på vakt" alltd. Men kan det ha noe å si da? Hmm.. Avføringen er som oftest hard "sauelort", men det varierer litt. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser hvis det kan ha noe med saken å gjøre (periodevis spist lite, periodevis altfor mye). Så kostholdet mitt har på ingen måte vært optimalt kan du si. Men jeg har kommet langt nå og har ikke dette spisemønsteret lenger. Spise vel så og si normalt. Men ikke alltid så sunt kanskje.. Lite frukt og grønt. "Kulete/hard avføring kan bety at du har noen blokkeringer i systemet ditt som hindrer fri flyt av energi. Eller at du har Hete i systemet som tørker ut kroppsvæsker, slik at det blir hardt." Hva betyr dette? Og hva kan jeg selv gjøre? Hei! Jeg er ikke samme gjest som svarte, men jeg er akupunkturstudent (snart ferdig med 5 års utdannelse i faget) og kan forsøke å svare litt. For jeg tipper at gjesten som svarte deg, har noe kjennskap til kinesisk medisin (som akupunktur er en del av). Det virket i hvert fall slik på spørsmålene hans/hennes. Det jeg tror h*n spurte/fisket etter, var tegn på det vi kaller en "Lever Qi stagnasjon". Som er en diagnose i TKM (tradisjonell kinesisk medisin), men som - slapp av!!! - IKKE betyr at det er noe galt med leveren din! Det er viktig å presisere, så du ikke evt blir bekymret. Hvis man har dette mønsteret, som vi kaller det, eller denne (kinesiske) diagnosen om du vil, er det vanlig å være mye frustret/sint (kan også være hvis du bare er det inni deg). Og det kan også ha sammenheng med hard avføring, eller avføring som skifter mellom hard og løs. Så ja, de to tingene KAN ha en sammenheng. Men det er litt drøyt å sette diagnose på grunnlag av bare de to tingene (og jeg gjentar: Det trenger IKKE være en diagnose i vestlig medisin, selv om det er det innen TKM). Man kan ikke sette en diagnose uten å se mange ting i sammenheng, og det er vanskelig å komme frem til noe på internett uten å snakket skikkelig med deg. Om du hadde kunnet svare ja på mange av de spørsmålene som gjesten stilte, så ville jeg kanskje turt å påstå per internett at du hadde en slik "Lever Qi stagnasjon". Men det tør jeg ikke gjøre altså. Hard avføring kan komme av flere ting. Som det gjest over skriver, med blokkeringer i systemet, eller Hete. Jeg skal prøve å forklare (hvis du ikke allerede har falt av, hehe, jeg merker at jeg trenger trening i å forklare ting her. ;-)): I kinesisk medisin tenker man at en kropp i balanse har fri flyt av energi (Qi), Blod, Kroppsvæsker etc. Denne energien flyter rundt i energibaner som vi kaller meridianer, som utgjør et nettverk som dekker hele kroppen. Sykdom eller ubalanser manifesterer seg gjerne som blokkeringer i dette systemet ditt. Slike blokkeringer kan f.eks. føre til frustrasjon/sinne, smerter, eller for eksempel hard avføring, for å ta noe som eksempel. Skal prøve å forklare "Hete i systemet": Vi tenker at alle fenomener i kroppen din kan deles inn i en Yin- og en Yang-del. Yin-delen er kald, og Yang-delen er varm. (Yin og Yang har også andre egenskaper enn kulde og varme.) For at kroppen skal være i balanse, må det være balanse mellom Yin og Yang. Dersom den ene parten dominerer, forbruker den av den andre. For eksempel: Hvis du er veldig varm alltid, er tørst, svetter, har mye lukt fra urin og avføring, har rødt ansikt, etc, sier vi at du har for mye Yang/varme - altså FOR MYE AV DET VARME, eller at du har for lite Yin/kulde, altså FOR LITE AV DET KALDE. Begge deler kan kalles "Hete". Hvis du har Hete (Yang), forbrukes blant annet kroppsvæskene dine (Yin) - du kan tenke deg at varmen "brenner opp", eller fordamper, vannet. Og da kan avføringen din bli tørr og hard. Dette ble en lang og teoretisk, og muligens helt uforståelig forklaring.. Det ligger en helt annen tankegang/filosofi bak kinesisk medisin, enn den vi i vesten har vokst opp med. Å forklare dette på en enkel måte uten å bruke mange sider har jeg liten erfaring i. (Og så tar jeg litt av her, for jeg syns jo det er så spennende selv. ) Kanskje det finnes mer erfarne akupunktører her som kan forklare dette bedre? Uansett - du spurte hva du kunne gjøre selv. (Mente du i forhold til avføring eller frustrasjon? Jeg svarer på begge deler..) Hvis det er en såkalt "Lever Qi stagnasjon" som du har, hjelper det ofte å bevege seg/trene, i forhold til både hard avføring og frustrasjon. Det er jo et veldig enkelt råd som man sikkert kunne tenkt seg til selv, men det kan være veldig effektivt. Det er jo bare å forestille seg hvor deilig det er å slå løs på en boksepute eller ta seg helt ut på trening; da forsvinner jo mye frustrasjon automatisk. Trenger ikke være akupunktør for å fortelle det - men jeg sier det nå i alle fall. Og å drikke litt mer vann, spise mer fiber (frukt og grønt, grovt brød etc), kan hjelpe mot hard avføring. Dette er jo sikkert også ting du har hørt før . Og så har man alltids ulike terapiformer og terapeutiske verktøy man kan benytte selv, hvis du vil jobbe mer målbevisst med frustrasjonen og mistenksomheten din. Men det var vel egentlig ikke det tråden handlet om, hehe. Så jeg stopper her foreløpig. Har et spørsmål på slutten; og det er: Er det noen som helst som fikk noe ut av dette innlegget her? Spent på om denne kinesiske/orientalske tankegangen i det minste er LITT forståelig, eller om man må ha studert litt for å skjønne det. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 http://www.klikk.no/helse/allmenn/article397497.ece
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Hei! Jeg er ikke samme gjest som svarte, men jeg er akupunkturstudent (snart ferdig med 5 års utdannelse i faget) og kan forsøke å svare litt. For jeg tipper at gjesten som svarte deg, har noe kjennskap til kinesisk medisin (som akupunktur er en del av). Det virket i hvert fall slik på spørsmålene hans/hennes. Det jeg tror h*n spurte/fisket etter, var tegn på det vi kaller en "Lever Qi stagnasjon". Som er en diagnose i TKM (tradisjonell kinesisk medisin), men som - slapp av!!! - IKKE betyr at det er noe galt med leveren din! Det er viktig å presisere, så du ikke evt blir bekymret. Hvis man har dette mønsteret, som vi kaller det, eller denne (kinesiske) diagnosen om du vil, er det vanlig å være mye frustret/sint (kan også være hvis du bare er det inni deg). Og det kan også ha sammenheng med hard avføring, eller avføring som skifter mellom hard og løs. Så ja, de to tingene KAN ha en sammenheng. Men det er litt drøyt å sette diagnose på grunnlag av bare de to tingene (og jeg gjentar: Det trenger IKKE være en diagnose i vestlig medisin, selv om det er det innen TKM). Man kan ikke sette en diagnose uten å se mange ting i sammenheng, og det er vanskelig å komme frem til noe på internett uten å snakket skikkelig med deg. Om du hadde kunnet svare ja på mange av de spørsmålene som gjesten stilte, så ville jeg kanskje turt å påstå per internett at du hadde en slik "Lever Qi stagnasjon". Men det tør jeg ikke gjøre altså. Hard avføring kan komme av flere ting. Som det gjest over skriver, med blokkeringer i systemet, eller Hete. Jeg skal prøve å forklare (hvis du ikke allerede har falt av, hehe, jeg merker at jeg trenger trening i å forklare ting her. ;-)): I kinesisk medisin tenker man at en kropp i balanse har fri flyt av energi (Qi), Blod, Kroppsvæsker etc. Denne energien flyter rundt i energibaner som vi kaller meridianer, som utgjør et nettverk som dekker hele kroppen. Sykdom eller ubalanser manifesterer seg gjerne som blokkeringer i dette systemet ditt. Slike blokkeringer kan f.eks. føre til frustrasjon/sinne, smerter, eller for eksempel hard avføring, for å ta noe som eksempel. Skal prøve å forklare "Hete i systemet": Vi tenker at alle fenomener i kroppen din kan deles inn i en Yin- og en Yang-del. Yin-delen er kald, og Yang-delen er varm. (Yin og Yang har også andre egenskaper enn kulde og varme.) For at kroppen skal være i balanse, må det være balanse mellom Yin og Yang. Dersom den ene parten dominerer, forbruker den av den andre. For eksempel: Hvis du er veldig varm alltid, er tørst, svetter, har mye lukt fra urin og avføring, har rødt ansikt, etc, sier vi at du har for mye Yang/varme - altså FOR MYE AV DET VARME, eller at du har for lite Yin/kulde, altså FOR LITE AV DET KALDE. Begge deler kan kalles "Hete". Hvis du har Hete (Yang), forbrukes blant annet kroppsvæskene dine (Yin) - du kan tenke deg at varmen "brenner opp", eller fordamper, vannet. Og da kan avføringen din bli tørr og hard. Dette ble en lang og teoretisk, og muligens helt uforståelig forklaring.. Det ligger en helt annen tankegang/filosofi bak kinesisk medisin, enn den vi i vesten har vokst opp med. Å forklare dette på en enkel måte uten å bruke mange sider har jeg liten erfaring i. (Og så tar jeg litt av her, for jeg syns jo det er så spennende selv. ) Kanskje det finnes mer erfarne akupunktører her som kan forklare dette bedre? Uansett - du spurte hva du kunne gjøre selv. (Mente du i forhold til avføring eller frustrasjon? Jeg svarer på begge deler..) Hvis det er en såkalt "Lever Qi stagnasjon" som du har, hjelper det ofte å bevege seg/trene, i forhold til både hard avføring og frustrasjon. Det er jo et veldig enkelt råd som man sikkert kunne tenkt seg til selv, men det kan være veldig effektivt. Det er jo bare å forestille seg hvor deilig det er å slå løs på en boksepute eller ta seg helt ut på trening; da forsvinner jo mye frustrasjon automatisk. Trenger ikke være akupunktør for å fortelle det - men jeg sier det nå i alle fall. Og å drikke litt mer vann, spise mer fiber (frukt og grønt, grovt brød etc), kan hjelpe mot hard avføring. Dette er jo sikkert også ting du har hørt før . Og så har man alltids ulike terapiformer og terapeutiske verktøy man kan benytte selv, hvis du vil jobbe mer målbevisst med frustrasjonen og mistenksomheten din. Men det var vel egentlig ikke det tråden handlet om, hehe. Så jeg stopper her foreløpig. Har et spørsmål på slutten; og det er: Er det noen som helst som fikk noe ut av dette innlegget her? Spent på om denne kinesiske/orientalske tankegangen i det minste er LITT forståelig, eller om man må ha studert litt for å skjønne det. Nå er ikke jeg TS, men det var forståelig det du skrev og veldig interessant! Har litt over middels interesse for kropp og sjel og sluker det meste, dette var veldig bra skrevet og jeg lærte en del. Interessant å høre andre versjoner om helse enn fra leger. Takk.
Gjest TS Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Hei! Jeg er ikke samme gjest som svarte, men jeg er akupunkturstudent (snart ferdig med 5 års utdannelse i faget) og kan forsøke å svare litt. For jeg tipper at gjesten som svarte deg, har noe kjennskap til kinesisk medisin (som akupunktur er en del av). Det virket i hvert fall slik på spørsmålene hans/hennes. Det jeg tror h*n spurte/fisket etter, var tegn på det vi kaller en "Lever Qi stagnasjon". Som er en diagnose i TKM (tradisjonell kinesisk medisin), men som - slapp av!!! - IKKE betyr at det er noe galt med leveren din! Det er viktig å presisere, så du ikke evt blir bekymret. Hvis man har dette mønsteret, som vi kaller det, eller denne (kinesiske) diagnosen om du vil, er det vanlig å være mye frustret/sint (kan også være hvis du bare er det inni deg). Og det kan også ha sammenheng med hard avføring, eller avføring som skifter mellom hard og løs. Så ja, de to tingene KAN ha en sammenheng. Men det er litt drøyt å sette diagnose på grunnlag av bare de to tingene (og jeg gjentar: Det trenger IKKE være en diagnose i vestlig medisin, selv om det er det innen TKM). Man kan ikke sette en diagnose uten å se mange ting i sammenheng, og det er vanskelig å komme frem til noe på internett uten å snakket skikkelig med deg. Om du hadde kunnet svare ja på mange av de spørsmålene som gjesten stilte, så ville jeg kanskje turt å påstå per internett at du hadde en slik "Lever Qi stagnasjon". Men det tør jeg ikke gjøre altså. Hard avføring kan komme av flere ting. Som det gjest over skriver, med blokkeringer i systemet, eller Hete. Jeg skal prøve å forklare (hvis du ikke allerede har falt av, hehe, jeg merker at jeg trenger trening i å forklare ting her. ;-)): I kinesisk medisin tenker man at en kropp i balanse har fri flyt av energi (Qi), Blod, Kroppsvæsker etc. Denne energien flyter rundt i energibaner som vi kaller meridianer, som utgjør et nettverk som dekker hele kroppen. Sykdom eller ubalanser manifesterer seg gjerne som blokkeringer i dette systemet ditt. Slike blokkeringer kan f.eks. føre til frustrasjon/sinne, smerter, eller for eksempel hard avføring, for å ta noe som eksempel. Skal prøve å forklare "Hete i systemet": Vi tenker at alle fenomener i kroppen din kan deles inn i en Yin- og en Yang-del. Yin-delen er kald, og Yang-delen er varm. (Yin og Yang har også andre egenskaper enn kulde og varme.) For at kroppen skal være i balanse, må det være balanse mellom Yin og Yang. Dersom den ene parten dominerer, forbruker den av den andre. For eksempel: Hvis du er veldig varm alltid, er tørst, svetter, har mye lukt fra urin og avføring, har rødt ansikt, etc, sier vi at du har for mye Yang/varme - altså FOR MYE AV DET VARME, eller at du har for lite Yin/kulde, altså FOR LITE AV DET KALDE. Begge deler kan kalles "Hete". Hvis du har Hete (Yang), forbrukes blant annet kroppsvæskene dine (Yin) - du kan tenke deg at varmen "brenner opp", eller fordamper, vannet. Og da kan avføringen din bli tørr og hard. Dette ble en lang og teoretisk, og muligens helt uforståelig forklaring.. Det ligger en helt annen tankegang/filosofi bak kinesisk medisin, enn den vi i vesten har vokst opp med. Å forklare dette på en enkel måte uten å bruke mange sider har jeg liten erfaring i. (Og så tar jeg litt av her, for jeg syns jo det er så spennende selv. ) Kanskje det finnes mer erfarne akupunktører her som kan forklare dette bedre? Uansett - du spurte hva du kunne gjøre selv. (Mente du i forhold til avføring eller frustrasjon? Jeg svarer på begge deler..) Hvis det er en såkalt "Lever Qi stagnasjon" som du har, hjelper det ofte å bevege seg/trene, i forhold til både hard avføring og frustrasjon. Det er jo et veldig enkelt råd som man sikkert kunne tenkt seg til selv, men det kan være veldig effektivt. Det er jo bare å forestille seg hvor deilig det er å slå løs på en boksepute eller ta seg helt ut på trening; da forsvinner jo mye frustrasjon automatisk. Trenger ikke være akupunktør for å fortelle det - men jeg sier det nå i alle fall. Og å drikke litt mer vann, spise mer fiber (frukt og grønt, grovt brød etc), kan hjelpe mot hard avføring. Dette er jo sikkert også ting du har hørt før . Og så har man alltids ulike terapiformer og terapeutiske verktøy man kan benytte selv, hvis du vil jobbe mer målbevisst med frustrasjonen og mistenksomheten din. Men det var vel egentlig ikke det tråden handlet om, hehe. Så jeg stopper her foreløpig. Har et spørsmål på slutten; og det er: Er det noen som helst som fikk noe ut av dette innlegget her? Spent på om denne kinesiske/orientalske tankegangen i det minste er LITT forståelig, eller om man må ha studert litt for å skjønne det. Jeg syns du forklarer godt, jeg Interessant lesing!
Gjest akupunkturstudent Skrevet 15. januar 2009 #10 Skrevet 15. januar 2009 Tusen takk, så fint at det var litt forståelig. Bra med link til vestlig medisin også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå