L@dy Skrevet 24. juni 2003 #1 Skrevet 24. juni 2003 Jeg har ei vennine som har fast stilling i et firma. Nå har det gått gjennom en del endringer i firmaet, og flere har måttet gå. Hun var en av de heldige som fikk beholde jobben. Men det hun lurte på var lønn. Hun har en fast grunnlønn på 10 000 i mnd og resten er provisjon, og da har hun hatt i gjennomsnitt ca 30 000 brutto i mnd. Men hun er usikker på hvordan lønna kommer til å bli, om de går over til fast lønn, eller om eventuelle nye provisjonslønn vil bli dårligere. Hun lurte på hvor hun kunne finne opplysninger om hva de har lov til eller ikke med å forandre lønna. Nå er hun blitt "vant" til en ok inntekt og har ikke lyst å gå ned alfor mye heller. Arbeidsmengden vil ikke bli mindre akkurat. Finnes det noen regler for dette? Noen som vet hvor en kan finne det?
Avalo Skrevet 24. juni 2003 #2 Skrevet 24. juni 2003 De kan vel ikke sette ned lønnen sånn uten videre!??? Snakke med personalsjefen
L@dy Skrevet 24. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2003 De kan vel ikke sette ned lønnen sånn uten videre!??? Snakke med personalsjefenDet er ikke sikkert lønna blir redusert, men en vet jo aldri. Jeg sa til min venninne at jeg tror de kan forandre provisjonsavtalen, og at lønna på den måten kan gå ned. Men jeg vet ikke. Kan jo være det finnes noen regler for det med å endre provisjonslønn.
cappocino Skrevet 25. juni 2003 #4 Skrevet 25. juni 2003 Hei. Les gjennom arbeidskontrakten, der skal det stå informasjon om fast - og provisjonslønn, bl annet hva de to "består" av. Det skal også stå at provisjonslønnen (eller kontrakten) generelt kan endres med 1 mnd varsel (bestemmes av selskapet?). Det kan også stå litt om det i personalhåndboken. Håper det ordner seg og at hun ikke går ned i lønn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå