Gjest Sliten, og bekymret Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Hei. Jenta mi er 3 år og hun har siden hun var liten vært fryktelig anskelig å få i seng i periodevis. Jeg innrømmer at dette har vært litt min skyld. Jeg har ikke vært flink nok til å holde på faste rutiner og være streng nok. Men nå er det blitt slik at hun alltid blir opp til langt utpå kvelden. Jeg har rutiner og er streng, og legger meg ned med henne. Men skaden har allerede skjedd. Nå lider hun av søvn mangel! Hva kan man gjøre? Jeg vil ikke gi henne noe form for sovemedisin for å få det i gjenge igjen. Men om det finnes noen 100% naturlige og uskadelige ting som kan hjelpe henne til å roe seg og sovne på kvelden? Bare så kroppen hennes får hentet seg inn, blir vant til å legge seg til å sove på kvelden og vi kommer inn i en god rutine. Vet noen om noe slikt?
tingeling Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Hei. Jenta mi er 3 år og hun har siden hun var liten vært fryktelig anskelig å få i seng i periodevis. Jeg innrømmer at dette har vært litt min skyld. Jeg har ikke vært flink nok til å holde på faste rutiner og være streng nok. Men nå er det blitt slik at hun alltid blir opp til langt utpå kvelden. Jeg har rutiner og er streng, og legger meg ned med henne. Men skaden har allerede skjedd. Nå lider hun av søvn mangel! Hva kan man gjøre? Jeg vil ikke gi henne noe form for sovemedisin for å få det i gjenge igjen. Men om det finnes noen 100% naturlige og uskadelige ting som kan hjelpe henne til å roe seg og sovne på kvelden? Bare så kroppen hennes får hentet seg inn, blir vant til å legge seg til å sove på kvelden og vi kommer inn i en god rutine. Vet noen om noe slikt? Før du begynner med å gi noe "beroligende" ville jeg prøvd å innføre rutiner. Og kanskje klistremerkesystem. Hos oss, med vår gutt som nettop har blitt tre skjer følgende: 17.30: Middag 18:00 Barne TV 18.40- 18.50 Rydding av leker 18.50- Vi leser en eller to bøker i sofaen. Da får han en flaske med melk (han vil av en eller annen grunn ha kald melk om kvelden. Dette har erstattet flasken med MME som han tidligere fikk). 19.10: Skift (ny bleie, tannpuss, pysj) 19.15: I seng. Pappan forteller et lite eventyr. Siden kommer jeg inn og synger 3 sanger. Etter dette er det natta. Ingen bønn og ingen flere eventyr/ sanger. Han får selvsagt vann hvis han ber om det og bruker innimellom det som unskyldning for å få oss inn til seg mange ganger. Etter to ganger så pleier vi å si at nok er nok. Han sover fortsatt om dagen, 1/2 time i barnehagen. Etter det vekker de ham. Sover ditt barn om dagen? Noen ganger tar det lang tid å sovne, andre ganger går det fort, men slik er det jo for oss alle. Kan forresten anbefale boken The no-cry sleep solution av Elizabeth Pantley. Den finnes for både babyer og for litt eldre barn. Jeg vil tro at hvis du forklarer at fra nå skal vi gjøre det på en bestemt måte, og så står på det, så vil det gå seg til rimelig raskt.
Gjest Patti Labella Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Hva kan man gjøre? Jeg vil ikke gi henne noe form for sovemedisin for å få det i gjenge igjen. Men om det finnes noen 100% naturlige og uskadelige ting som kan hjelpe henne til å roe seg og sovne på kvelden? Bare så kroppen hennes får hentet seg inn, blir vant til å legge seg til å sove på kvelden og vi kommer inn i en god rutine. Vet noen om noe slikt? Det eneste 100% naturlige er gode rutiner og tidlig i seng. Barn trenger rutiner som er med på å skape en forutsigbar hverdag. En forutsigbar hverdag setter klare forventninger til hva som forventes i hverdagen som igjen skaper trygghet. Kanskje du kan sette deg ned å lage en plan over hva som skal skje når, sånn som innskriver ovenfor her har skrevet. I begynnelsen er det viktig å følge klokka, etterhvert som dere får rutinen under huden, klarer dere dette uten skjema.
Gjest L@dy i.i Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Vi har ei jente på 3,5 år og har det nok litt som TR, eller har hatt. Vi har rutiner på leggingen nå, men jeg tror vi begynte for seint å være konsekvente. Dvs, jeg får vel si JEG, fordi samboer kan hun snurre rundt lillefingen, og det er nok en liten utfordring synest jeg. Han kan la henne være oppe mye lenger enn meg, jeg vil ha henne inn på soverommet rundt 1930, dessverre ikke alltid det går, blir rundt 20, men mens han kan vente vertfall en time. Når hun er veldig oppstemt om kvelden, så skjønner jeg at hun er trøtt, ja, overtrøtt. Men han ser det ikke sånn, han ser en unge som ikke er trøtt i det hele tatt. Jeg har sagt til han at skal vi ha flere barn, så skal det ha rutiner fra dag EN AV. Nå er ikke dette noe vi krangler om, ettersom hun blir veldig "mammete" på kvelden når hun er trøtt, så blir det litt at jeg "avgjør" når hun skal legge seg. Det går seg til, men det tar litt tid. Men signerer de andre her, at det er viktig med rutiner og å være konsekvent.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Hvorfor i alle dager får en 3-åring flaske med melk på kveldstid? En 3-åring er da alt for stor til å drikke av flaske! Beklager avsporing, men jeg greide ikke å la den passere i stillhet
LukaFrost Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Hvorfor i alle dager får en 3-åring flaske med melk på kveldstid? En 3-åring er da alt for stor til å drikke av flaske! Beklager avsporing, men jeg greide ikke å la den passere i stillhet Stussa litt på den jeg også. Og er det så rart at et barn på 3 vil ha kald melk? Jeg forstod det sånn at det ikke er lenge siden dere slutta med MME. Stemmer det Tingeling?
tingeling Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Stussa litt på den jeg også. Og er det så rart at et barn på 3 vil ha kald melk? Jeg forstod det sånn at det ikke er lenge siden dere slutta med MME. Stemmer det Tingeling? Men ja, det stemmer at det kun er noen få måneder siden vi sluttet med MME. Nei, det er ikke rart at han vil ha kald melk og da får han det selvsagt. Og ja, han får det i flaske. Skyt meg gjerne, men dette er ikke en kamp jeg synes det er noen vits i å ta med barnet. Han er stor gutt på dagen og hvis han synes det er kos med flaske om kvelden så er det helt greit. Tannpuss diskuterer vi derimot ofte og det holder med en kamp om kvelden. Ser mange treåringer som får bruke smokk om dagen, og synes det er mye verre siden det går ut over tannstilling og evne til å artikulere. Beklager TS, ikke meningen å avspore. Hvis det er noen som ønsker å diskutere det med hvor gamle barna bør være når de slutter med flaske, så foreslår jeg at dere oppretter en annen tråd
Gjest ts Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 Tusen takk for svar! Ja, jeg får vel se og bli flinkere og bare stå på. Håe at det går seg til snart. Er så skumelt lett å gi etter når man er trøtt og sliten selv. Og forresten, mi får vann i flaske på kvelden. Hun liker å drikke av flaske, også blir det ikke søl i senga. Er vel ikke noe galt med en 3 åring som drikker av flaske? SÅ lenge hun eller han drikker av glass og kopper ellers på dagen? Jeg ser og store barn som bruker smokk, det er verre.
tingeling Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Tusen takk for svar! Ja, jeg får vel se og bli flinkere og bare stå på. Håe at det går seg til snart. Er så skumelt lett å gi etter når man er trøtt og sliten selv. Og forresten, mi får vann i flaske på kvelden. Hun liker å drikke av flaske, også blir det ikke søl i senga. Er vel ikke noe galt med en 3 åring som drikker av flaske? SÅ lenge hun eller han drikker av glass og kopper ellers på dagen? Jeg ser og store barn som bruker smokk, det er verre. Håper at det går seg til for dere! Vi har hatt stor suksess med klistremerker ift ting som ikke er så populært, feks tannpuss. Har da et ark på kjøleskapet hvor jeg har tegnet opp en rute eller et hus for hver dag i uka (kan være greit å begynne med en litt kort uke først), og så har jeg kjøpt et ark med morsomme klistremerker som han får velge et fra hvis alt har gått greit den dagen. Man kan ha en premie i slutten av uken, feks tur i svømmehallen, men klistremerkene er faktisk premie nok her i huset foreløpig. Premie forutsetter da at man virkelig ikke gir den hvis ikke alle klistremerkene er på plass. Så får det heller bli litt gråt når det ikke blir tur til svømmehallen på lørdag hvis det mangler et klistremerke. Grunnen til at jeg tegner opp en rute for hver dag er nettop for at det er mye greiere å henvise til dagene hvis de er adskilt og det ikke bare er masse klistremerker på et ark. Dessuten prater vi om hva som skal skje de ulike dagene ("i morgen er det onsdag, da skal dere på tur med barnehagen") Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå