Gå til innhold

Skatteklasse 1 eller 2

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nygift_*
Skrevet

Når lønner det seg for ektefeller å skattes i klasse 1 og når lønner det seg å skattes i klasse 2? Jeg har problemer med å forstå utregningen på skatteetatens sider. Hva vil lønne seg i eksemplene under?

Eks: a tjener 150.000, b tjener 500.000. felles lån 2 mill.

Eks 2: a tjener 300.000, b tjener 500.000. felles lån 2 mill. formue 100.000

Skrevet
Når lønner det seg for ektefeller å skattes i klasse 1 og når lønner det seg å skattes i klasse 2? Jeg har problemer med å forstå utregningen på skatteetatens sider. Hva vil lønne seg i eksemplene under?

Eks: a tjener 150.000, b tjener 500.000. felles lån 2 mill.

Eks 2: a tjener 300.000, b tjener 500.000. felles lån 2 mill. formue 100.000

I begge tilfellene dine vil det lønne seg med klasse 1. A i eksemplene dine tjener mindre enn innslagspunktet for toppskatt og får ikke toppskatt ved ligning i klasse 1. Dersom ektefellene lignes i klasse 2 legges lønnsinntektene sammen for beregning av toppskatt, slik at det blir toppskatt også på As inntekt. Effekten klasse 2 blir da helt "spist opp" av ulempen ved toppskatt også for A. Helt generelt vil klasse 2 bare lønne seg i de tilfellene der den ene ektefellen har ingen eller svært liten lønnsinntekt.

Skrevet

Så hvis a tjener 20.000,- og b tjener 500.000,- med felles lån på 2 mill, da vil skatteklasse 2 lønne seg?

Skrevet
Så hvis a tjener 20.000,- og b tjener 500.000,- med felles lån på 2 mill, da vil skatteklasse 2 lønne seg?

Ja

Skrevet

Jeg er ikke ts, men tillater meg å følge opp med et par spørsmål:

Hva hvis begge kvalifiserer for toppskatt? er det noen gang at skatteklasse 2 vil lønne seg da?

og

skilles det mellom toppskatt trinn 1 og 2?

Skrevet
Jeg er ikke ts, men tillater meg å følge opp med et par spørsmål:

Hva hvis begge kvalifiserer for toppskatt? er det noen gang at skatteklasse 2 vil lønne seg da?

og

skilles det mellom toppskatt trinn 1 og 2?

Dersom begge ektefellene har toppskatt kan ikke jeg se et eneste tilfelle der klasse 2 vil lønne seg.

Gitt f.eks at både A og B tjener 500 000. Toppskatt beregnes fra 420 000 i 2008. Dette innslagspunktet gjelder både for klasse 1 og 2. Dersom ektefellene lignes i klasse 1 får de hvert sitt fribeløp opp til 420 000. Dvs at det beregnes toppskatt av 80 000 for hver av dem. Dersom de lignes i klasse 2 legges inntektene sammen for beregning av toppskatt, men de får ikke lenger hvert sitt fribeløp siden fribeløpet er det samme i klasse 2. Dvs at toppskatt beregnes av 580 000.

Skrevet
Dersom begge ektefellene har toppskatt kan ikke jeg se et eneste tilfelle der klasse 2 vil lønne seg.

Gitt f.eks at både A og B tjener 500 000. Toppskatt beregnes fra 420 000 i 2008. Dette innslagspunktet gjelder både for klasse 1 og 2. Dersom ektefellene lignes i klasse 1 får de hvert sitt fribeløp opp til 420 000. Dvs at det beregnes toppskatt av 80 000 for hver av dem. Dersom de lignes i klasse 2 legges inntektene sammen for beregning av toppskatt, men de får ikke lenger hvert sitt fribeløp siden fribeløpet er det samme i klasse 2. Dvs at toppskatt beregnes av 580 000.

Så det skilles ikke mellom trinn 1 og 2 i toppskatten ved skatteklasse 2? er det nederste grense som legges til grunn da?

Skrevet

Det er bare dersom den ene tjene veldig lite at skatteklasse 2E lønner seg.

Skrevet
Så det skilles ikke mellom trinn 1 og 2 i toppskatten ved skatteklasse 2? er det nederste grense som legges til grunn da?

Toppskattene har to trinn. 9 % fra 420 000 til 682 500 og 12 % fra 682 500. Men disse trinnene er de samme både for klasse 1 og 2. Tidligere var det slik at innslagspunktet for toppskatt var litt høyere for klasse 2, men slik er det ikke lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...