Gå til innhold

Er dette snylting? Goder som bør oppgis og skattlegges?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Når arb.taker tar med seg dagens avis hjem, etter arbeidstid, for å lese den hjemme?

2. Når arb.,giver sponser lunsjen til de ansatte, f.eks ved at drikken er gratis og en varmrett koster 20kr?

3. Når en firmaeier kjøper PC til datteren, for firmaet sine penger?

4. Når familien til en firmaeier med hjemmekontor har gratis hustelefon og bredbånd?

5. Når en selvstendig næringsdrivende handler mat til jobben, som han tar med hjem og fyller opp eget kjøleskap med? (dvs utgiftsfører maten)

6. Når en selvstendig næringsdrivende kjøper klær til bruk i jobb, som han også bruker privat utenom jobben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pkt. 1, 3 og 5 er åpenbart snylting.

Pkt 2, Man trekkes vanligvis i lønn for dette, f.eks. kr 100 i mnd.

Pkt 4, dette skatter firmaeieren for.

Pkt 6, klær uten synlig firmalogo skal også skattes for.

Skrevet

alt er snylting, bortsett fra den med kantinen, jf skattereglene!

Skrevet

Men hvordan beregnes dette med kantinen? Varierer det fra arbeidssted til arbeidssted hvor mye man evt trekkes i lønn? 100 kr er jo ingenting. På min arb.plass koster en lunsj med varmrett kr 70. Mannen min betaler kr. 20 - 25, dvs mesteparten av lunsjen hans er sponset. Skal ikke mye hoderegning til for å skjønne at han sparer store penger i forhold til meg når det gjelder kantinelunsj... (jeg har selvfølgelig med matpakke fordi det blir for dyrt å handle i kantina daglig).

Jeg har ikke hørt at han eller kollegene hans blir trukket i lønn. Tvert imot sier de at kantina på deres arb.plass er konkurransedyktig! Men en kantine som har gratis kaffe, te, melk og juice kan jo ikke drive etter konkurranseprinsipper...??? Her er det noe muffens.....

Skrevet
Men hvordan beregnes dette med kantinen? Varierer det fra arbeidssted til arbeidssted hvor mye man evt trekkes i lønn? 100 kr er jo ingenting. På min arb.plass koster en lunsj med varmrett kr 70. Mannen min betaler kr. 20 - 25, dvs mesteparten av lunsjen hans er sponset. Skal ikke mye hoderegning til for å skjønne at han sparer store penger i forhold til meg når det gjelder kantinelunsj... (jeg har selvfølgelig med matpakke fordi det blir for dyrt å handle i kantina daglig).

Jeg har ikke hørt at han eller kollegene hans blir trukket i lønn. Tvert imot sier de at kantina på deres arb.plass er konkurransedyktig! Men en kantine som har gratis kaffe, te, melk og juice kan jo ikke drive etter konkurranseprinsipper...??? Her er det noe muffens.....

Vet du at det ikke innberettes da? Man trenger ikke bli trukket for det, men det må da innberettes som en skattepliktig fordel. Ut over dette blir det ingen skattetrekk dersom arbeidstakeren dekker råvarekostnader for maten.

Selvfølgelig sparer han penger på lunsj i forhold til deg, men det er jo egentlig en del av "lønnen" hans. Frynsegoder kan godt veie opp for høyere årslønn f.eks.

Skrevet

Det er det vel ikke så lenge det innberettes.

Skrevet
1. Når arb.taker tar med seg dagens avis hjem, etter arbeidstid, for å lese den hjemme?

2. Når arb.,giver sponser lunsjen til de ansatte, f.eks ved at drikken er gratis og en varmrett koster 20kr?

3. Når en firmaeier kjøper PC til datteren, for firmaet sine penger?

4. Når familien til en firmaeier med hjemmekontor har gratis hustelefon og bredbånd?

5. Når en selvstendig næringsdrivende handler mat til jobben, som han tar med hjem og fyller opp eget kjøleskap med? (dvs utgiftsfører maten)

6. Når en selvstendig næringsdrivende kjøper klær til bruk i jobb, som han også bruker privat utenom jobben?

ikke tenk på det

Skrevet
Hvorfor ikke?

Så lenge ligningskontoet ikke stiller spørsmål.....

jeg har hatt mulighet til å kjøpe inn ting til bedriften. uten moms. Samtidig har jeg kjøpt ting til meg selv( av egne penger).

dette er et frynsegode alle benytter seg av.

Du må ikke spørre så mye om dette her inne, for snart får du hele Kg på nakken om at dette er svindel på lik linje med å være sykemeldt med ryggvondt, og du ligger ikke i sengen,men du står på bena.

Alle er for at dette skal meldes til skatteetaten.

ikke bekymre deg.....det blir ikke noe sak ut av dette

Skrevet
Så lenge ligningskontoet ikke stiller spørsmål.....

jeg har hatt mulighet til å kjøpe inn ting til bedriften. uten moms. Samtidig har jeg kjøpt ting til meg selv( av egne penger).

dette er et frynsegode alle benytter seg av.

Jeg kan også kjøpe ting til meg selv for mine egne penger.

Jeg ser ikke på det som et frynsegode, men som på noe som er veldig naturlig.

Når det gjelder å kjøpe ting uten mva, så sparer du ingenting på det.

Mva får du tross alt tilbake...

Skrevet

Kantine

Arbeidsplasser som ikke har kantinetilbud, eller fortsatt har til gode å tilby den som frynsegode til ansatte, kan ha en del å bidra med her. LikningsABCs avsnitt om velferdstiltak fastslår nemlig at rimelig mat i bedriftskantine er skattefri.

- Rettspraksis er at så lenge de ansatte selv dekker 45 prosent av råvarekostnadene, er det greit for skattemyndighetene, forteller Åse Kristin Nebb Ek i Skattebetalerforeningen.

I beregningsgrunnlaget har vi brukt en samlet stykkpris på 800 kroner per måned per person. Verdien av den delen arbeidsgiver dekker, 55 prosent av dette, blir om lag 5.000 kroner, noe som tilsvarer omtrent 7.000 kroner i lønn før skatt.

Skrevet
Pkt 6, klær uten synlig firmalogo skal også skattes for.

Hvor står det? Synes det høres rart ut, siden det meste av firmatøy ikke har logo. Og de gangene det har det, er det stort sett bare skjorter,gensere og jakker, og ikke feks sko og bukser.

Skrevet
Det står i LigningsABC.

Fastlegen min bruker blå bukse og blå trøye, men det står ikke "XY legesenter" på klærne. Da bryter hun altså skatteloven?

Skrevet
Fastlegen min bruker blå bukse og blå trøye, men det står ikke "XY legesenter" på klærne. Da bryter hun altså skatteloven?

For du vet selvfølgelig at hun ikke skattlegges for det? Hvordan kan du konkludere med at hun bryter skatteloven?

Skrevet
Det står i LigningsABC.

Det står ikke at det skal være logo, men logo blir gitt som ett eksempel på noe som gir antrekket "enhetlig og uniformsmessig preg".

Skattedirektoratet i en uttalelse av 10. juli 1996 har lagt til grunn at uniformer i skattemessig forstand ofte vil være kjennetegnet av at antrekket har et enhetlig og uniformsmessig preg, med bl.a. felles logo, at det er plikt til å bære arbeidstøyet i arbeidstiden og at det er forbud mot å bruke tøyet privat.
Skrevet

Har du noen gang sett en lege som bruker helsebukse og legefrakk privat?

Fastlegens antrekk er arbeidstøy som ikke egnes til privat bruk.

Glør: En hovmester eller bankansatt som får gratis drakt/dress av arbeidsgiver må helt sikkert skatte av dette om de har en noenlunde oppegående revisor.

Det man skal/bør skatte for er altså tøy som kan brukes privat. Om skjorten man bruker på jobben har f.eks. Toyota-logo så er det de færreste som går med det på fritiden.

Skrevet

Synes ikke hverken avisa eller bredbåndet er noe å legge seg opp i.

Om noen har hjemmekontor og dermed bredbånd hjemme så har de jo det 24 timer i døgnet for samme prisen. Skulle man skaffet seg et bredbånd til da, som de andre familiemedlemmene brukte?!!

Og om noen tar med seg avisa hjem etter arbeidsdagens slutt så er det faktisk bare gjenbruk.

PC til datter og mat til eget kjøleskap på firmaets regning er selvsagt ikke riktig.

Skrevet

Jeg sliter også litt med at man ikke kan ta med en ferdigbrukt avis hjem etter arbeidsdagens slutt. Alternativet er jo at den blir kastet.

Skrevet
Jeg sliter også litt med at man ikke kan ta med en ferdigbrukt avis hjem etter arbeidsdagens slutt. Alternativet er jo at den blir kastet.

En jeg kjenner fikk beskjed om at det ikke var lov å ta med brukt avis hjem, helt utrolig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...