Gå til innhold

Når gift, hva endres økonomisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Wrangler
Skrevet

Skal gifte meg i løpet av våren og har noen spørsmål.

Jeg har en datter (10år) fra før (50/50 deling med pappan), eier leilighet selv. Grei økonomi, endel lån pga leiligheten. Ingen felles barn med kommende mann.

Så:

Endres skattekort når man er gift?

Jeg har annen hvert år skatteklasse 1 og 2 fordi jeg og pappan lignes som enslig 2. år. Dette året er det pappan som skal lignes enslig.

Endres noe i forhold til NAV, barnetrygd etc. ?

Hva hvis jeg tar over omsorgen 100% hvordan regnes dette i forhold til barnetrygd etc? Min nye mann skal ikke adoptere min datter. (er mer snakk om midlertidig utenlandsopphold)

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
*bump bump*

Ingen...?

Når man gifter seg eller får felles barn mister man retten til skatteklasse 2 (som man har som enslig forsørger), og mister retten til evnt dobbel barnetrygd om man har hatt det. Noe av dette blir gjeldende hvis man har bodd sammen en stund også, mon tro om det var 12 av siste 18 mnd eller siste 12 mnd - litt usikker!! I tillegg har man som ektefeller økonomiske forpliktelser for hverandre, regulert i ekteskapsloven. Solidarisk fellesskap for gjeld utad.

Mener det er en nettside med ganske klar info om dette, søk litt!!

Skrevet

Dere får arverett til hverandre, og muligheten til å sitte i uskifte.

Dere kan også velge mellom skatteklasse 1 og 2

Skrevet
Dere får arverett til hverandre, og muligheten til å sitte i uskifte.

Dere kan også velge mellom skatteklasse 1 og 2

glemte å si at det står klart i ekteskapsloven, arveloven og skatteloven,

altså er det feil som første svaret sier, at du mister retten til skatteklasse 2, derimot vil det trolig få følger for div. stønad. ring nav og hør hvordan din spesifikke situasjon påvirkes. lykke til =)

Skrevet

Enda en ting jeg kom på: din nye ektefelle kan selvfølgelig ikke sitte i uskifte med din datter om den tid skulle komme, men dersom han ikke har livsarvinger, kan du sitte i uskifte med hans midler om han skulle falle fra.

Skrevet
Når man gifter seg eller får felles barn mister man retten til skatteklasse 2 (som man har som enslig forsørger), og mister retten til evnt dobbel barnetrygd om man har hatt det. Noe av dette blir gjeldende hvis man har bodd sammen en stund også, mon tro om det var 12 av siste 18 mnd eller siste 12 mnd - litt usikker!! I tillegg har man som ektefeller økonomiske forpliktelser for hverandre, regulert i ekteskapsloven. Solidarisk fellesskap for gjeld utad.Mener det er en nettside med ganske klar info om dette, søk litt!!

NEI!!! Absolutt ikke! Man har ikke ansvar for den andres gjeld med mindre man spesifikt påtar seg dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...