Gå til innhold

Magetrøbbel

Gjest Gjest_Snuppelura_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Snuppelura_*

Jeg har hatt ganske mye trøbbel med magen i det siste, vært hos legen to ganger uten noen resultater. Vet ikke hva slags tester de egentlig har tatt av meg, men er i alle fall ikke allergisk mot noen matvarer og da vet de ikke hva det kan være...

Jeg tenker jo at det kan være kostholdet mitt, men så er jeg veldig opptatt av å spise riktig! La meg fortelle litt om problemene mine... Det hele startet egentlig da jeg ble gravid i 2007, jeg hadde forstoppelse gjennom hele svangerskapet. Etter fødselen har magen vært i opprør. Jeg føler meg nesten konstant oppblåst og har mye luft i magen, det kjennes alltid ut som at jeg må på do og selv om jeg får gjort mitt fornødne opp til flere ganger om dagen kjennes det liksom ikke ut som at jeg klarer å tømme meg ordentlig.

Det kan komme perioder der jeg har vanskelig for å gå på do, to-tre dager uten noen ting. Da har jeg ofte hard avføring og masse slim. Så kommer det perioder der jeg går på do hver dag, men avføringen er veldig bløt. Den er likevel vanskelig å få ut. Jeg må også ta med at lukten er helt forferdelig og det er jeg ikke vant til!

Så vidt jeg vet så spiser jeg sunt. Frukt og/eller grønt til hvert måltid, grove knekkebrød, fiberrike brød som jeg baker selv, spiser ofte havregryn, tar gjerne et glass cultura/biola daglig eller i havregrynen, sunne middagsretter, masse vann... Hender at jeg drikker et glass skummetmelk etter trening, ellers drikker jeg egentlig kun vann og kanskje en eller to kopper te med honning om dagen.

Jeg trener regelmessig, varier fra uke til uke hvor ofte jeg har tid til å trene. Gjennomsnittlig trener jeg vel 3 ganger i uka, en uke blir det bare et par øker neste kan det fort bli 5! Jeg har en veldig travel hverdag som småbarnsmor,fulltidsstudent og så prøver vi å komme inn på boligmarkedet og samboeren min jobber 12-timers vakter hver natt annenhver uke. Det betyr at jeg er ofte alene hjemme og dermed stresser svært med lekser og skolearbeid.

Kan det være stresset som har så stor innvirkning på magen min? Noen som har en ide om hva dette kan være? Det er ekstremt plagsomt og til tider smertefult! Jeg har hatt perioder der jeg har hatt så sterke luftsmerter over 1-2 dager at jeg har vært sengeliggende uten å kunnet spise eller stå oppreist. Nå er jeg lei!

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være at du faktisk spiser "for sunt". Nå ble det litt feil, men det jeg mener er at det er mange som plages sterkt med mye luft og problemer med avføring fordi de faktisk får i seg FOR MYE fiber. Slenger bare ut noen tanker, men det er jo verdt å evt prøve å kutte ned litt på fibermat.

Utover det så burde du kanskje få en henvisning til gastrolege, for undersøke litt nærmere hva det kan være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette hørtes trøblete ut ja.. Jeg er enig i at kostholdet ditt er sunt, men hvis jeg skulle spist det samme hadde jeg nok aldri forlatt badet.. :roll: Vil absolutt anbefale deg å gjøre som jeg gjorde, få sjekket deg for INTOLERANSE. Og det er IKKE det samme som allergi, så ikke la legen slippe unna med kun å ta allergitester. Be om en IgG og en IgE-test. (Legen vet nok hva det er) :jepp:

Jeg tåler hverker melkeprodukter eller gluten, og symptomene mine var omtrent akkurat som dine før jeg fant det ut. Lykke til!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...