Gå til innhold

Magetrøbbel

Gjest Gjest_snuppelura_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_snuppelura_*
Skrevet

Jeg har hatt ganske mye trøbbel med magen i det siste, vært hos legen to ganger uten noen resultater. Vet ikke hva slags tester de egentlig har tatt av meg, men er i alle fall ikke allergisk mot noen matvarer og da vet de ikke hva det kan være...

Jeg tenker jo at det kan være kostholdet mitt, men så er jeg veldig opptatt av å spise riktig! La meg fortelle litt om problemene mine... Det hele startet egentlig da jeg ble gravid i 2007, jeg hadde forstoppelse gjennom hele svangerskapet. Etter fødselen har magen vært i opprør. Jeg føler meg nesten konstant oppblåst og har mye luft i magen, det kjennes alltid ut som at jeg må på do og selv om jeg får gjort mitt fornødne opp til flere ganger om dagen kjennes det liksom ikke ut som at jeg klarer å tømme meg ordentlig.

Det kan komme perioder der jeg har vanskelig for å gå på do, to-tre dager uten noen ting. Da har jeg ofte hard avføring og masse slim. Så kommer det perioder der jeg går på do hver dag, men avføringen er veldig bløt. Den er likevel vanskelig å få ut. Jeg må også ta med at lukten er helt forferdelig og det er jeg ikke vant til!

Så vidt jeg vet så spiser jeg sunt. Frukt og/eller grønt til hvert måltid, grove knekkebrød, fiberrike brød som jeg baker selv, spiser ofte havregryn, tar gjerne et glass cultura/biola daglig eller i havregrynen, sunne middagsretter, masse vann... Hender at jeg drikker et glass skummetmelk etter trening, ellers drikker jeg egentlig kun vann og kanskje en eller to kopper te med honning om dagen.

Jeg trener regelmessig, varier fra uke til uke hvor ofte jeg har tid til å trene. Gjennomsnittlig trener jeg vel 3 ganger i uka, en uke blir det bare et par øker neste kan det fort bli 5! Jeg har en veldig travel hverdag som småbarnsmor,fulltidsstudent og så prøver vi å komme inn på boligmarkedet og samboeren min jobber 12-timers vakter hver natt annenhver uke. Det betyr at jeg er ofte alene hjemme og dermed stresser svært med lekser og skolearbeid.

Kan det være stresset som har så stor innvirkning på magen min? Noen som har en ide om hva dette kan være? Det er ekstremt plagsomt og til tider smertefult! Jeg har hatt perioder der jeg har hatt så sterke luftsmerter over 1-2 dager at jeg har vært sengeliggende uten å kunnet spise eller stå oppreist. Nå er jeg lei!

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg har lenge slitt med lignende problemer, men det har blitt mye bedre etter at jeg kuttet ut gluten og melkeprodukter. Det skader jo ikke aa proeve det.

Eventuelt skrive ned absolutt alt du spiser og drikker over en periode og hvordan du foeler deg etter aa ha spist. Kanskje du finner en sammenheng.

Skrevet

Jeg er langt fra noen ekspert, men kanskje du er laktoseintolerant?

Skrevet

I perioder der jeg stresser veldig kan jeg faa magetroebbel som likner det du har.

Det kan vaere Irritable Bowel Syndrome (IBS) (irritabel tarm). IBS utloeses ofte av stress, men kan ogsaa utloeses av matallergi, samt en rekke andre ting.

Hos meg er det definitivt stress (og ubehagelige situasjoner) som er utloesende faktor. Jeg faar ogsaa problemer med enkelte matvarer (melk) naar jeg plages, jeg har ingen merkbare plager naar jeg ikke har magetroebbel.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg tror du har en stressrelatert matallergi.

Jeg har snakket med flere leger om dette selv, og hos meg slår verken fint mel eller melk ut på allergitester. Men gjett om jeg reagerer for det.

Jeg har funnet ut at jeg vet best selv hva jeg kan og ikke kan spise.

Hvis du skal teste ut om du reagerer på melk så kutt ut ting som krem, drikkemelk, iskrem og grøt med melk. Behold youghurten til å begynne med. Se om det blir bedring.

Jeg får en annen reaksjon når jeg spiser fint mel - da får jeg hard mage med hemoroider som resultat. Har akkurat funnet ut at maiskorn forsterker denne effekten.

Det var damene her på Kvinneguiden som fortalte meg hva min melkeallergi er - ikke laktose som jeg er testet for men melkeprotein.

Kartlegging er alfa og omega når det gjelder matallergi så før dagbok.

Hos meg er det slik at melkeallergi symptomer kommer innen timer etter inntak men går relativt fort over. Symptomer på hvetemelsalleri kommer etter lenger tid og bruker langt mer tid på å forsvinne igjen. Omtrent sånn: spis is og bli dårlig etter 1 time. Spis hvetebolle og bli dårlig dagen etter og en 2-3 dager frem dersom jeg ikke samme dag som hvetebollen er inntatt går over til svært grovt brød som "kompensasjon".

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette kan på mange måter stemme med IBS, irritabel tarm.

Det som kjennetegner dette er:

- endre avføreingsfrekvens (i forhold til tidligere)

- forstoppelse og/eller diarè, ofte er man forstoppet noen dager, for så å få full tømming, gjerne flere ganger om dagen.

- slim i avføring

- følelse av å ikke bli skikkelig tømt når man er på toalettet (avføring)

- smerter/ubehag før man går på toalettet, dette blir bedre etter avføring

- luftsmerter/oppblåsthet, øker utover dagen, ingen aktivitet om natt. dvs våkner om morgenen uten luft/smerter/oppblåsthet.

tror jeg fikk med det meste her..

IBS er mest utbredt hos kvinner. Ofte relatert til stress, eller følger etter en infeksjon i magen (parasitt o.l.). Sees ofte hos personer som har psykiske lidelser, angst osv.

Kan være veldig slitsomt å leve med, og kan være verre/bedre i perioder.

Et godt tips kan være å spise havregryn (de store), da disse har gode egenskaper både i forhold til diarè (binder væsken i tarmen, reduserer diarèn) og ved forstoppelse (godt fiber, geldannende, som bidrar til øke tarminnholdet og da kan bedre fordøyelsen og øken avføringsfrekvensen)

Ellers er det å kjenne etter hva som fungerer og ikke fungerer. Finne gode døgnrutiner, spise til samme tidspkt osv.

Men, uansett synes jeg du burde presset på hos legen og få en skikkelig utredning på gastroavd. Se at tarmene fungerer som de skal, IBS er en ekslusjonsdiagnose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...