Gå til innhold

Må dere stå opp med barna i helgene?

Anbefalte innlegg

Gjest Alenemor
Skrevet

Hei,

Ser det er en tråd på når barna står opp i helgene, men fant ikke svar på det jeg lette etter. Håper noen kan svare på dette.

Jeg har en datter på 8 år som sover minimalt, noe som fører til at hun sovner sent, våkner gjerne iløpet av natten og vekker meg i 3-4 tiden, og så står hun opp igjen mellom kl 6-7. Da vekker hun meg, men går med på å spille pc/se på tv en halvt time til time til. Det er ikke alltid jeg klarer å få sovnet igjen på den korte tiden. Etter dette vil hun så gjerne at jeg står opp, hun er enten sulten eller vil at jeg skal leke med henne, det orker jeg sjelden så tidlig, men kanskje litt etter et par kaffekopper, jeg vil jo gjerne ha noen timer for meg selv før jeg legger meg selv i helgene og får derfor aldri helt sovet ut. Jeg har barnefri kanskje en natt eller helg i måneden. Merker at jeg litt sur om morgene, og det er jo ikke bra heller.

Lurer derfor på hva man kreve av en 8 åring om morgene? Hvor lenge har dere samvittighet til at de leker selv slik at dere kan få sove? Min 8 åring henger litt etter i utvikling og har aldri tatt seg mat selv. Har dere noe tips til hva som er enkelt å ta seg selv av mat?

Må også legge til at ettersom hun sliter en del psykisk så henger hun etter på de fleste områder, men det er ikke umulig å komme dit, det tar bare veldig lang tid. Trenger derfor litt input for å vite hva jeg skal strebe etter om dere skjønner.

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra foreldre med barn i nesten alle aldre :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn, på 5 og 8, og de står opp alene i helgene. Ikke bare fordi vi ønsker å sove, men de vil gjerne gjøre det også. De synes det er koselig å stå opp sammen, titte litt på tv - kanskje en time eller litt mer, og så evt. leke litt.

Er de sultne tar de seg en skive, begge klarer å lage det sålenge vi har ferdigskjært brød i skuffen. Men nå har jeg jo to normalt utviklede barn, så det er jo en viss forskjell der. Jeg vet ikke hva du kan forvente av din datter?

Ang mat - hva med en God Morgen-yoghurt i kjøleskapet som hun kan forsyne seg med?

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet

Min 8-åring vet godt at hun ikke skal vekke meg i helgene, og det gjør hun ikke heller. Stort sett har hun selskap av broren på 12, men ikke alltid, det hender han overnatter hos venner. Hun klarer seg selvfølgelig selv, vi har oppskåret brød og hun fikser mat hvis hun er sulten.

Skrevet

Jeg har en datter på 12 og en sønn på 5.

Min eldste datter stod opp "alene" da hun var rundt 5-6 mener jeg å huske. Ikke det at jeg ble liggende i timesvis, men hun så en liten film - og jeg hadde ferdigsmurt "matpakke" i kjøleskapet som jeg laget kvelden før.

I begynnelsen la jeg meg litt på sofaen mens min datter så film. :) Fungerte veldig fint.

Nå står mine to opp sammen og min datter fikser det meste ang. filmer og mat.

De pleier å stå opp rundt 7-8, og jeg kan ligge en time eller to ekstra.

Skrevet

Veldig god ide det der med å ha noe "ferdigmat" i kjøleskapet.

Lag noen skiver ferdig påsmurt brød, sett det gjerne ferdig på talerken med plast over, og ha dekket bordet på hennes plass ved matbordet med glass til melk /juice, et blad kanskje eller noe annet koselig. En lapp fra mamma med hjerte på?

Du kan feks kjøpe sånne små kartonger med juice som passer til barnehånd, som bare er hennes, og bare når hun står opp alene og spiser selv.

Sett alt som er hennes mat på nederste hylle i kjøleskapet, sett et klistremerke og dedikèr denne hylla [navn]s hylle, og det som er der får hun ta fritt av. Frukt i biter, yoghurt, ting hun liker å spise, ordnet i ferdige porsjoner så det går enkelt.

Etterhvert kanskje du kan minske litt på "hvor ferdig" tilrettelagt det er. Feks at brødet fins synlig på benken, og skiver med pålegg ligger på et fat, og stegvis blir det forhåpentligvis til minimalt tilrettelagt, og hun henter mat selv.

Det kan kanskje snu henne, så hun kjenner at morgentiden alene også er ganske koselig, og vil på sikt gi deg noen ekstra søvntimer.

Skrevet

min eldste er 4 og hun står opp alene i helgene... pappa står så vidt opp for å slå på tv'n og legger fjernkontrollen bort slik at hun ikke får byttet kanal/ skrudd på lyden..

Hvis hun blir sulten er det bananer/ epler / druer på kjøkkenet. Er hun veldig sulten så blander hun litt havregryn, rosiner og melk og spiser det. :)

Lillebror på 2 sover lenge i helgene, hender han er våken ved 7 tiden, da får han ny bleie og en flaske med melk / drikki og sovner igjen ganske raskt. Våkner en gang mellom 9 og 11...

Det hender 4 åringen kommer inn til oss et par ganger i løpet av den tiden hun er oppe alene.. hvis det er noe hun lurer på/trenger...

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Men hvorfor lar du henne legge seg så seint?

Grait at hun skal få være litt lenger oppe i helgene, men hun kan da fint legge seg kl 9(?) alikevel, så få du litt tid for deg selv om kvelden.

Og en åtteåring kan jo fint klare seg en stund aleine på morgenen? Om dere har yoghurt i kjøleskapet og noe frukt tilgjenglig så får hun jo i seg litt mat også ;)

Gjest gjest- silje
Skrevet

Barnet vårt står ikke opp selv enda, men hun finner seg leker og tar de med i senga til vi står opp (hun er 4år). Om et år får hun stå opp selv tenker jeg.

Jeg vet ikke helt situasjonen din, men jo mindre søvn barnet ditt får dess vanskeligere blir det å lære nye ting, og når barnet i tillegg er sent utviklet så hjelper det ikke på.

Jeg tror du må ta grep rundt situasjonen og sørge for at hun legger seg i åtte- ni tiden på kvelden, uansett om hun ikke sovner med en gang, så vil hun nok sovne etter en stund og det vil bli en vane. Det at hun er våken så lenge som eg kan gjøre det slik at hun ikke får kommet inn i den dypeste delen av søvnen slik at hun altid sover lett, og derfor våkner tidlig, og også våkner midt på natten.

Ellers så syntes jeg at det var gode ideer om å legge tilrette frokost til henne.

Synes at du også kan kjøpe inn serier med barnefilmer, hvor hun kan få en ny film hver søndag, hvis hun var flink å stå opp alene på lørdagen.

Du kan også si et klokkeslett hun har lov til å vekke deg, og at før det så skal hun ikke bråke eller komme inn til deg.

Gjest Klaveret
Skrevet

Lag noen skiver ferdig påsmurt brød, sett det gjerne ferdig på talerken med plast over, og ha dekket bordet på hennes plass ved matbordet med glass til melk /juice, et blad kanskje eller noe annet koselig. En lapp fra mamma med hjerte på?

Du kan feks kjøpe sånne små kartonger med juice som passer til barnehånd, som bare er hennes, og bare når hun står opp alene og spiser selv.

Sett alt som er hennes mat på nederste hylle i kjøleskapet, sett et klistremerke og dedikèr denne hylla [navn]s hylle, og det som er der får hun ta fritt av. Frukt i biter, yoghurt, ting hun liker å spise, ordnet i ferdige porsjoner så det går enkelt.

Etterhvert kanskje du kan minske litt på "hvor ferdig" tilrettelagt det er. Feks at brødet fins synlig på benken, og skiver med pålegg ligger på et fat, og stegvis blir det forhåpentligvis til minimalt tilrettelagt, og hun henter mat selv.

Det kan kanskje snu henne, så hun kjenner at morgentiden alene også er ganske koselig, og vil på sikt gi deg noen ekstra søvntimer.

:klappe:

Skrevet

Jeg kjenner en gutt som våknet veldig tidlig om morgenen. Moren hans smurte brødskiver og la på et fat i kjøleskapet om kvelden, likedan helte hun opp et glass juice eller melk og satte ved siden av. Så gikk han og hentet seg selv når han ble sulten. Han var fornøyd med å se på tegnefilmer om morgenen. Han var vel 4 år når de startet med dette.

Skrevet (endret)

Slutt å sy puter under armene på ditt barn!!

Hun er 8 år, og bør kunne klare seg selv ei stund om morgenen!

En normal 8 åring kan fint finne seg mat selv om morgenen, om du setter det klart, slik det nevnes lengre oppe i tråden.

Om hun er sent utviklet eller ei, har vel ikke så mye å si, for dette er også noe en 5 åring fint kunne klart.

Er hun så "hjelpesløs" at hun ikke klarer dette, så er jo problemstillingen en litt annen. Du kjenner ditt barn, og føler du at du behøver hjelp utover de rådene du har fått nå, kontakt gjerne fagfolk. Helsestasjonen/ familiesentrene er til for å hjelpe!

Jeg vet ikke hva du gjør ellers, TS, og dette er vel heller ikke myntet på deg, men jeg synes direkte synd på de foreldrene som fotfølger sine barn og hjelper dem med hver minste lille ting, og klager til sine venner om hvor slitsomt det er å ha barn og hvor lite de får gjort i huset...

De lager ris til sin egen bak.

Disse finnes overalt, jeg har flere av dem innen min vennekrets.

Unger klarer ofte mye mer enn man tror, og har behov for utfordringer og ansvar.

Det er vel en selvfølge at man får krevende og masete barn om de ikke får utfolde seg på en naturlig måte?

Endret av spezitas
Skrevet

Jeg synes egentlig det er litt skummelt å lytte til generelle råd fra folk her inne hvis det er slik at din datter har spesielle problemer og spesielle behov. Vi kjenner ikke hennes situasjon og hvor trygg hun føler seg på å takle nye utfordringer, hvor trygg hun er på seg selv osv.

Jeg håper du får hjelp fra fagfolk hvis det er slik at datteren din sliter litt. Da synes jeg også at du bør drøfte med dem hvordan du bør gripe denne situasjonen an.

Sånn mer generelt så høres det tungt ut å bare ha fri en gang i måneden. Har du snakket med nettverket ditt (barnefaren, dine foreldre, hans foreldre, dine søsken, venner) om hvordan du opplever dette? Kanskje det er noen av disse som kan ha henne på overnattingsbesøk i blant? Da mine barn begynte å få overnattingsgjester var det lett å se hvilke barn som var vant til å sove hjemmefra og hvem som ikke var det. Akkurat det å overnatte borte uten mamma hos folk barna kjenner og er trygge på tror jeg bare er sundt for de fleste åtteåringer. (Men igjen, det kan være at datteren din har spesielle behov som betyr at dette ikke er bra for henne ennå.)

Gjest Søvning Mamma
Skrevet

Hun er nok selskaps-sjuk. Aner ikke når du legger henne, men jeg bruker å ha 2030 som deadline. Da skal jentene mine være på rommet sitt, iført pysjamas, og stille.Hva de ellers gjør på er ikke så viktig. Mamma trener voksen tid. Kommer de ut på stua etter det, er jeg gjerne litt grinete. Samme om morgenen. Morgen gretten også (for ikke å snakke om hvis jeg blir vekket opp om natta). Det har gitt mine jenter motivasjon for å la meg sove litt frampå. Vi har ferig oppskåret skiver, og pålegg som er enkelt å fikse til. TV - ypperlig barnevakt, om du virkelig vil gjøre det til en belønning, ingen tv på ettermiddagen. Et annet tips kan være "madrassedag" dra inn madrassene, dyne , pute, og lage kose rede. Do sover/slumrer, hun leker/ser tv

Er det mulig å få ggjort noe med denne oppvåkinga ? Tror du ville ha godt av en hel natts søvn...

Skrevet
Trenger derfor litt input for å vite hva jeg skal strebe etter om dere skjønner.

Fint at du sa dette, for barn er så forskjellige og trenger forskjellige ting. Når du sier at din datter sliter psykisk, så innebærer det helt andre utfordringer enn de fleste foreldre har, og målene må jo tilpasses etter det.

Jeg regner mine barn som relativt "normale", hvis det finnes et slikt begrep, og min åtteåring kan fint stå opp alene om morgenen, finne seg litt mat selv, og se på TV/leke/spille Nintendo et par timer om morgenen i helgen. H*n tar seg også av yngre søsken i samme tid, sammen med eldstemann.

Personlig ville jeg ikke tenkt på å sette fram egen mat til barna dagen i forveien, såpass synes jeg de bør klare selv. Men det er utifra mine barn, som må lage middag et par ganger i uka, tar bussen på egenhånd og generelt er veldig robuste. Hvis datteren din er litt forsiktig av seg og sliter litt med å være alene oppe om morgenen, høres ferdiglaget mat ut som en veldig smart ide... det kan jo gjøre det lettere for henne :)

Skrevet

Kjempebra innlegg :klappe:

Min 7-åring står opp alene i helgene(husker ikke når hun begynte med det) og setter på tv. Når jeg står opp i 9-tiden får hun frokost. Fungerer veldig greit hos oss.

Skrevet

Foreldrene mine pleide å ha en liten TV (reise-tv aktig) på soverommet deres i helgene, og frokosten var laget ferdig og sto med plastikk over i kjøleskapet. Så jeg sto opp, tok med mat og drikke fra kjøleskapet, trasket inn på soverommet til mamma og pappa og spiste frokost foran TVn der mens jeg så på tegnefilmer (vi hadde en regel om hvor høy lyd jeg kunne ha på). Så vidt jeg husker så fikk foreldrene mine et par timer ekstra med søvn pga. dette.

Det går forresten an å koble til hodetelefoner til TVn også, hvis du vil ha det helt stille. Har selv gjort dette før ;)

Gjest alenemor
Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldingene. Det er godt å få vite hvor landet ligger, for på mange områder har jeg rett og sett mistet perspektivet. Vi får faghjelp fra flere hold, men hjelpen er svært langsom og har pågått de siste 3 årene uten å komme noen særlig vei. Hun er foreløpig bare et utfordrende barn med adhd symptomer, traumer og sorg, uten at jeg ønsker å utdype dette noe mer.

Jeg legger henne 8 i hverdagen og 9 fredag og lørdag. Det tar opptil to timer å få sovnet og i denne tiden må jeg være der og berolige henne. Hun våkner enten av mareritt eller av panikk for at jeg har blitt borte. Det er umulig for henne å sovne igjen uten at hun har sagt fra til meg om at hun har våknet. Jeg bruker å følge henne tilbake en gang å gå igjen, om hun kommer tilbake legger jeg meg ofte bare et annet sted som på sofaen. Hun er dårlig på klokka men har lært seg at det ikke er lov til å stå opp om morgenen før 06:00. Som dere kanskje skjønner er det vanskelig å la henne overnatte med andre barn, foreldrene mine er de eneste jeg kan spørre.

Jeg synes ferdige påsmurte brødskiver og yougurt var en glimrende ide. Hun har lært seg å helle juice i et glass. Problemet har vel heller ligget i hvordan hun skal huske at det er mat i kjøleskapet og at hun også husker på å spise maten som står forran henne, selv om hun er kjempesulten....

I dag morres ble vi enige om å legge inn faste gjøremål på outlooken på pcen hennes. Vi har aldri brukt denne tidligere. Tror dette kan være løsningen på å huske å spise, huske å ikke vekke mamma, huske å kle på seg noe i helgene. Hun elsket ideen for hun er veldig intressert i alt som er av elektronisk art. Som hun selv sa da hun kom inn for å spise frokost presis kl halv åtte. "Det går jo ikke ann å diskutere med pcen" HAHA

Skrevet
. "Det går jo ikke ann å diskutere med pcen" HAHA

Herlig :rødme:

Skrevet (endret)

Nå har jeg ikke barn selv, man har litt erfaring med en gutt som har noen av de samme problemene som din datter (han er nå noen år eldre).

For det første, forslaget over med egen hylle i kjøleskapet som er hennes var veldig bra, og også ts eget med at man skriver inn ting i kalenderen hennes på data som hun skal huske. Det er utrolig viktig at du lager noen oppgaver til henne som er en utfordring for henne, men som du vet at hun kan klare å utføre, slik at hun får en mestringfølelse. Dette må da også kombineres med ros eller belønning. Da får hun forhåpentligvis mer selvtillit, og tør da kanskje senere å prøve andre ting hun ikke har greid før.

Gutten jeg snakket om har et par tilbud han deltar på (etter mye innsats fra hans mor). Han får trening og fysioterapi et par ganger i uka (han sliter også med bl.a balanse og koordinasjon). Dette har hjulpet mye på hva han greier og ikke i forhold til problemene sine, men også på vekt, han var vel stillesittende før. Dette er noe han må gjøre alene med fysioterapeut, og han har selvfølgelig veldig godt av å måtte forholde seg til andre mennesker enn de hjemme (foreldrene får jo dermed også litt avlastning de timene han er der). Treningen i seg selv er jo også utfordrende, og han kan selv se mye framgang, som har gitt han mye mer selvtillit. En fordel til er også at man gjerne sover bedre etter at man har tatt seg litt ut.

Han er også med i en aktivitetsgruppe, for barn som sliter med diverse ting. Han har tidligere hatt problemer med å få seg venner, siden han skiller seg litt ut, men nå har han i tillegg til vennene han har fått der også fått bedre kontakt med andre på samme alder.

Du kunne kanskje undersøke om noe av dette hadde vært mulig å få til?

Endret av Lady Lovelace

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...