Gå til innhold

Den ene pusen har diare og blør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene pusen min har løs mage og blod i avføring. Hun har begynt å gjøre fra seg utenfor kassen, kanskje er dette for å "si fra" eller fordi avføringen er så løs som den er.

Jeg tok henne med til dyrlegen, de tok en sjekk men fant ingenting. Klemte på magen, tok røntgen, målte tempen. Men alt så normalt ut. Dette er snakk om friskt blod, og hun virker ellers i fin form. Men det bekymrer meg og jeg lurer på om jeg skal ringe dyrlegen igjen.

Jeg kjøpte tørrfor, våtfor, pulver for å blande i drikkevannet og Diarsanyl, sånn sprøyte for å fore henne med men det ser ikke ut til å hjelpe så mye.

Det virka som hun gjorde fra seg på kassen igår og det så normalt ut men idag er det likedan igjen. Hun er heller ikke så renslig etter å ha vært på do så jeg må ofte tørke og vaske henne etterpå. Dette har heller ikke skjedd før nå nylig.

Jeg er veldig bekymra, vil ikke at noe fælt skal skje henne og lurer på om dette vil gå over? Er det andre her som har erfaring med samme problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en annen dyrlege å gå til? I såfall ville jeg vurdert det.

Skrevet

Lenge siden siste ormekur, så du kan utelukke det?

Skrevet
Den ene pusen min har løs mage og blod i avføring. Hun har begynt å gjøre fra seg utenfor kassen, kanskje er dette for å "si fra" eller fordi avføringen er så løs som den er.

Jeg tok henne med til dyrlegen, de tok en sjekk men fant ingenting. Klemte på magen, tok røntgen, målte tempen. Men alt så normalt ut. Dette er snakk om friskt blod, og hun virker ellers i fin form. Men det bekymrer meg og jeg lurer på om jeg skal ringe dyrlegen igjen.

Jeg kjøpte tørrfor, våtfor, pulver for å blande i drikkevannet og Diarsanyl, sånn sprøyte for å fore henne med men det ser ikke ut til å hjelpe så mye.

Det virka som hun gjorde fra seg på kassen igår og det så normalt ut men idag er det likedan igjen. Hun er heller ikke så renslig etter å ha vært på do så jeg må ofte tørke og vaske henne etterpå. Dette har heller ikke skjedd før nå nylig.

Jeg er veldig bekymra, vil ikke at noe fælt skal skje henne og lurer på om dette vil gå over? Er det andre her som har erfaring med samme problem?

Kjøp probiotika på helsekosten, altså bioafidofulus. Funket veldig bra da jeg ga den til hunden vår.

Skrevet

Hun har ikke fått ormekur da hun er innekatt. Men det kom en ny pus fra omplasseringa for dyr for en måneds tid siden så jeg tenkte det kanskje hadde sammenheng. Må jeg ha resept for ormekur?

Og hva er probiotika?

Skrevet

Du trenger ikke resept for ormekur, du finner det i hyllene på apoteket :)

Skrevet

Da kjøper jeg det og prøver det. Pusen er jo helt fin ellers, hopper og spretter omkring som normalt. :)

Skrevet
Hun har ikke fått ormekur da hun er innekatt.

Trenger ikke være utepus for å få orm. Om du f.eks er ute, går i søle, snø, vanndammer o.l. og har litt søle på skoen din så kan pusen få orm. Mine har vært innekatter i godt over 2 år, men søren meg fikk ikke han ene orm her i høst.

Skrevet

Så da er det bra å ta en ormekur uansett sånn ca en eller to ganger i året da, for sikkerhets skyld? Kanskje den nye pusen hadde med seg orm... :s

Skrevet (endret)

Hvis du fikk ny pus ville jeg gjort det på begge ja.. Mine får markur en gang i året, evt to om en av de blir syke for om du bare gir en av de kur så kan det fortsatt henden den andre katten har smitten i seg.

Endret av Gjest
Skrevet

Så da er det lurt å kjøpe dobbelt opp da eller er det flere kurer i pakningen? Den nye pusen er fra omplasseringa fra dyr, men det rinner mye fra øynene og jeg leste et sted at det kan være tegn på orm... Men de får jo ormekurer på omplasseringa fra dyr også så jeg regna med at hun var helt frisk. Jeg skal iallefall ordne med ormekur på de, håper bare jeg får det i dem. Er et strev å få i pusen min Diarsylsprøyta nå, er en evig kamp mellom oss! Og p-pille (ja, hun får det for hvis ikke får hun løpetid og gauler hele natta slik at det plager naboene og jeg skal sterilisere henne iløpet av våren nå så jeg slipper å gi henne p-piller da katter kan få kreft av det) er vanskelig å gi henne også og det nytter ikke å gi det inne våtfor for da spytter hun det bare. Men, ormekur skal jeg kjøpe i morgen.

Skrevet

Det er et par piller i hver pakke, men det står på pakka hvor mange piller hver katt skal ha.. Jeg hadde hvertfall nok til alle mine tre katter i en pakke, så hvis du har to så holder det hvertfall...

Skrevet

Har opplevd det samme med ene pusen min, men det var over allerede neste dag, så det ble ikke gjort mer. Skjer det igjen, så kommer jeg til å ta med avføringsprøve til dyrlegen, så h*n kan utelukke eventuelle sykdommer.

Om det fortsetter, og ormekuren ikke virker så burde du ta med prøve til dyrlegen. Kan jo være noe farlig. Mener ikke å skremme deg, men better safe than sorry.

Skrevet

Ja. Rart hun ikke foreslo dèt. Hun foreslo å ta inn katta og legge i kontrastvæske slik at de kunne ta røntgen av henne fordi hun sa at ikke alt vises på vanlig røntgen... Da må hun ligge der i flere timer.

Jeg skal lese litt på nettet, kanskje jeg finner ut noe om hva det KAN være...

Og ja, kanskje skal jeg foreslå å ta med en prøve om hun ikke blir bedre. Jeg er redd for at hun skal ha fått kreft eller noe...

Skrevet

Nå har jeg lest litt og lest at det også kan være noe som begynner på tri(langt navn jeg ikke husker) som er en parasitt og også betennelse i bukspyttkjertelen. Matallergi og det er ganske sannsynlig også, da hun ble dårlig etter å ha fått Gourmet våtfor med tunfisk i. Hun ble dårlig rett etter den. Skal iallefall aldri mer gi henne våtfor med tunfisk i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...