Gå til innhold

pytonslange i norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei...

Jeg hadde mine utrolige nydlige marsvin lagt ut for salg på finn.no

Da fikk jeg tilbakemelding fra en i oslo som ville mate pytonslangen sin med den....!!!!!!

1. er det lov og ha pytonslange i norge??

2. bør jeg si i fra til politiet eller dyrebeskyttelsen eller noe sånt??

HÅPER PÅ SVAR FORTEST MULIG!!

BLE HELT KVALM DA JEG HØRTE DET!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VET JEG MASER MEN ER HELT FORTVILET!!!!!!!!!!! :grine:

HVA SKAL JEG GJØE!!?????? :redd:

:sjokkert:

Skrevet

Med mindre lovene er blitt endret i det siste (?) så er det ulovlig å holde reptiler, amfibier og skilpadder i Norge. Nå er det diskusjon om loven er utdatert og burde vært endret, fordi bakgrunnen for den var at det ikke var miljø til å holde slike dyr, men det er jo endret nå som vi har utstyr som kan imitere dyrenes naturlige miljø.

Hvis folk holder reptiler på en forsvarlig og relativt dyrevennlig måte synes jeg derfor man skal tenke seg om minst fem ganger før man sier fra til offentligheten. Slike som du forteller om, som vil mate dyret med levende pattedyr, blir noe helt annet. Vet at det finnes miljøer som oppfostrer slanger på kaninunger og lignende, og det synes jeg er totalt unødvendig. Skal man holde reptiler, så kan man velge dyr som kan leve godt på død mat som er mulig å få tak i på ordentlig vis.

Når det er sagt er jeg nå ikke så sikker på at avlivingen i kjøttindustrien er særlig human, den heller, men det blir en annen sak...

Skrevet

Takk for svar. blir så forbanna når jeg tenker på at:

dette KAN skje med andre forsvarsløse dyr også!!

DET FINNES JO FAKTISK EIERE SOM BARE ER UTE ETTER PENGER!! :kjefte:

Skrevet

Det er derfor man blir anbefalt å ta betalt for kattunger man legger ut på nett i stedet for å gi de bort. Mange kattunger som ender opp som reptilføde!

Og for the record: De aller fleste reptileiere er ansvarsfulle i forhold til egne dyr og også andre dyr, og bruker døde dyr som føde. For reptilene spiller det ingen rolle om rotta er levende eller død. Men en del eiere syns kanskje det er fascinerende å se på at livet bokstavelig talt blir klemt ut av små dyr..? :vetikke:

Reptilhold er for øvrig i hovedregel ikke lovlig i Norge, noe som vanskeliggjør kontrollen med reptilholdet her i landet.

Skrevet (endret)

Jeg ville nok heller kontaktet dyrevernet enn dyrebeskyttelsen. De kan absolutt ikke gjøre noen ting, de er bare en frivillig organisasjon.

Men er første gang jeg hører noen som faktisk sier at de skal mate slangene sine med de. Som oftest blir det ikke nevnt eller håper de skal spørre. Men marsvin som blir solgt av privatpersoner er som oftest billigere enn de som er fryste i butikken og de tenker vel penger da.

Endret av Gjest
Skrevet

For øvrig er det vel mattilsynet som har ansvar for dyrevern i Norge, så vidt jeg vet.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Det er også forbudt ved lov å bruke levende dyr som fõr i Norge.

Dyrevernloven:

§ 8. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

Det er forbode:

1. å sparka dyr eller å slå dyr med staur, med reip eller reim som det er knute eller noko liknande på, eller å slå med noko anna som kan gjera dyret like vondt,

2. å bruka pisk som framdriftsmiddel i trav- og galopptevlingar,

3. å nytta levande dyr til agn eller åte eller til fôr åt andre dyr,

4. å tvangsgjøda dyr,

5. å brennemerke dyr med unntak for merking i hov, klauv, skjel eller horn,

6. å dopa dyr til tevling eller anna føremål, eller å nytta dyr som er dopa til slike føremål,

7. å dressera eit dyr på slik vis at det kjem i fåre for å lida eller verta skræmt i utrengsmål.

Skrevet

jeg skulle ta 100 kr. peer marsvin men tror heller jeg selger de til dyrebutikken for der koster det 550 kr. pr. marsvin og det er vel ingen som kjøper så dyr mat til en slange.

dette er noe av det som stod i e-posten jeg fikk:

Ser du har noe fine små skapninger for salg. Jeg har en pyton slange som heter Max-Mat og han tenger levende føde for å holde match vekt.

:tristbla: får helt frysninger på ryggen!!

Skrevet
For øvrig er det vel mattilsynet som har ansvar for dyrevern i Norge, så vidt jeg vet.

Var den ment til meg? I såfall så ligger jo dyrevernet under matilsynet. De er bare en egen underavdeling.

Skrevet

Reptiler er forbudt i Norge, og dessverre er det ikke uvanlig at reptileiere prøver å få tak i kattunger, marsvin og andre gnagere for å mate slangen sin.

Lurt å ta en symbolsk sum for det, så luker du iallfall ut de som vil ha gratis fòr.

Ville nok vært skeptisk til å levere fra meg dyr uten å få greie på hva slags folk det er som er interessert.

Nå var vel han her ærlig, men er nok ikke alle som sier rett ut hva de har tenkt å bruke dyret til.

Skrevet

Har nå funnet en nydelig eier til den ene.

hun har 20 års erfaring med marsvin :gjeiper:

Skrevet

har bestemt meg nå....

selger gutten min morris til en dame i oslo som har 20 års erfaring

selger kanskje mine to små jenter til en dame som nettopp har kontaktet meg og virker positiv

har solgt en av jentene til en jeg kjenner.

og låner kanskje bort min kjære morten junior til en som eventuelt kan kjøpe han som også virker ganske grei. eller så går han til en superbra dyrebutikk i nærheten som jeg har kontakt med

virker det greit?? :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...