Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Oppdateres sykejournaler automatisk slik at hvis jeg f.eks. tar noen relevante prøver hos min fastlege så vil svarene på disse automatisk bli tilgjengelige for sykehuset hvor jeg står på venteliste?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Nei, det har vært snakk om det, men pga personvern, privatliv osv har det ikke kommet gjennom. Men det er ikke uvanlig at legen din sender prøvesvarene ned manuelt.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Nei, sykehuset vet kun hva din fastlege sender dem. Hvis fastlegen og sykehuset bruker samme laboratorium, kommer resultatene dine på labarket som er i din elektroniske journal. Dette vil ikke gjelde alle prøver du tar, noen analyser er så spesielle at de kun gjøres ved et fåtall laboratorier i landet, og en sjelden gang går analyser til og med til utlandet.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Obs, mener hvis fastlegen sender prøvene til sykehuslaboratoriet, og ikke til en privat lab.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Jeg er ganske sikker på at prøvesvaret ikke blir registrert i sykehusjournalen din, med mindre rekvirerende lege er en som jobber på sykehuset. Dette gjelder også dersom fastlegen sender blodprøven din til et sykeuslaboratorie- oftest skjer dette med mer spesielle prøver (slik som spesielle hormonprøver), og da er det oftest ikke det "lokale" sykehuslab. som mottar prøven, men et større universitetssykehus. Svaret blir sendt rekvirerende lege, og blir registrert der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå