Gå til innhold

Å holde formue skjult for samboer/ektefelle

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at jeg, f.eks gjennom arv eller på annen måte tilegnet meg en formue på flere millioner kroner, er det da noen måte jeg kunne skjule denne formuen for omverdenen, inklusive partner, uten å gjøre noe kriminelt eller gi fra meg pengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antar du vil ha andre opplysniger i skattelistene enn de reelle. Du er nødt til å bløffe Skatteetaten for å få til dette. Men det er nok ulovlig.

Skrevet

Tja, kjøp bolig for formuen + en del lån, takket være boligers lave ligningsverdi kommer du skattemessig ut i null formue. Du slipper unna i skattelistene, men hvis du er gift har partneren innsynsrett i selvangivelse og en del annet som gjør det rimelig vrient å gjemme unna store summer.

Gjest Mann_gjest
Skrevet

Om man oppretter ett AS for investeringene kan man jo delvis skjule formuen ganske godt.

Skrevet

Sveitsisk bankkonto? Ellers er det jo sånn at formue erhvervet ved arv ofte er særeie, så det er ikke sikkert det spiller så stor rolle om samboer/ektefelle vet om denne.

Skrevet

Motiv for å hlde større formuer skjult, kan være at man ønsker å bli skånet for tigging og mas, men utover det skjønner jeg ikke vitsen med å holde formue skjult for sine aller nærmeste. Personlig ville jeg delt en større formue med foreldre, søsken, søskens barn og egne barn, og indirekte delt formuen med samboer, selv om jeg ikke ville gitt samboer rene penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...