Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest _hjelper
Skrevet

Prøver å hjelpe en virkelig flink gutt på 20 i familien, med råd ang leilighetskjøp.

Han er altså 20 år og bruker Skandiabanken i dag.

Der får han opplyst at de ikke gir lån til bolig før man er 21?

Dermed må han vel i så fall bytte bank?

Ellers er han ferdig tømrer. Tok fagbrev for ca 1/2 år siden.

Inntekt i dag (uten tillegg) ca 360 - 370.000,-

Han har spart ca 120.000 + BSU ca 47000,-

Boligen han har lurt på har en prisantydning på 1.300.000,-

Det er en selveierleilighet.

Altså er felleskostnader dermed bare ca 800,- til dekning av forsikringer, renovasjon...etc....

Han lurer på om han har mulighet til å finansiere dette. Muligens være med å by (hvis budene er lave) opp mot/til 1.250.000,-

Ville noen banker vært med på dette?

Jeg har hørt om såkalte førstehjemslån. Der yngre mennesker får finansiert opp mot 90%, til vanlige markedsrenter, som normalt brukes ved finansiering av ca 60%.

Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I banker som tilbyr førstehjemslån kan man få inntil 100% av kjøpesummen finansiert (til god rente). Eventuelt burde han sjekke om kommunen hans tilbyr startlån, som er et veldig gunstig lån til folk i etableringsfasen og evt. de som har vansker for å få finansiering i andre banker. Han kan fortsatt beholde kontoen sin i Skandiabanken - det gjorde jeg da jeg tok opp førstehjemslån i en annen bank.

Skrevet
Han kan fortsatt beholde kontoen sin i Skandiabanken - det gjorde jeg da jeg tok opp førstehjemslån i en annen bank.

Han kan beholde kontoen sin i Skandiabanken, men må gjøre regning med at banken der han får lån setter som kriterie at det skal åpnes lønnskonto med lønnsinngang.

Skrevet

Lønner seg ikke å bruke BSU på dette. Spar opp fullt først, og betal ned på lånet.

Gjest _hjelper
Skrevet
Lønner seg ikke å bruke BSU på dette. Spar opp fullt først, og betal ned på lånet.

Jeg er helt klar over at med den gode ordningen BSU er, så lønner det seg vel å låne tilsvarende mer og så bare fortsette med BSU. Om man klarer det.

Men noe av det jeg lurte på da, var om banker i det hele tatt ville finansiere dette. Til en så ung person.

Han er veldig bevisst på dette, den unge alderen til tross. Eksempelvis, så skjønner han at med dette så nedprioriterer "fin" bil i mange år fremover....

Skrevet
Om man klarer det.

Men noe av det jeg lurte på da, var om banker i det hele tatt ville finansiere dette. Til en så ung person.

Det er mulig for en på 20 år å få boliglån hvis vedkommende har fast jobb, spesielt hvis en har en del egenkapital. Det som kan være en usikkerhetsfaktor, er yrket. Tømrere er nok en utsatt yrkesgruppe i disse finanskrisetider. Det er nok her banken ser faren for arbeidsledighet for såpass stor at de ikke innvilger lånet. Hvis en akkurat er ferdig med fagbrev, har lønnen tidligere nok vært temmelig lav. Skulle vedkommende da bli arbeidsledig, vil han ha krav på lite i arbeidsledighetstrygd. Da kan han komme i en veldig vanskelig situasjon hvis han har boliglån og blir arbeidsledig.

Gjest _hjelper
Skrevet

Ts her...

Har hjulpet vedkommende i ettermiddag med en generell mail om dette til 2 aktuelle banker.

Presentert en del data om seg selv og stilte spørsmål om hvordan bankene da stiller seg til dette.

Brukte også det konkrete boligobjektet, som eksempel.

Så da får vi se hvordan akkurat disse bankene stiller seg, når de svarer.

Skrevet
Ts her...

Har hjulpet vedkommende i ettermiddag med en generell mail om dette til 2 aktuelle banker.

Presentert en del data om seg selv og stilte spørsmål om hvordan bankene da stiller seg til dette.

Brukte også det konkrete boligobjektet, som eksempel.

Så da får vi se hvordan akkurat disse bankene stiller seg, når de svarer.

I steden for en generell mail ville jeg heller ha lagt inn en lånesøknad. Da vil dere få et mye mer riktig svar enn ut fra en mail.

Gjest _hjelper
Skrevet
I steden for en generell mail ville jeg heller ha lagt inn en lånesøknad. Da vil dere få et mye mer riktig svar enn ut fra en mail.

Muligens riktig det.

Men nå er det i hvert fall gjort på denne måten. Så får vi se hva de sier.

Han vil også nødig flytte noe fra Skandiabanken, om han ikke må. Til hans bruk, så kan de 2 bankene ikke konkurrere, om man ser bort fra dette spesifikke lånetilbudet.

Akkurat dette boligobjektet (jeg så det) var så bra, at det er et av de få jeg tror kan gå over prisantydning i dagens marked.

Skjønt hvem vet?

Mens vi var der, så var det 5-6 potensielle kunder der. Og kanskje noen utenom tiden vi var der også.

Det er uansett ikke snakk om at han byr prisantydning, eller mer.

Men om leiligheten mot formodning blir liggende en stund og selger er litt interessert/må ha en avgjørelse ,så kan det være aktuelt å følge en budrunde, eller by, noe under prisantydning.

Mitt tips er at det kommer et bud allerede i morgen, eller dagen derpå.

24 timers regelen gikk ut i ettermiddag.

Vi får se.

Skrevet

Ang skandiabanken. Han trenger ikke flytte noe fra Skandiabanken til den banken han får lån hos. Den nye banken vil selvsagt kreve at han åpner lønnskonto hos de, hvor lånet trekkes fra. Men da overfører han bare penger fra Skandiabanken til denne lønnskontoen hver mnd til å dekke lånet, og så bruker han Skandiabanken til det daglige og regninger. Sånn har jeg gjort det i mange år :)

Lykke til :)

Gjest _hjelper
Skrevet

Ja. Selvfølgelig kan han det.

Selv har jeg forhold til flere banker.

Vet ikke om det er attraktivt for en ny bank å overta BSU, som han også har.

Vi får se hva de svarer og om det i det hele tatt er noe de vil gå inn på.

De nærmeste dagene vil jo vise om det komme noe bud på leiligheten også.

Skrevet

Har han egentlig søkt om lån i Skandiabanken?

Min søster var bare 20 da hun fikk lån skjønner du, så jeg har litt problemer med å skjønne at de har en grense på 21 år. De gjør vel en totalvurdering som alle andre, gjør de ikke det da?

De tilbyr ikke førstehjemslån, bare vanlige lån innen maksimalt 80%, men det har jo ikke noe med alderen å gjøre.

Gjest _hjelper
Skrevet

Min søster var bare 20 da hun fikk lån skjønner du, så jeg har litt problemer med å skjønne at de har en grense på 21 år. De gjør vel en totalvurdering som alle andre, gjør de ikke det da?

De tilbyr ikke førstehjemslån, bare vanlige lån innen maksimalt 80%, men det har jo ikke noe med alderen å gjøre.

På Lørdag så prøvde vi å få frem et finansieringsbevis på boliglån. Det klarte vi ikke.

Etter å ha spurt via chat funksjonen, så ble det svart oss at dette fikk vi ikke frem på grunn av at den innloggede ikke var 21 år eller mer.

De sa at de desverre ikke tilbød boliglån overhode til aldersgruppen under 21.

Det var kun mulig med andre lån, eks som billån.

Skrevet

Ok. De har gjerne strammet inn på vilkårene sine da. Det er noen år siden søsteren min tok opp lånet der.

Skrevet

Nå er slett ikke Skandiabanken så gunstig som den en gang var. Lånerentene deres er høye i forhold til mange andre banker. Nå som de fleste bankene i tillegg har blitt gebyrfrie, er det ikke lenger så store forskjellene på kontoene heller.

Gjest _hjelper
Skrevet

Ts her...

Kan bare foreløpig si, at det har kommet respons fra begge bankene.

Der ba de om litt ytterligere dokumentasjon på intekt og en del andre spørsmål. Alle kunne besvares på mail.

Begge bankene virket for så vidt positive (selvfølgelig)

Så ønsker vel bankene en kreditsjekk, før de gir han et svar.

Dette boligobjektet hadde en prisant på 1,3 mill.

Flott mindre leiligh.

Meget godt besøkt visning på Lørdag.

Har fått opplyst at det på Mandag kom inn bud på 1,1 mill.

Budet har sannsynligvis blitt avvist. Fristen er i hvert fall gått ut og boligen er ikke solgt.

Forundrer meg litt at det ikke var høyere bud, men markedet er vel kanskje slikt.

Skrevet
Nå som de fleste bankene i tillegg har blitt gebyrfrie, er det ikke lenger så store forskjellene på kontoene heller.

DnBNOR er vel ikke akkurat gebyrfri?

De får jo lønn - og har datasystemer som ordner opp for dem, så forstår ikke hva alle gebyrene er til for.

Skrevet

Transaksjoner på kort, nettbank og uttak i konsernets minibanker er gebyrfritt i DnB NOR. Du betale årsgebyr på Visa kortet på kr 250. Mastercard betaler du ikke for. Man betaler ingen månedsgebyrer eller årsgebyrer på programmet. Renten på brukskonto er ikke til å skryte av men ellers så banken konkurransedyktig.

Når det er sagt, så vil banken kreve lønnsinngang. Å overføre fra Skandiabanken hver måned er det DUMMESTE rådet som er gitt her. Disse kundene har som oftest mye mindre oversikt over låneutgiftene som endrer seg ettersom renten endrer seg. Ved stigende utgifter kan de lett overføre for lite og få purringer. Når kunden ved en senere anledning ønsker å låne opp, så er dette svært negativt. Kunder uten lønnsinngang får også høyere risikoklasse hos bankene som også påvirker bankens villighet til å låne ut penger. Dette er en ung person uten erfaring med boliglån. Oversikt og enkelhet er viktig!

Ikke vær smartere enn det som er bra for dere!

Jeg anbefaler de aller fleste og spesielt unge som skal etablere seg å møte opp fysisk i banken for rådgivning i forhold til boligkjøp. Det aller meste kan gjøres over telefon og mail ja, men det er personer som sitter og avgjør svaret på søknaden. Ikke undervurder nyttigheten av å møte ansikt til ansikt. Det er mye lettere å svare nei på mail til en person du aldri har møtt enn en person som du har hatt en lang og god samtale med over en kopp kaffe. Du får et helt annet forhold til kunden da. Kunden er ikke da bare en sak i en bunke på pulten. Kunden er en person med en skjebne som du er ansvarlig for å hjelpe på best mulig måte.

Lag budsjetter og ta de med på møte. Å vise at man faktisk har tenkt grundig igjennom økonomien ved boligkjøp er et STOR pluss som faktisk kan gjøre et nei til et ja om budsjetter virker fornuftig. Om dere har problemer med dette kan rådgiveren hjelpe dere og vise dere hvordan banken tenker. Mye blir gått igjennom på denne samtalen. Kanskje får man avdekket behov for forsikringer også. Hva med hensiktsmessig sparing for fremtiden? Pensjon? Bankene opplever at de mest fornøyde kundene er de som faktisk tar seg tid til å møte opp i banken på rådgivningssamtaler.

Når det gjelder 100% finansiering, så er praksisen skjerpet inn ganske kraftig her. Da blir sikkerheten dårlig og i et fallende boligmarked, så liker bankene det naturlig nok dårlig. For å få 100% bør saken ellers være helt tipp topp (eks. veldig god betjeningsevne, gode utsikter i forhold til arbeid, kjent kunde med lønnsinngang og dokumentert sparevilje eks. gjennom konto i banken osv.)

I utrygge tider fokuserer bankene på de kjente, trygge kundene og er mer kritiske til unge, uten EK som ikke bruker banken i dag.

Skrevet
Transaksjoner på kort, nettbank og uttak i konsernets minibanker er gebyrfritt i DnB NOR. Du betale årsgebyr på Visa kortet på kr 250. Mastercard betaler du ikke for. Man betaler ingen månedsgebyrer eller årsgebyrer på programmet. Renten på brukskonto er ikke til å skryte av men ellers så banken konkurransedyktig.

Når det er sagt, så vil banken kreve lønnsinngang. Å overføre fra Skandiabanken hver måned er det DUMMESTE rådet som er gitt her. Disse kundene har som oftest mye mindre oversikt over låneutgiftene som endrer seg ettersom renten endrer seg. Ved stigende utgifter kan de lett overføre for lite og få purringer. Når kunden ved en senere anledning ønsker å låne opp, så er dette svært negativt. Kunder uten lønnsinngang får også høyere risikoklasse hos bankene som også påvirker bankens villighet til å låne ut penger. Dette er en ung person uten erfaring med boliglån. Oversikt og enkelhet er viktig!

Ikke vær smartere enn det som er bra for dere!

Hehe, en DnBNOR ansatt i aksjon?

Mye fornuftig i innlegget ditt, men jeg sporer også en viss aroganse. "Disse kundene har som oftest mye mindre oversikt over låneutgiftene..." Hvem er disse kundene? De unge? Snakk om generalisering.

Joda, DnB har også blitt gebyrfrie, og er tildels det. Men, man skal være obs på at DnB og en hel rekke andre banker som i det siste har blitt gebyrfrie tar gebyr for en hel rekke ting som f.eks. ikke Skandiabanken gjør.

F.eks. nødkort/nødkontanter, uttak i andre enn konsernet sine minibanker, erstatningskort, sende varsel om stoppet betaling, tilsending av kvittering/oblat mm. I tillegg får du en ikke-eksisterende rente på brukskontoen og en vesentlig dårligere rente på et evt. kredittkort.

For selve lånet kommer utgifter som etablerings- og terminbegyr samt en rekke gebyr hvis man skulle finne på å ville gjøre noen endringer lånet (slette en medlånetaker, endre løpetiden, endre lånetype mm).

Endel av disse tingene har selvsagt ingen betydning for mange, så for enkelte vil det sikkert være like greit å bli totaltkunde i en storbank, f.eks. marmorbanken DnB. Men jeg har regnet på det personlig, og i mitt tilfelle så lønner det seg for meg å ha lånet i en storbank, mens alt annet går gjennom Skandiabanken. Og jo takk, jeg klarer faktisk å holde styr på låneutgiftene mine og sørge for at tilstrekkelig blir overført til lånekonto.

Hvis du har kundekontakt gjennom jobben din håper jeg at du jobber med holdningen din. Du virker svært arrogant og ovenfra og ned.

Gjest _hjelper
Skrevet
Hehe, en DnBNOR ansatt i aksjon?

Mye fornuftig i innlegget ditt, men jeg sporer også en viss aroganse. "Disse kundene har som oftest mye mindre oversikt over låneutgiftene..." Hvem er disse kundene? De unge? Snakk om generalisering.

Joda, DnB har også blitt gebyrfrie, og er tildels det. Men, man skal være obs på at DnB og en hel rekke andre banker som i det siste har blitt gebyrfrie tar gebyr for en hel rekke ting som f.eks. ikke Skandiabanken gjør.

F.eks. nødkort/nødkontanter, uttak i andre enn konsernet sine minibanker, erstatningskort, sende varsel om stoppet betaling, tilsending av kvittering/oblat mm. I tillegg får du en ikke-eksisterende rente på brukskontoen og en vesentlig dårligere rente på et evt. kredittkort.

For selve lånet kommer utgifter som etablerings- og terminbegyr samt en rekke gebyr hvis man skulle finne på å ville gjøre noen endringer lånet (slette en medlånetaker, endre løpetiden, endre lånetype mm).

Endel av disse tingene har selvsagt ingen betydning for mange, så for enkelte vil det sikkert være like greit å bli totaltkunde i en storbank, f.eks. marmorbanken DnB. Men jeg har regnet på det personlig, og i mitt tilfelle så lønner det seg for meg å ha lånet i en storbank, mens alt annet går gjennom Skandiabanken. Og jo takk, jeg klarer faktisk å holde styr på låneutgiftene mine og sørge for at tilstrekkelig blir overført til lånekonto.

Hvis du har kundekontakt gjennom jobben din håper jeg at du jobber med holdningen din. Du virker svært arrogant og ovenfra og ned.

Ts her...

Jeg reagerte også på dette innlegget.

Men Dnb Nor er faktisk en av bankene, som er kontaktet.

I tillegg en mer lokal, litt mindre bank.

Muligens blir en 3 de bank kontaktet i dag.

Jeg har selv nærmest jobbet som en slags "hobbyøkonom" i mange år og derfor er det jeg har tatt rollen med å veilede denne ungdommen.

Jeg er ikke imponert over bankenes rådgivere generelt. Tvert i mot.

Heller ikke imponert over denne (DNB Nor) bankens prisnivå.

Min påstand er også at jeg er mye bedre skikket til å vurdere denne personens evne/modenhet til å ta opp lån. Sette opp budsjett etc, enn en bankrådgiver.

Og, klart han møter opp i banken om/når det ønskes.

Vil de ikke gi han tilbud, som er akseptabelt, så har også jeg en annen løsning i ermet.

Vi får se...

Det er jo heller ikke sikkert størrelsen på det budet jeg eventuelt anbefaler han å gi, blir akseptert av en selger (enda).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...