Gå til innhold

Katter og løpetid

Anbefalte innlegg

Gjest Betty89
Skrevet (endret)

Når får katter løpe tid?

Når er det størst sjangs katter blir drektig?

Og hvordan vet jeg den har løpetid?

Endret av Betty89
Skrevet
Når får katter løpe tid?

Når er det størst sjangs katter blir drektig?

Og hvordan vet jeg den har løpetid?

En hunnkatt bruker vanligvis å få løpetid når den er fra 5 mnd til et år gammel.

Dette varierer mye fra katt til katt og fra rase til rase.

(Jeg har hatt en katt som fikk løpetid da den var 4,5 mnd gammel og en annen som fikk sin første løpetid da hun var 11 mnd.)

Løpetidssymptomene varierer også veldig fra katt til katt, men typiske tegn er at hun blir ekstra kosete, går og remjer, ruller seg unormalt mye, og når man klapper henne på rumpa, så bretter hun halen tilsides og legger seg i posisjon.

På de fleste katter merker man fort at den har løpetid.

Katten kan bli drektig når som helst i løpetiden, og hannkatter merker at løpetid er på gang før vi mennesker gjør det.

Om du ikke ønsker kattunger, så kastrer katten din, og IKKE slipp den ut når den har løpetid.

Om "uhellet" er ute, så går en katt drektig i 63-70 dager, og den vanligste dagen å føde på er dag 65.

ca 21 dager inn i drektigheten kan man se at kattens pupper blir røde/ rosa, og litt større enn normalt. Liv kjennes vanligvis rundt uke 7.

Man kan fint kastrere en katt om den er drektig, man MÅ ikke la katten føde frem kattungene.

Det at katten skal ha et kull før den kastreres er bare en myte.

Det heter "kastrere" og ikke "sterilisere", fordi at hele livmoren blir fjernet og løpebeteendet opphører helt.

Gjest Betty89
Skrevet

Jeg ønsker at min skal få kattunger :)

Den er rundt 9 år. Er det for gammelt?

Skrevet (endret)
Jeg ønsker at min skal få kattunger :)

Den er rundt 9 år. Er det for gammelt?

Ja, jeg mener hun er for gammel.

Hun bør få leve livet sitt i ro og fred som pensjonist.

Ville ikke utsatt en 9 år gammel katt for den påkjenningen det vil være å bære frem et kull og det å oppdra kattunger i 3 mnd etter drektigheten, totalt 5 1/2 mnd med hormonell forandring og stress.

Hvorfor vil du ha kattunger på katten din, forresten?

Vil det ikke være bedre å få seg en liten kattunge som trenger et nytt hjem istedenfor å få kattunger på sin egen katt?

Endret av spezitas
Gjest Betty89
Skrevet
Ja, jeg mener hun er for gammel.

Hun bør få leve livet sitt i ro og fred som pensjonist.

Ville ikke utsatt en 9 år gammel katt for den påkjenningen det vil være å bære frem et kull og det å oppdra kattunger i 3 mnd etter drektigheten, totalt 5 1/2 mnd med hormonell forandring og stress.

Hvorfor vil du ha kattunger på katten din, forresten?

Vil det ikke være bedre å få seg en liten kattunge som trenger et nytt hjem istedenfor å få kattunger på sin egen katt?

Fordi katten min er så spesiell, og jeg vil ha avkom (minne) fra katten min, den dagen katten min dør. Katten min er en veldig spesiel rase (husker ikke navn). Hun er svart som himmelen og er veldig liten av størrelse. Nesten som en voksen katt unge.

Hun fikk kull for en del år siden, da kom det bare to avkom. Den ene beholdt vi og den andre gav vi bort. Den vi beholdt døde i bilulykke. :(

Vil så gjerne ha et nytt kull med henne. Hun er svært aktiv, liten og kjapp. Kunne ikke tro hun allerede er 9 år.

Skrevet
Katten min er en veldig spesiel rase (husker ikke navn). Hun er svart som himmelen og er veldig liten av størrelse. Nesten som en voksen katt unge.

Om katten din ikke har stamtavle er hun en huskatt :)

Er hun veldig liten av størrelse, ville jeg heller ikke utsatt henne for et kull.

Oppdrettere som avler på sine katter bruker sine katter i avl fra de er 1-5 år, og så kastreres og pensjoneres de. Skjelden eldre katter brukes i avl så lenge de ikke gir helt spesielle avkom.

Skrevet

Ja, hvorfor vil du at katten din skal ha unger? Det flyter over av hjemløse katter her i landet. Dyrebeskyttelsen og Kattens Vern har hendene fulle med å forsøke å redde de fra å gå en grusom død i møte, og flere steder har de måttet innføre inntaksstopp p.g.a at det ikke finnes ressurser nok. De heldige kattene som blir reddet, er plassert i fosterhjem rundt om (bl.a her hos meg), og mange venter i måneder på et nytt hjem.

Etter mitt syn er det pur egoisme å sette unger på en katt slik situasjonen er i dag, uansett alder på katten.

Videre er jeg forbauset over at katten (slik jeg forstår det) har gått på p-piller i 9 år. P-piller øker risikoen for bl.a jurkreft noe markant, og skrives i de aller fleste tilfeller ut kun i påvente av kastrering.

Gjest Betty89
Skrevet

For det første har vi to hunder i heimen. De tolererer ikke fremmedkatter i hjemmet, kun katten min og dens avkom.

Og jeg vil ikke komme med en fremmed kattunge inn i huset, pga katten jeg allerede har.

Skrevet (endret)

Sett at katten din, siden den er såpass gammel, er så stiv i bekkenet sitt at den ikke klarer å føde ordenlig, og fødselen ender med keisersnitt...på en søndag. 5000 kr hos veterinæren. Hunnkatten din føder 7 unger, og hun mister melken pga stress og at hun ikke tålte narkosen hun fikk ved keisersnittet. Du må håndmate alle 7 ungene til du finner en amme. Ammen vil ikke ta til seg kattungene, så du må fortsette med håndmating hver 2. time i døgnet i et par dager. Det tar tid å mate så mange kattunger, så det blir ikke mye søvn.

Klarer du også å skaffe gode hjem til 7 kattunger?? Orker du å la 7 kattunger klatre i dine gardiner, ødelegge din sofa, drite på gulvet, sparke kattesand utover i 3 mnd før de får seg nye hjem?

Kattungene bør også få vaksine før de flytter i nytt hjem.

Denne hendelsen er tatt direkte fra en av mine oppdrettervenners siste opplevelser, og det er en viss mulighet for at det kan skje din katt.

Alt kan selvfølgelig gå helt fint også, men jeg vil at du skal være klar over hva du gjør og hva som kan skje når man velger å sette et kull til verden.

Å være oppdretter er ingen dans på roser!

Endret av spezitas
Skrevet
For det første har vi to hunder i heimen. De tolererer ikke fremmedkatter i hjemmet, kun katten min og dens avkom.

Og jeg vil ikke komme med en fremmed kattunge inn i huset, pga katten jeg allerede har.

Hvordan vet du at hunden din ikke tålererer en ny kattunge?

Har du prøvd?

Hva om den ikke kommer til å tålerere kattungene?

Gjest Betty89
Skrevet

Som sagt hunnkatten min er "liten" og får maks 2-3 kattunger. Kanskje bare en også.

Jeg vet hundene mine kommer til å reagere (desverre), i alle fall den ene. Kjenner dem såpass. (Doberman)

Skulle gjerne adoptert en katt som ikke hadde noe hjem.

Men i og med at jeg allerede har en katt, og to hunder så måtte det blitta avkom fra min katt.

Gjest Sjokkert
Skrevet
Som sagt hunnkatten min er "liten" og får maks 2-3 kattunger. Kanskje bare en også.

Jeg vet hundene mine kommer til å reagere (desverre), i alle fall den ene. Kjenner dem såpass. (Doberman)

Skulle gjerne adoptert en katt som ikke hadde noe hjem.

Men i og med at jeg allerede har en katt, og to hunder så måtte det blitta avkom fra min katt.

Du har altså flere dyr fra før av..Og du sier selv at enda flere dyr vil skape reaksjon blandt hundene.Men likevel har du kommet på ideen å sette kull på en katt som attpåtil snart er nådd senioralder - Og bidra til at ENDA flere katter kommer til verden???

Dette er uansvarlig dyrehold.

Skjerp deg!

Gjest Betty89
Skrevet

Ja, jeg må virkelig skjerpe meg fordi jeg vil at katten min skal få kattunger! :skratte: (For det er det ingen andre i verden som vil)

De dyra jeg har fra før av tilhører familien min.

Skrevet

Jeg ville ikke utsatt katten min for det. Kan jo skjønne at du vil ha en av ungene hennes for å minnes henne, men katten er 9 år, og unger på blir nok slitsomt for henne. Er vel som med mennesker. Eldre kvinner som får barn opplever nok flere komplikasjoner enn yngre kvinner.

Skrevet

Det vet du ikke, størrelsen på katten har ingeting med antall unger å gjøre. I snitt får de 4, men alt fra 2 til 8 er normalt.

Uansett er en 9 år gammel katt for gammel til at det er forsvarlig å sette unger på henne. Anbefalt alder for første kull er før de fyller to, og uansett ikke noe senere enn sju år. Min erfaring er at katter som har nådd senioralder ofte får dødfødte unger, mye komplikasjoner under fødselen, i verste fall kan de dø selv, og ofte frastøter de også ungene, og nekter å ta seg av dem.

At katten føder ungene selv har lite å gjøre med hvordan hun og hundene vil gå overens med katten senere. Moren vil uansett frastøte seg ungen når den er mellom 6 og 12 måneder gammel, og behandle den som en fremmed, for at den skal bli selvstendig. Og for å introduseres den for hundene holder det at katten er under 16 uker, for at tilvenningen skal gå så greit som mulig.

Skrevet

Jeg syns du bør ta til det alt de de andre over meg har skrevet. Jeg syns det var veldig fornuftige ord!

Et annet problem du kan få er at katten parrer seg med en katt med dårlige egenskaper, så kattungene blir ikke slik som du hadde ønsket. Før man i det hele tatt vurderer å sette unger på en katt er å finne eiere som er villige til å ta til seg kattungene når de blir store nok. Med så mange hjemløse kattunger vi har i norge skal man lete lenge etter folk som låser seg til en avtale. Det finnes da et hav av de fra før av! Eller har du hjerte til å ta livet av de?

Voksne hunder og katter merker somregel at det er en kattunge du får i huset, så jeg tror du heller bør satse på å finne deg en ny kattunge istedenfor å utsette den gamle for (potensielt) mye lidelse.

Skrevet
Jeg syns du bør ta til det alt de de andre over meg har skrevet. Jeg syns det var veldig fornuftige ord!

Et annet problem du kan få er at katten parrer seg med en katt med dårlige egenskaper, så kattungene blir ikke slik som du hadde ønsket. Før man i det hele tatt vurderer å sette unger på en katt er å finne eiere som er villige til å ta til seg kattungene når de blir store nok. Med så mange hjemløse kattunger vi har i norge skal man lete lenge etter folk som låser seg til en avtale. Det finnes da et hav av de fra før av! Eller har du hjerte til å ta livet av de?

Voksne hunder og katter merker somregel at det er en kattunge du får i huset, så jeg tror du heller bør satse på å finne deg en ny kattunge istedenfor å utsette den gamle for (potensielt) mye lidelse.

Gjest halloooooooooooooo
Skrevet

Hallo dere som driver å tuller her inne!

Det er ingen ting i vegen for at en katte på 9 år kan få kattunger. Katten er drektig hele livet, og er dermed født for å kunne føde unger så lenge den lever (så lenge det er en hunn selvfølgelig). Slutt alt tull om for mange katter rundt omkring, at den er for gammel osv. Størrelsen hat ingen betydning da katten har hatt unger tidligere. Vrøvvel og vås!!!!

Dere som ikke vet hva dere snakker om burde kanskje holde dere til andre ting.

La katten bli drektig, få kattunger og nyt det sammen meed kattemor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest Hallo ja
Skrevet
Hallo dere som driver å tuller her inne!

Det er ingen ting i vegen for at en katte på 9 år kan få kattunger. Katten er drektig hele livet, og er dermed født for å kunne føde unger så lenge den lever (så lenge det er en hunn selvfølgelig). Slutt alt tull om for mange katter rundt omkring, at den er for gammel osv. Størrelsen hat ingen betydning da katten har hatt unger tidligere. Vrøvvel og vås!!!!

Dere som ikke vet hva dere snakker om burde kanskje holde dere til andre ting. La katten bli drektig, få kattunger og nyt det sammen meed kattemor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kanskje en ide å starte med seg selv da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...