Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun vært innom én bank hittil, men tenkte jeg kunne høre om noen andre har erfaringer med det samme.

Jeg er student, men fullfører mastergraden til sommeren. Jobbutsiktene er svært gode. Jeg har BSU-konto og studielån.

Jeg skal kjøpe sammen med mannen min som er i god jobb og tjener godt.

Er det noen banker som er villige til å gi lån nå til en som får jobb i juli eller august? Jeg vil så inderlig gjerne kjøpe leilighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være vanskelig å få lån som student nå for tiden, men ikke umulig. Studerer du innen et felt hvor det er lett å få jobb, og du har kort tid igjen til du er ferdig med studiet, kan det være muligheter. Det at din mann har fast jobb teller i deres favør. Det kan være at banken ber dere vente til du har fått deg jobb (du trenger ikke nødvendigvis ha begynt i jobben, men ha fått kontrakt). Jeg vil råde deg til å ta kontakt med banken din. Ut fra de få opplysningene du gir i innlegget ditt, vil du ikke kunne få et klart svar på om du kan få lån eller ei.

Hva sa de i den banken du var i kontakt med?

Skrevet

Takk for svar, Alison. Jeg forstår at det ikke er mulig å gi noe fasitsvar på lånesituasjonen min. Tenkte allikevel jeg kunne høre her inne om det i det hele tatt er håp eller om jeg bare skal slå ideen fra meg.

Banken jeg henvendte meg til sa kort og godt at jeg ikke får lån før jeg får jobb (kontrakt). Det virket ikke som de tar noen vurderinger utover det dessverre.

Skrevet

Det er usikre tider nå med utsikter til høyere arbeidsledighet. Selv om du snart har en mastergrad, er det i seg selv ikke noen garanti for å få jobb. Det er kun noen måneder til du er ferdig utdannet. Du kan starte jobbsøkingen nå fremover. Når du har fått napp, er det bare å sende inn en lånesøknad til banken igjen. Hvis dere hadde fått lån nå og du ikke fikk jobb etter ferdig utdannelse, ville dere fått det veldig tøft.

Skrevet

Jeg er i nesten samme situasjon som deg - og har akkurat kjøpt leilighet sammen med samboeren min, så ja - det går an!

Jeg er ferdig med mastergraden denne sommeren, og sambo har jobbet fullt i flere år. Jeg har deltidsjobb i tilegg til studiene, og har med studielån og lønn en inntekt på ca 10.000 i mnd. Jeg hadde en del egenkapital, men brukte bare 100.000 av denne til leilighetskjøpet.

Vi gikk i min faste bank, og hadde et hyggelig møte med rådgiveren der. Vi har vært svært opptatt av at vi skal klare de månedlige utgiftene, og hadde på forhånd satt oss opp et regnestykke på hva vi antok vi kunne klare å betale i måneden (alle utgifter inkludert strøm/avgifter ol). Du bør også sette deg litt inn i hvor mye lån du har mulighet til å betjene - for eksempel ved å "leke" med en lånekalkulator (se f.eks. postbanken.no). Jeg endte opp med at vi kunne klare et lån på ca 1.5mill (da tok vi høyde for at renten kom til å gå opp).

Det kan lønne seg å vise til hva dere allerede betaler nå (antar du har husleie, strøm ol), og hvordan dere ser for dere betalingsfordelingen dere imellom (skal han betale mer inntil du får jobb, for eksempel?). Du må låne ut ifra den situasjonen du er i NÅ, ikke den du forestiller deg å være i om et halvt år. Det at du forhåpentligvis får jobb, er jo på en måte bare en "bonus" ift hvor mye du har å rutte med hver måned.

Hvis man framstår som fornuftige, reflekterte mennesker, så tror jeg det skulle gå greit å få lån. Banken er - når det kommer til stykket - kun interessert i å få tilbake pengene de låner ut, og hvis du overbeviser dem om at du er en sikker betaler, vil det mest sannsynlig også være mulig å få lån.

LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...