Gå til innhold

Delvis bidragsevne

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Fikk brev fra trygdeetaten i dag, ang den nye bidragberegningen.

Av beregningen kommer det frem at mannen min kun har delvis bidragsevne, og skal derfor betale 670 kr pr mnd, mot 910 dersom han hadde hatt full bidragsevne.

Hva med mellomlegget? Får mor til barnet dette dekket av trygdeetaten?

I vårt tilfelle har egentlig ikke far bidragsevne i det hele tatt, da han er hjemmeværende pga ryggproblemer.

Men hva om vi hadde dokumentert dette, hadde mor til barnet da måtte klart seg med kun barnetrygden?

Stemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Så vidt jeg har forstått: ja - da må mor klare seg alene. Det er ikke noe som heter minstebidrag lenger, så dersom bidragsyter ikke har bidragseven så forsyves hele forsørgelsen over på mottaker. For BM er det ingenting som heter bidragsevne, BM MÅ forsørge barna med det hun har........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde mor til barnet da måtte klart seg med kun barnetrygden?

......barnet hadde måtte klare seg på barnetrygden ja.....

Husk at det er hans eget barn han skal forsørge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til gjest!

Takk for svar! Stemmer dette så er da det virkelig et svakt punkt i den nye bidragsordningen..

Til Tex!

Jeg skal prøve å huske at det er hans eget barn han skal forsørge :o

Ganske så usaklig kommentar, når du ikke vet hvordan vår situasjon er..

Til informasjon så har vi like mye utgifter på barnet som mor, bortsett fra SFO-utgifter på 1300 kr pr mnd ( noe barnetrygden og fars bidrag fint dekker uten at mor trenger å spytte inn en krone). Barnet er nemlig like mye hjemme hos oss som hos sin mor, - men selfølgelig ikke på papiret, for da hadde mor mistet støtte..

Grunnen til at vi lurer på dette er for å vite hvor mye mor får i støtte i mnd, slik at vi kan betale 50% av utgifter som overstiger dette. Og da tenker jeg ikke på utgifter hun har på klær, utstyr da vi har like mye utgifter på dette - men slik som klasseturer, melk på skolen, briller etc.

Ha fortsatt en fin dag :wink:

Hilsen stemamma - som forsørger stesønnen sin med glede (men ser helst at hans mor forsørger seg selv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo: når mor betaler SFO regningen, klasseturer, skolemelk etc så har dere IKKE like mye utgifter på barnet som henne, selv om dere bidrar med klær!

Du mener dere skal bidra med 50% over det mor får i støtte, men hva får hun faktisk i støtte - og da mener jeg reelt og ikke bare hva dere "tror".

Så kan du jo også tenke litt på følgende problemstilling: skal all mors inntekt gå til forsørgelse av barnet, men kun en liten prosentdel av fars? Er det mors ansvar ALENE å forsørge barnet, eller har far også et slikt ansvar? Med respekt å melde så syns jeg ikke akkurat 600 kr. pr. mnd er noe særlig å skryte av.....

Håper dere finner ut av det - til beste for barnet. Da mener jeg at BARNET har det stabilt økonomisk uavhengig av om det er hos mor eller hos dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei siste gjest!

Nå har du nok misforstått litt her...

For det første: Grunnen til at vi lurer på om bidragsmottaker får dekket mellomlegget er jo nettopp for å kunne vite hva hun reelt får i støtte.

Mannen min har prøvd å spørre henne, men hva hun får i støtte har ikke han noe med.

Som jeg sa så er det KUN SFO mor betaler alene. Turer, melk, medisiner, briller, bursdagsgaver til venner, frisørtimer etc. deler vi på. -Og det vil vi også fortsette med, men vi mener at støtten hun får bør først brukes, og så at utgifter som overstiger dette deles mellom mor og far. Kan da ikke skjønne at dette høres så urimelig ut, eller mener dere det?

Og hvem har forresten sagt at all mors inntekt går til forsørgelse av barnet, mens bare en liten prosentandel av fars går til det? Du vet da vel ikke hva mor tjener?

Stemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Så vidt jeg har forstått: ja - da må mor klare seg alene. Det er ikke noe som heter minstebidrag lenger' date=' så dersom bidragsyter ikke har bidragseven så forsyves hele forsørgelsen over på mottaker. For BM er det ingenting som heter bidragsevne, BM MÅ forsørge barna med det hun har........[/quote']

Jo det finnes noe som heter minstebidrag selv etter de nye reglene, og summen ligger på samme som i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Minstebidrag pr. i dag er 1240 kr. pr. mnd.

Når de nye reglene trer i kraft 1. oktober blir dette behovsprøvd. Tjener man under ca. 130 000 i året får man helt forskudd, mellom 130 000 og ca. 250 000 får man 75% forskudd og mellom ca. 250 000 og ca 360 000 får man 50%. Beløpene er ikke helt eksakte, men omtrent. Tjener man over ca.360 000 får man ikke forskudd overhode, uavhengig av hvor mange barn man har. Dvs. dersom bidragsyter IKKE betaler så ar bidragsmottaker det hele og fulle forsørgeransvar.

Nok en understrekning av at det herretter er bidragsmottaker som har det økonomiske ansvaret for barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar Sissi!

Mor til barnet jobber 50%, og har 100.000 - 150.000 kr i inntekt.

Så hvis jeg da forstod riktig så vil mor få dekket 75%-100% av det far ikke har evne til å bidra med da?

Stemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke skjønner med første innlegg... Hvis far kun har delvis bidragsevne, hvordan evner han da å betale så mye ekstra? Ville det ikke være enklere å betale fullt bidrag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke skjønner med første innlegg... Hvis far kun har delvis bidragsevne' date=' hvordan evner han da å betale så mye ekstra? Ville det ikke være enklere å betale fullt bidrag da?[/quote']

Åååhhhh du er klok du, Sissan.......

Hmmmm..........

Er veeeeeeldig enig med deg.......... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har faktisk inntekt jeg også :o

Det hadde kanskje vært enklere å betalt fullt bidrag. Men når barnet er hos oss 50%, og vi aldri får sendt med hverken klær eller annet utstyr har vi faktisk endel utgifter på nettopp dette. - Og da frister det ikke akkurat å tilby seg å betale mer bidrag til mor enn hva trygdeetaten har fastsatt. Selfølgelig vil vi betale halvparten av utgifter som medisiner, briller, skoleutstyr, turer etc, men synes ikke det er riktig at vi skal dekke utgifter til klær og utstyr barnet har hos mor, når vi har de samme utgiftene selv. Kan ikke sjønne at det skal være så vanskelig å forstå??

Fælt så kritiske dere skulle være da :(

Stemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke meningen å være kritisk - bare et ærlig spørsmål på noe jeg ikke forstod.... Beklager hvis jeg uttrykte meg klønete.

JEg syns det der kjempefint at dere er opptatt av å dele kostnadene på slike "tilleggsting" mellom dere jeg. Ihvertfall siden du sier at far eg. ikke har bidragsevne i det hele tatt.

Jeg får det bare ikke til å henge på greip. Hvis han ikke har bidragsevne (ikke vilje pga mye samvær) skjønner jeg ikke hvor pengene til disse tingene kommer fra?

Igjen - ikke ment som kritikk - bare et spørsmål, for dette virker for meg tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sissan: Som sagt så er jeg i full jobb, og da min mann ikke har vært i form til å være i full jobb på 1 1/2 år, er det jeg som forsørger familien økonomisk.

Stemamma - som (som sagt) med glede forsørger sitt stebarn, men ser helst at barnets mor forsørger seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...