msplum Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 (endret) Hei Min samboer har daglig omsorg for sin sønn. Gutten har samvær med sin mor, 2 helger i måneden (fredag - søndag) + hver tirsdags ettermiddag. Ellers deler vi ferier annet hvert år. Far mottar bidragsforskudd på 660,- i måneden. Dette er det eneste økonomiske som kommer fra mor (er vel egentlig staten det kommer fra...) Nå har vi mottatt et brev fra nav som sier at mor mottar forsørgingstilegg og at nav derfor vil ha en gjennomgang av bidraget. Mor har foreløpig ikke nevnt noe om dette, men ymtet noe på fredag om at hun vil ha mer samvær. Mer samvær er ikke aktuelt, vi har et rettslig forlik som har fastsatt samværet. Det har lenge vært usikkert på hvor mor har sin inntekt fra, men i og med at hun har fått innvilget forsørgingstillegg betyr jo det at hun har en eller annen form for uføreytelse. Vi ser ikke at vi vil komme ut av denne revurderingen av bidraget med pluss på konto. Nav skal jo også ha 890,- i gebyr for å ta gjennomgangen. Egentlig er jeg bare rasende over at hun får forsørgingstillegg overhodet. Hun bidrar ikke med noe! Det kan jo være at dette var noe hun hadde planlagt i forbindelse med at hun vil ha mer samvær, hun snakket noe i fjor om at hun ønsket 50/50 samvær. Men vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. Når jeg går inn på bidragskalkulatoren til NAV blir resultatet at hun har så lav inntekt at hun ikke skal betale bidrag. og da vil det jo ikke gjøre noen forskjell for oss. Kan noen fortelle meg litt mer om hvordan dette fungerer? Bør vi fylle ut papirene og gå med på gjennomgangen eller kan vi ringe nav og si at vi ikke ønsker en slik gjennomgang? Hva om hun ønsker slik gjennomgang (hun tjener så lite at hun blir fritatt for gebyret)? Har vi da fortsatt mulighet til å si nei? Endret 10. januar 2009 av msplum
Gjest farge Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Når NAV er inne så blir det gjort og dere får bare en regning i posten antar jeg. Så jeg ville spilt med på lag slik at min stemme ble hørt. Ettersom mor har litt samvær er det i deres interesse også at hun faktisk har noe å leve av slik at ungen har det bra når han/hun er der...
liv Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 om en får attføring eller lignende får en 540 kr(tror jeg det var) i forsørgertillegg. Siden dere får 660 kr i mnd som er minstebidraget så vil dere ikke merke noe til det men mor kommer til å få regning på det hun har fått i forsørgertillegg til nå samt hver måned etter det. Dere får ikke mer penger da staten tar de tilbake i kompensasjon for de 660 kronene dere får
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Når det er Nav som initierer gjennomgangen, får ikke dere noe gebyr, med mindre dere ber om fastsettelse ut over maksimalt bidragsforskudd. Nav kan ta opp saken på selvstendig grunnlag for å få igjen det de kan være nødt til å legge ut, og da slipper dere gebyret. Dette har jeg vært gjennom selv for ikke lenge siden.
msplum Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2009 Det står følgende på papirene vi har fått: Gebyr Begge parter i en bidragssak kan bli ilagt et gebyr når det blir satt frem krav om fastsettelse eller endring av barnebidrag. Også i noen tilfeller der NAV lokalt tar opp saken på eget tiltak, kan det blir fastsatt gebyr. Typisk vår flaks betyr det at vi må betale gebyr... samma søren. Hvis det betyr at hun må betale bidragsforskuddet så er det verd det. Jeg finner det veldig urettferdig at hun skal få forsørgingstillegg. Hun har samvær 2 helger i måneden og 2 ettermiddag i uka. Det syns ikke jeg at kvalifiserer til noe forsørgingstillegg, men hvis det betyr at hun må betale de 660,- i måneden så er det greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå