Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Fremst i det lange toget av demonstranter går små barn med palestinaskjerf og hvite kjortler med påmalte blodflekker på. 15.40: Politiet ber folk om å trekke seg unna med megafoner. Demonstranter avfyrer fyrverkeri mot politiet utenfor den israelske ambassaden. Gråtende barn har blitt evakuert fra toget. Hva f*** gjør små barn i dette demonstrasjonstoget? For det første har ikke små barn innsikt i denne konflikten. For det andre utsettes de for fare. Dette synes jeg var drøyt. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2859446.ece
Gjest Boboli Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er helt enig med deg, barn og demonstrasjonstog hører ikke sammen Synes synd på barna som blir "maskotter" for foreldrene sine. Hadde det bare vært en fredelig markering kunne jeg forstå det...
Gjest tante Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Fremst i det lange toget av demonstranter går små barn med palestinaskjerf og hvite kjortler med påmalte blodflekker på. 15.40: Politiet ber folk om å trekke seg unna med megafoner. Demonstranter avfyrer fyrverkeri mot politiet utenfor den israelske ambassaden. Gråtende barn har blitt evakuert fra toget. Hva f*** gjør små barn i dette demonstrasjonstoget? For det første har ikke små barn innsikt i denne konflikten. For det andre utsettes de for fare. Dette synes jeg var drøyt. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2859446.ece Jeg var en tur i byen i dag for å handle. Vi reiste hjem ca halv to og da så jeg mange som var på vei mot demonstrasjonene. Jeg så flere små gutter som bar flagg, bannere eller som gikk i et følge med bannere, så det var tydelig at de skulle i demonstrasjonen. Det så ut som de gledet seg, men jeg synes de er altfor små, og ihvertfall når det blir en kritisk situasjon av det, som det ble i dag. En annen ting jeg reagerte veldig på var en bod der en mann sto og skulle støtte palestinerne. I og for seg greit, men han hadde klistret opp bilder rundt hele boden, med bilder av gråtende barn, bombede steder, og det jeg reagerte med avsky på: DØDE BARN! Midt på gaten, midt på dagen! Midt foran barnefamilier på hyggelig handel en lørdag i hovedstaden. Jeg måtte snu meg bort, for enkelte av bildene var helt j***ige. Han burde tenkt lenger enn å presentere dette for barna, spesielt når alle ekspertene går ut og ber oss skru av nyhetene i disse dager når barna ser på tv.
Gjest imli Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Synes det er greit å ha med ungene i et fredelig demonstrasjonstog, men ikke når det blir voldelig slik som dette.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Synes det er greit å ha med ungene i et fredelig demonstrasjonstog, men ikke når det blir voldelig slik som dette. Men man kan jo aldri vite hvordan ting utvikler seg. Dette var jo også i utgangspunktet en fredelig demonstrasjon, men du ser jo hvordan det gikk. Derfor synes jeg man bør holde de aller yngste vekke, i hvert fall når det er snakk om et så betent tema.
Mistyen Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 Unger har ikke noe i en sånn demonstrasjon å gjøre. Og når vi ser hvordan det utviklet seg på torsdag, burde foreldrene hatt vett nok til å holde ungene sine hjemme. Men dessverre blir antagelig mange av disse barna opplært til at vold løses ved vold, foreldrenes traumer blir lagt på ungene......
Gjest Miley Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Ungene kan få gå i demonstrasjonstog når de har fått egne meninger. Før den tid kan de holde seg hjemme, så kan foreldrene ta seg av demonstreringen.
Gjest Klaveret Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Synes det er greit å ha med ungene i et fredelig demonstrasjonstog, men ikke når det blir voldelig slik som dette. Signerer denne :slår:
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Ungene kan få gå i demonstrasjonstog når de har fått egne meninger. Før den tid kan de holde seg hjemme, så kan foreldrene ta seg av demonstreringen. Enig!
Gjest Klaveret Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 (endret) SITER(Miley @ 10.01.2009 (20:48) ) Ungene kan få gå i demonstrasjonstog når de har fått egne meninger. Før den tid kan de holde seg hjemme, så kan foreldrene ta seg av demonstreringen. Enig! Små barn formes av de omgivelser de fødes inn i. Skal man som foreldre alltid være nøytral overfor barna få vi et utrolig kjedelig samfunn og det blir utrolig kunstige familier. Endret 10. januar 2009 av erteblomst1
Gjest Raptuza Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 Det er snakk om å beskytta sine egne barn, både fysisk og psykisk.
Gjest Klaveret Skrevet 10. januar 2009 #12 Skrevet 10. januar 2009 Det er snakk om å beskytta sine egne barn, både fysisk og psykisk. Ja, det er det tråden handler om. Har du en mening, eller ville du bare minne om det?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #13 Skrevet 10. januar 2009 Jeg tar gjerne med meg mine barn i demonstrasjonstog når det er saker jeg virkelig brenner for og som jeg synes er viktige å kjempe for. Solidaritet og rettferdighet er verdier jeg ønsker at barna mine skal lære og ta med seg videre, så for meg er det riktig å involvere de i saker som jeg synes de er store nok til å få vite litt om. I dag skulle jeg gjerne gått i tog, men jeg syntes det ble for utrygt å ta med ungene, så vi ble hjemme. Men begge mine barn er opptatt av krigen, de snakker om det på skolen og vi snakker om det hjemme. De skulle gjerne vært med å markert sin avsky for krigsherjingene som foregår i Gaza. I den opprinnelige demonstrasjonen som foregikk kl. 14 var det mange barn, og hele demonstrasjonstoget gikk fredlig for seg mens det gikk langs den planlagte ruten. Det var ETTER det at bråket begynte - når deler av toget gikk videre til den israelsek ambassaden. Der burde man selvsagt ikke tatt med barn - dette var en mer opprørsk demonstrasjon, og unger har ingenting der å gjøre. Trist at det ble sånn. Jeg har vært i mange demonstrasjonstog, særlig i mine ungdomsår, noen av de har vært preget av bråk og kamper mellom politi og demonstranter. Men jeg har ALDRI opplevd at det har kommet som lyn fra klar himmel. Tendenser til bråk merker man lenge før, og er man uheldig og kommer i en slik situasjon og har med barn er det full mulighet til å komme unna før det skjer noe. Akkurat nå, med alt bråket som har vært, vet vi jo alle på forhånd at det fort kan skje noe .
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #14 Skrevet 11. januar 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2859988.ece
ehu Skrevet 11. januar 2009 #15 Skrevet 11. januar 2009 Det var svært naivt av foreldrene å sende barna i dette demonstrasjonstoget. Alt tilsa at dette ville bli voldelig og at pøblene brukte situasjonen som unnskyldning for bråk og hærverk. En må ha vært blind og døv om en ikke skjønte det. Og skjønte de det, men sendte ungene i demonstrasjonstoget likevel, så har jeg nesten ikke ord..........
Bellatrix Skrevet 11. januar 2009 #16 Skrevet 11. januar 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2859988.ece Jeg er enig med uttalelsene i artikkelen. En ting er å ta med unger i net fredelig tog mot EU eller noe, men å male "blodflekker" på barn og ta de med på noe de vet kan komme til å skape opptøyer er forkastelig.
golda Skrevet 11. januar 2009 #17 Skrevet 11. januar 2009 I etterkant kan det vel sies at det var veldig, veldig dumt av foreldrene å ta med barna i demonstrasjonstogene i helgen - men, palestinakomiteens talspersoner trodde jo at det ikke ville bli voldelig. (Naivt av disse, men de trodde det likevel) Foreldre liker å engasjere barna sine i sine egne ideer. Barn av kristne foreldre blir dratt med i kirker og bedehus, barn av politisk engasjerte foreldre blir "merket" og dratt med i tog. Det er slik det alltid har vært. Min far pakket meg inn i fotballdrakt og forsøkte å få meg til å tilbe fotballgudene, min mor drønnet i meg at EU var verre en djevelen selv og at sosialisme var løsningen på alt. De gjorde dette fordi de selv var engasjerte. Ikke fordi de var slemme. :-) Vi ser foreldres engasjement på barna hver dag, hvis vi følger litt med. Foreldre kan være svært så gode påvirkningsagenter. :-) Hadde jeg selv hatt barn ville jeg nok ikke tatt barna med i noen midtøstensammenkomst, ever. I mitt hode er det alltid vold der palestinasympatisører befinner seg - men, om jeg har rett i dette? Nei, jeg tviler på det. :-) Jeg tror ikke foreldre tar med barna sine på noe som kan utsette barna for fare med overlegg. Uklokt å ta med barna i går - ja, det var det. Det vet vi i ettertid. Barn som er malt "røde av blod" forskrekker oss når vi ser dem, men de hører nok så mangt hjemme. Vi har grunn til å annta at disse barna hører: USA - store satan. Israel - lille satan. Vesten - ganske satan. Drep jødene! Drep amerikanere! DREP! Allah er akkbar og vestlige kvinner er horer. Ikke pent å servere barn, men... jeg har da hørt foreldre av ikke-muslimsk bakgrunn pepre barna sine med at muslimer er aper og svin og.. ja, dere vet. Barn i demonstrasjonstog er vel ikke det største problemet vi har i våre dager. Vi har mange og større problemer enn dette. Jeg er mer bekymret over at vår ytringsfrihet er under angrep og at demokratiet rister i sine grunnvoller. Jeg er enda mer bekymret over at palestinasympatisører og andre "eksperter" psykliggjør bermen på en slik måte at bermen ikke skal ta ansvar for sine gjerninger... "Det er forståelig at de herjer slik de gjør?" Ikke pokker om jeg kan godta dette. Denne holdninger blir for dum - og det er slike holdninger som kan smitte over på våre barn: * Det er greit å være pøbel bare du er et påstått offer for noen. * Svartinger løser alt med vold - få dem ut... Vet dere, jeg er generellt bekymret etter helgens "Oslokamper". Men, det å ha med barn i demonstrasjonstog, det burde være greit. Slike tog tar jo vare på ytringsfriheten vår....
Gjest Kinna Skrevet 11. januar 2009 #18 Skrevet 11. januar 2009 Synes det er greit å ha med ungene i et fredelig demonstrasjonstog, men ikke når det blir voldelig slik som dette. Det synes ikke jeg .. unger bør få ta sine egne politiske standpunkter når de blir gamle nok til det. Å dra unger med seg til demonstrasjoner hvor man brenner flagg og roper "Død over Israel" er jo bare helt vanvittig .. slike foreldre burde vært meldt til barnevernet.
Bellatrix Skrevet 11. januar 2009 #19 Skrevet 11. januar 2009 I etterkant kan det vel sies at det var veldig, veldig dumt av foreldrene å ta med barna i demonstrasjonstogene i helgen - men, palestinakomiteens talspersoner trodde jo at det ikke ville bli voldelig. (Naivt av disse, men de trodde det likevel) Hadde jeg selv hatt barn ville jeg nok ikke tatt barna med i noen midtøstensammenkomst, ever. I mitt hode er det alltid vold der palestinasympatisører befinner seg - men, om jeg har rett i dette? Nei, jeg tviler på det. :-) Jeg tror ikke foreldre tar med barna sine på noe som kan utsette barna for fare med overlegg. Uklokt å ta med barna i går - ja, det var det. Det vet vi i ettertid. Barn som er malt "røde av blod" forskrekker oss når vi ser dem, men de hører nok så mangt hjemme. Vi har grunn til å annta at disse barna hører: USA - store satan. Israel - lille satan. Vesten - ganske satan. Drep jødene! Drep amerikanere! DREP! Allah er akkbar og vestlige kvinner er horer. Ikke pent å servere barn, men... jeg har da hørt foreldre av ikke-muslimsk bakgrunn pepre barna sine med at muslimer er aper og svin og.. ja, dere vet. Barn i demonstrasjonstog er vel ikke det største problemet vi har i våre dager. Vi har mange og større problemer enn dette. Jeg er mer bekymret over at vår ytringsfrihet er under angrep og at demokratiet rister i sine grunnvoller. Jeg er enda mer bekymret over at palestinasympatisører og andre "eksperter" psykliggjør bermen på en slik måte at bermen ikke skal ta ansvar for sine gjerninger... "Det er forståelig at de herjer slik de gjør?" Ikke pokker om jeg kan godta dette. Denne holdninger blir for dum - og det er slike holdninger som kan smitte over på våre barn: * Det er greit å være pøbel bare du er et påstått offer for noen. * Svartinger løser alt med vold - få dem ut... Vet dere, jeg er generellt bekymret etter helgens "Oslokamper". Men, det å ha med barn i demonstrasjonstog, det burde være greit. Slike tog tar jo vare på ytringsfriheten vår.... Disse foreldrene kan umulig ha trodd alt ville være fredelig og greit. Har de ikke tilgang på tv, radio eller aviser? Ellers er jeg fullstendig enig i at de som utøver vold og hærverk må ta ansvar for sine gjerninger. Å dra unger med seg til demonstrasjoner hvor man brenner flagg og roper "Død over Israel" er jo bare helt vanvittig .. slike foreldre burde vært meldt til barnevernet. Enig. Det er aldri greit å lære barn hat.
Gjest Glør Skrevet 11. januar 2009 #20 Skrevet 11. januar 2009 Jeg synes det er greit å ha med unger på demonstrasjoner generelt, noe av foreldreoppgaven er jo å formidle hvilke standpunkter man synes er riktig. Men jeg synes at å bruke barna på denne måten er ganske usmaklig, og galt mot barna, når man ikler dem blodflekkede klær og får dem til å rope innlærte slagord. I tillegg til at det er uansvarlig å putte dem foran i togen, når man vet at det er stor fare for vold og bråk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå