Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Jeg har hver eneste desember angret på min egen treghet og lovet meg selv at "neste år skal jeg begynne tidlig med julegavene, helst allerede på januarsalget for å spare tid og penger". Men jeg har jo aldri gjort alvor av det, og hvert år har det endt med store pengeutlegg i november/desember, pluss mye stress.

I år har jeg vært flink pike. Jeg har kjøpt tre julegaver på januarsalget! Dette er av typen tidløse ting som jeg vet mottakeren alltid vil bli glad for og alltid vil trenge. Kanskje klarer jeg å finne et par gaver til før salget er over.

Det er jo selvsagt viktig at gavene er av det nevnte tidløse slaget som ikke blir umoderne/uønsket om et år. Derfor vil jeg heller ikke kjøpe gaver til barn så tidlig. Dette er snakk om voksengaver.

Flere som gjør som meg? Eller er jeg riv ruskende gal?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest sikksakk
Skrevet

Gal....da er i såfall jeg også gal - for jeg kjøpte 3 julegaver i dag!!! Og jeg har mange ganger tenkt at jeg skulle bli flinkere til å kjøpe tidlig, men.... Det er faktisk første gang jeg kjøper julegaver på januarsalget!!! Kjempefine store røde kubbelys, lysholdere og servietter!!! Dette er venninnegaver, de brenner mye lys, så jeg vet de blir fornøyde - 70%...hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før!!!!

Men jeg er enig med ts, kjøper ikke gaver til barn - f.eks klær på salg!

Men til meg selv, venninner og familie....Perfekt!!!!

Skrevet

Jeg prøver å legge litt omtanke i gaver, og kjøpe noe jeg ser som passer til akkurat den personen. Ser jeg den tingen i januar, ja så kjøper jeg den i januar. Har en pose stående på soverommet til å samle disse, så de ikke forsvinner før jul :)

Skrevet

Jeg gjør det!

Og så skriver jeg et lite notat i almanakken (på 23.12) hva jeg har kjøpt til hvem. Sånn husker jeg at jeg har kjøpt det. (Ellers kan det brått bli dobbelt opp med gaver..)

Og hvorfor skulle vi ikke kjøpe f.eks. klassiske julevarer fra Porsgrund Porselen til - 50 eller 70 prosent nå, heller enn til full pris i november/ desember? Har familie som samler på div. (Ellers tar jeg av salgsprislappen nå. Den kan være "klissete" å få av i desember :gjeiper: )

Hvor jeg bor har man også gode tilbud (30-50 prosent) på f.eks. noen typer Lego-sett nå (er ikke gamle, utgående modeller), så da handler jeg julegaver og bursdagsgaver til nevøer/ nieser. Det har alltid vært stor stas tidligere år. Og små gutter og jenter har syntes det har vært stor stas med pysjer med populære figurer på, eller tilsvarende kult dynetrekk. Bøker er også populære gaver hos oss.

Jeg kjøper ofte også andre tider på året, hvis jeg ser noe pent på salg, som jeg synes passer til noen. Det verste jeg vet er å "måtte" ut i stresset i desember for å finne julegaver. Da blir det ofte mindre gjennomtenkte gaver fra meg..

Ellers ser jeg det som pes å finne på gaver til en barnebursdag i småskolen. Derfor har vi også et gaveskap med passende utvalg av gaver. I dag har jeg, i samråd med yngstemann, kjøpt inn 4 gaver - 2 og 2 like. Førpris 149/ stk. Nå 50/stk. Og jeg slipper stresset etter en lang jobbedag når en forsinket bursdagsinvitasjon til dagen etter dukker opp.

Et ledd i en mors overlevelsestaktikk, og fungerer veldig bra for meg. :)

Skrevet

Å nei, det gidder jeg bare ikke. Er så lei av jul nå at det får holde. Men jeg er ikke i tvil om at det er fornuftig å kjøpe nå. Spesielt hvis man har veldig mange gaver å kjøpe.

Skrevet

Det hadde helt sikkert vært lurt ja. Men har ikke rukket å tenke så langt ennå.. har heller kjøpt noen bursdagsgaver til de i familien som har bursdag før sommeren :)

Gjest Gjest_jada_*
Skrevet

Jeg har også handlet en del gaver. Tidløse ting og gaver som jeg vet kommer til å falle i smak. Men om alle blir julegaver vet jeg ikke. Noen kommer nok til å bli bursagsgaver etterhvert.

Synes det er moro å handle gaver nå når det er salg og har tid til å kikke. Det er verre å lete med tidspress på seg en annen gang når man MÅ ha noe. Og så sparer jeg jo en del penger på det også!

Skrevet

Hadde vært redd for at de skaffet seg det jeg hadde kjøpt på egenhånd i løpet av de neste elleve månedene jeg.

Skrevet
Hadde vært redd for at de skaffet seg det jeg hadde kjøpt på egenhånd i løpet av de neste elleve månedene jeg.

:jepp:

Skrevet (endret)
Jeg har hver eneste desember angret på min egen treghet og lovet meg selv at "neste år skal jeg begynne tidlig med julegavene, helst allerede på januarsalget for å spare tid og penger". Men jeg har jo aldri gjort alvor av det, og hvert år har det endt med store pengeutlegg i november/desember, pluss mye stress.

I år har jeg vært flink pike. Jeg har kjøpt tre julegaver på januarsalget! Dette er av typen tidløse ting som jeg vet mottakeren alltid vil bli glad for og alltid vil trenge. Kanskje klarer jeg å finne et par gaver til før salget er over.

Det er jo selvsagt viktig at gavene er av det nevnte tidløse slaget som ikke blir umoderne/uønsket om et år. Derfor vil jeg heller ikke kjøpe gaver til barn så tidlig. Dette er snakk om voksengaver.

Flere som gjør som meg? Eller er jeg riv ruskende gal?

Julegaver kjøper jeg og gir til jul, alt annet er ikke julegaver i mine øyne. Så, nei, jeg kjøper ikke julegaver i januar. Jeg hadde i alle fall ikke ventet med å kjøpe for å spare penger, da hadde jeg heller kjøpt en billigere gave i desember. I mine øyne er prinsippet med gaver at en ønsker å gi mottakeren noe, det synes jeg ikke en gjør hvis en ikke unner vedkommende en gave kjøpt i desember.

Haha, må bare legge til at jeg nå svarer på bakgrunn av at gaven blir gitt i januar. Å hamstre julegaver i løpet av året synes jeg er relativt uproblematisk, gjør det selv. Men jeg synes ingenting om å kjøpe julegaver på salg og gi dem i etterkant. ;)

Endret av Dianah
Skrevet

Ja det er sikkert lurt. Jeg kjøper gave hele året egentlig..

Skrevet

Jeg kjøper ikke julegaver på januarsalget bare for å spare noen hundrelapper. Synes igrunn det er ganske kos å kjøpe dem i november og begynnelsen av desember istedet og så dra hjem for å pakke dem pent inn.

For det første er det vel nesten umulig for mottaker å få byttet varene hvis de er kjøpt i januar og på salg. For det andre så synes jeg ikke salgene i januar er så fryktelig mye å juble over.:)

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sliter sånn med å finne passende julegaver at jeg trenger jammen et år å tenke på før neste runde ;) .

Skrevet
Jeg gjør det!

Og så skriver jeg et lite notat i almanakken (på 23.12) hva jeg har kjøpt til hvem. Sånn husker jeg at jeg har kjøpt det. (Ellers kan det brått bli dobbelt opp med gaver..)

Og hvorfor skulle vi ikke kjøpe f.eks. klassiske julevarer fra Porsgrund Porselen til - 50 eller 70 prosent nå, heller enn til full pris i november/ desember? Har familie som samler på div. (Ellers tar jeg av salgsprislappen nå. Den kan være "klissete" å få av i desember :gjeiper: )

Hvor jeg bor har man også gode tilbud (30-50 prosent) på f.eks. noen typer Lego-sett nå (er ikke gamle, utgående modeller), så da handler jeg julegaver og bursdagsgaver til nevøer/ nieser. Det har alltid vært stor stas tidligere år. Og små gutter og jenter har syntes det har vært stor stas med pysjer med populære figurer på, eller tilsvarende kult dynetrekk. Bøker er også populære gaver hos oss.

Jeg kjøper ofte også andre tider på året, hvis jeg ser noe pent på salg, som jeg synes passer til noen. Det verste jeg vet er å "måtte" ut i stresset i desember for å finne julegaver. Da blir det ofte mindre gjennomtenkte gaver fra meg..

Ellers ser jeg det som pes å finne på gaver til en barnebursdag i småskolen. Derfor har vi også et gaveskap med passende utvalg av gaver. I dag har jeg, i samråd med yngstemann, kjøpt inn 4 gaver - 2 og 2 like. Førpris 149/ stk. Nå 50/stk. Og jeg slipper stresset etter en lang jobbedag når en forsinket bursdagsinvitasjon til dagen etter dukker opp.

Et ledd i en mors overlevelsestaktikk, og fungerer veldig bra for meg. :)

Jeg gjør også det sånn. Har en egen julegavebok jeg skriver alt ned i; hvem som skal ha gave, hva jeg har kjøpt, hva de samler på osv. Den ligger framme hele året. Og så får jeg spredt utgiftene gjennom hele året, det blir dyrt nok til jul når barnas julegaver skal kjøpes + juletre og ferskvarer.

• 7 måneder senere...
Skrevet

jeg har liste fra år til år, startet på den for 10 år siden.

Hele året plukker jeg opp ting via samtaler og kjøper hva jeg vet de vil ha. Og da skal det litt til for at man ikke rekker dette til jul. Å kjøpe på januarsalget er ikke et must.

Skrevet

Hos meg er det ikke januar det er mest penger til gavekjøp forå si det sån!! :eeeh:

Men prøver å huske på julegaver og fødselsdager når jeg er ute å reiser ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...