Gjest TS Skrevet 10. januar 2009 #1 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg orker ikke mer. Har ligget gjennombløt i svette og skalv i natt. Jeg trenger hjelp, og ikke den halvt års lange ventetiden jeg er i til psykolog. Men jeg vet ikke hvor jeg skal gå. Til legevakten? Jeg trenger hjelp nå. Blir man lagt inn på psykriatisk når man oppsøker akutt hjelp? Jeg vil i hvert fall ikke bli servert et pilleglass og bli sendt hjem igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #2 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvorfor ringer du ikke til en venn, bekjent, kollega eller et familiemedlem du har kontakt med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 10. januar 2009 #3 Del Skrevet 10. januar 2009 ...i stavanger forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 10. januar 2009 #4 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvorfor ringer du ikke til en venn, bekjent, kollega eller et familiemedlem du har kontakt med? Har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #5 Del Skrevet 10. januar 2009 Oppsøk legevakten du, så kan dere diskutere om hva som skal skje videre. Har du vært innlagt før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. januar 2009 #6 Del Skrevet 10. januar 2009 Hei Ta kontakt med fastlegen din, evt. lege på legevakten. Han/hun vil gjøre en vurdering, slik at du får best mulig hjelp. Hvis (du ønsker det og) de synes det er nødvendig er det mulig at du kan bli henvist til psykiatrisk. Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #7 Del Skrevet 10. januar 2009 Ta kontakt med legevakten, eller vet du om det finnes noe akutt team der du bor, de kan du også kontakte. Men hvis du virkelig føler at du har behov for en innleggelse burde du oppsøke legevakt, være ærlig og forklare alt om din situsajson, det er ikke sikkert de synes det er nødvendig med en akutt innleggelse, men det finnes også andre muligheter enn å bli lagt inn eller bare gå til psykolog. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #8 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg trenger hjelp nå. Blir man lagt inn på psykriatisk når man oppsøker akutt hjelp? Jeg vil i hvert fall ikke bli servert et pilleglass og bli sendt hjem igjen. Jeg som svarte over, det er ikke alle som blir innlagt nei (jobber selv i akutt psykiatrien) Lege på legevakt tar først en vurdering, deretter blir du også vurdert hvis du blir sendt videre til sykehuset.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 10. januar 2009 #9 Del Skrevet 10. januar 2009 Du kan også ringe politiet og si at det holder på å rable for deg. Politiet vil da sørge for at du blir innlagt. Håper det går fint med deg, sender deg masse gode tanker, omsorg og kjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #10 Del Skrevet 10. januar 2009 Du kan også ringe politiet og si at det holder på å rable for deg. Politiet vil da sørge for at du blir innlagt. Hadde det vært så enkelt så.... Politiet har ingen myndighet til å få noen innlagt, de vil kun kjøre deg til legevakt hvor du vil bli vurdert av lege, det er ikke rette veien å gå hvis ikke det strengt talt er nødvendig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #11 Del Skrevet 10. januar 2009 Ta kontakt med fastlegen din. Du er klar over at fastleger har en kontorsøster som sitter i resepsjonen og tar i mot telefoner, der det stenger kl. 15.00? Og er det åpent må man vente lenge i telefonkø? Fastlegen er ikke en person man bare kan ringe til. Som regel er fastlegen opptatt og tar ikke telefonen selv, alt går i åpningstidene gjennom en sekretær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 10. januar 2009 #12 Del Skrevet 10. januar 2009 Hadde det vært så enkelt så.... Politiet har ingen myndighet til å få noen innlagt, de vil kun kjøre deg til legevakt hvor du vil bli vurdert av lege, det er ikke rette veien å gå hvis ikke det strengt talt er nødvendig... Saken er at vedkommende kan bli mer frustrert av å ikke nå frem gjennom telefonering til legevakt og så videre. Hvis man er til fare for seg selv (eller andre), så er politiet OK å ringe for å få hjelp. Hvis en person vil bli innlagt, så er det som regel nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #13 Del Skrevet 10. januar 2009 Saken er at vedkommende kan bli mer frustrert av å ikke nå frem gjennom telefonering til legevakt og så videre. Hvis man er til fare for seg selv (eller andre), så er politiet OK å ringe for å få hjelp. Hvis en person vil bli innlagt, så er det som regel nødvendig. Ja det er jo greit nok det, men da skal det gjerne ha "klikket" skikkelig for vedkommende.. Politiet rykker som regel ut hvis de blir tipset av andre om faren, eller om vedkommende ringer selv å forteller at man har tatt ett helt pilleglass (da blir man dessuten som oftest hentet av ambulanse) og å bli hentet av politiet er ikke ensbetydende med å få seg en innleggelse.. Og man trenger ikke å sitte i telefonkø på legevakt, det er fult mulig å reise direkte ned.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lancelotte Skrevet 10. januar 2009 #14 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din, forklar h*n i resepsjonen situasjonen, så pleier de å greie å presse inn en time ganske kjapt. Derfra vil du få henvisning til en hastetime hos en psykolog for vurdering. Håper du får den hjelpen du trenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 10. januar 2009 #15 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg tror det skal veldig mye til for at du blir innlagt. Men kan hende du får noe beroligende tabletter eller noe angstdempende/søvndyssende. Har du ingen rundt deg nå som kan ta litt vare på deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hum Skrevet 10. januar 2009 #16 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvorfår venter du i den ofetlige køen, det må være mye liker å ty til det private markede selv om du må dekke det selv. Etter som du er blit fortalt at det er et halvt års vente tid er du ikke syk nokk. Jeg har aldri kommet i gjenom til det ofetlige, så redninge min er det private selv om det koster så er det noe jeg prioriterer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 10. januar 2009 #17 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Jeg tror det skal veldig mye til for at du blir innlagt. Men kan hende du får noe beroligende tabletter eller noe angstdempende/søvndyssende. Har du ingen rundt deg nå som kan ta litt vare på deg? Jeg har allerede imovane, som i og for seg er fantastisk og redder nettene mine. [...] Det er ekkelt, fordi jeg ikke skjønner hva som skjer i hodet mitt, og med kroppen når den begynner å skjelve. Jeg har en samboer. Han er ingen støtte, jeg tror han har vanskelig for å takle situasjonen. Jeg har også en fantastisk mor, som er fantastisk støtte. Jeg skal hjem til henne i morgen. Hun er verdens beste trøst der og da, og er flink til å si alle de rette tingene. Men panikken og trangen for de rare tingene, er det ikke så mye jeg tror hun kan gjøre noe med. Det er på et sånn sykelig nivå akkurat nå at til og med en vidundermamma kommer til kort. Hvorfår venter du i den ofetlige køen, det må være mye liker å ty til det private markede selv om du må dekke det selv. Etter som du er blit fortalt at det er et halvt års vente tid er du ikke syk nokk. Jeg har aldri kommet i gjenom til det ofetlige, så redninge min er det private selv om det koster så er det noe jeg prioriterer Jeg har ikke fortalt fastlegen hvor ille det er, det var faktisk ikke like ille heller sist jeg var og snakket med ham. Jeg sa bare at jeg kunne tenke meg å snakke med en psykolog for å bearbeide ting fra fortiden, og han sa det var et halvt års ventetid. Inlägget ändrat lite (se reglerne). Vi vill tipsa om http://www.mentalhelse.no som också kan hjälpa. /Furstina (mod) Endret 10. januar 2009 av Furstina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hum Skrevet 10. januar 2009 #18 Del Skrevet 10. januar 2009 Men du trenger ingen henvisning til det private. Men hvordan hvet du hvordan du ligger ann i køen vis du ikke har opplyst fastlegen din om hvor ille det er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makin' it big Skrevet 10. januar 2009 #19 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg vil tro det beste her er å kontakte fastlegen din (evnt. legevakta) og fortelle hvordan det virkelig er. Det gjorde jeg, og jeg ble henvist til psykiatrisk poliklinikk hvor jeg fikk samtale med klinisk sosionom for vurdering under en uke etterpå. Men skal endel til for å bli innlagt, så hvis det virkelig er det du vil så burde du nok ikke være redd for å si det som det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. januar 2009 #20 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Vi vill tipsa om http://www.mentalhelse.no och som kan hjälpa. Det finns också en dygnet runt öppet hjälptelefon: Hjelpetelefonen 810 30 030 Alltid åpen. Noen å snakke med, noen å skrive til. Telefontjenesten koster 0,20 kr. minuttet fra fasttelefon Nettjenesten er gratis http://sidetmedord.no /Furstina (moderator) Endret 10. januar 2009 av Furstina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå