Gå til innhold

Hvorfor må man skatte av gevinst?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Perhaps_*
Skrevet

Dersom man kjøper en leilighet til 1,5 mill. i 2008 for så å bygge litt ut og utbedre den slik at verdien stiger, og selger den i 2017 for kr 3 mill: må man betale skatt av det mellomlegget?

Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har eid boligen i mer enn ett år, og bodd i den minst ett av de to siste år, betaler du ikke gevinstskatt.

Skrevet

Hvorfor blir folk straffet med skatt for å ikke selv bo i det man har kjøpt (og følgelig eier)?

Gjest prinsipp
Skrevet
Hvorfor blir folk straffet med skatt for å ikke selv bo i det man har kjøpt (og følgelig eier)?

Synes spørsmålet burde stilles på en annen måte. Hvorfor skulle man ikke skattlegge gevinst ved salg av bolig?

Hvorfor er det lettere å akseptere beskatning av arbeidsinntekt?

Men det merkeligste er at motstanden mot arveavgift (arveskatt), hvorfor er det så utrolig vanskelig å akseptere?

Gjest Elastica
Skrevet

I utgangspunktet er all type gevinst skattbar inntekt. Når man gjør en investering og realiserer med gevinst, er dette etter de ordinære skattereglene i Norge skattbart.

Du skulle heller spurt om hvorfor gevinst ved salg av bolig man bor i er skattefritt. :ler:

Imidlertid har myndighetene besluttet at det er unntak for gevinst ved salg av eiendom man bor i.

Å investere i eiendom, for å selge med gevinst er virksomhet på linje med all annen investeringsvirksomhet. Det er skatteplikt for gevinst ved salg av aksjer, osv. Det ville være ulogisk å unnta skatteplikt ved salg av eiendom.

Merk likevel at man kan legge til alle påkostninger til inngangsverdien når gevinsten regnes ut.

Skrevet
I utgangspunktet er all type gevinst skattbar inntekt.

Du skulle heller spurt om hvorfor gevinst ved salg av bolig man bor i er skattefritt. :ler:

Hm. Jeg synes ikke det er så veldig logisk at vi må betale skatt for noe vi eier selv, ei heller for verdier man ønsker å gi til sine barn.

Gevinst er altså straffbart.

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor.

Skrevet

Den regelen har nok kommet for å hindre bolighaier i å ta fullstendig over. At en og annen "vanlig" person ville kjøpt og solgt før det var gått et år hadde vel ikke vært et stort problem. Men de som bevisst spekulerer i bolig ville fått en enorm fordel ved å kunne kjøpe opp i massevis og selge kort tid etterpå. Det ville antakelig presset prisene i været og det ville etter hvert blitt vanskelig å kjøpe/selge bolig på normalt vis.

Gjest Elastica
Skrevet
Hm. Jeg synes ikke det er så veldig logisk at vi må betale skatt for noe vi eier selv, ei heller for verdier man ønsker å gi til sine barn.

Fordi vi lever i et velferdssamfunn som skal finansieres. Dette gjøres ved å betale skatt. Skattesystemet er lagt opp slik at alle kapitalinntekter skattlegges, ikke bare arbeidsinntekt.

Gjest prinsipp
Skrevet
Fordi vi lever i et velferdssamfunn som skal finansieres. Dette gjøres ved å betale skatt. Skattesystemet er lagt opp slik at alle kapitalinntekter skattlegges, ikke bare arbeidsinntekt.

Hehe, jeg ville ha svart at grunnen til at vi betaler skatt er fordi statsapparatet som har overhøyhet over innbyggerne og landterritoriet vi kaller Norge har bestemt det i lover som er vedtatt etter grunnloven ;)

Men ja, motivasjonen for at vi skatter er selvsagt at vi får noe igjen for det. Problemet for mange i dagens overflodsamfunn synes å være at de tar tingenes tilstand som gitt.

Skrevet

Gevinst er skattepliktig dersom ikke alle vilkår i forhold til eie- og botid er oppfylt. Analogt så er da et eventuelt tap fradragsberettiget.

skulle all gevinst være skattefritt så ville ikke noen heller fått fradrag.

Synes skattemyndighetene har ordnet dette på en ok måte.

Skrevet

Kunne vel ha nok velferd kun med den høye inntektsskatten som N har samt olja!

Skrevet

Nå er det vel egentlig ganske greit forklart her, men la oss si at det ikke var skatt på gevinst av salg av takstein, planker, matvarer osv. Da blir det plutselig langt færre skattebetalere her i landet. Det å drive med investeringer er jo på en måte arbeid; enten det er spekulasjon eller næringsvirksomhet. I noen tilfeller slår det "urettferdig" ut, f eks når en familie kjøper nytt hus, men blir tvunget til å beholde det gamle lenger enn planlagt eller blir forhindret i å flytte (men har man gode grunner får man vel kanskje fritak). Men i det større bildet hindrer det kanskje vill spekulasjon i bolig i oppgangstider, samtidig som det genererer skatteinntekter.

Skrevet

Om du begynner å selge kulepenner, så må du skatte av inntektene på dette. Om du selger hus, så må du betale av det du tjener på disse. Det er overhodet ingen forskjell på dette. Du har kjøpt inn noe (kulepenner, boliger, hva som helst), og så selger du det videre til andre og tjener penger på det. Og det må du betale skatt av. Alle som driver butikk (noe du også på en måte gjør når du selger en bolig) må skatte av det de tjener. Jeg selger arbeidskraft (meg selv) til firmaet jeg er ansatt i. Jeg må skatte av det jeg tjener på dette "salget".

Så spørsmålet er heller hvorfor man må ikke må skatte for boliger man bor i. Jeg antar det er fordi alle må bo et sted, og så er staten grei nok til å si at da skal vi slippe å skatte for den boligen vi bor i. Men boliger vi IKKE bor i, det er rene investeringsprosjekt, på samme måte som med kulepenner man kjøper for å selge videre i stedet for å bruke dem selv.

Gevinst er ikke straffbart, nei, hvor får du det fra? Skattejuks er derimot straffbart. Man skal skatte av penger man har tjent, enten det nå kommer av å ha solgt et produkt som kulepenner eller boliger, eller av å ha solgt sin egen kompetanse og arbeidskraft til et firma. Om du prøver å putte hele inntekten din i lommen uten å skatte for den, så er det straffbart.

Skrevet

Fordi de da driver en form for skattbar næringsvirksomhet, i motsetning til de som har en bolig for å bo selv i.

Det ville jo vært feil hvis alle de spekulantene vi har hatt de siste årene, uten eget boligbehov, skulle slippe skatt på gevinsten ved salg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...