Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Hei, Jeg lurer på hva som skjer når en utenlandsk statsborger jobber fast her i Norge. Får de da pensjon etter fylte 67 år? Hva om de velger å flytte hjem etter 5-10 år? Men har jobbet heltid før dette? Noen som vet?
Lotten Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Hei, Jeg lurer på hva som skjer når en utenlandsk statsborger jobber fast her i Norge. Får de da pensjon etter fylte 67 år? Hva om de velger å flytte hjem etter 5-10 år? Men har jobbet heltid før dette? Noen som vet? En person som jobber fast her i landet er i utgangspunktet pliktig medlem av folketrygden uavhengig av statsborgerskap. Dette betyr at arbeidsgiver skal betale arbeidsgiveravgift av lønn og personen selv skal betale trygdeavgift. Som medlem i folketrygden opparbeider personen pensjonsrettigheter. Vedkommende har derfor rett til pensjon fra Norge ved fylte 67 år uavhengig av hvor vedkommende bor på dette tidspunktet. Hvor stor pensjonen blir påvirkes blant annet av hvor mange år personen har vært medlem i folketrygden. For å få maksimalt pensjonsgrunnlag må vedkommende etter dagens regler ha 40 års medlemstid i folketrygden.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Hei, Jeg lurer på hva som skjer når en utenlandsk statsborger jobber fast her i Norge. Får de da pensjon etter fylte 67 år? Hva om de velger å flytte hjem etter 5-10 år? Men har jobbet heltid før dette? Noen som vet? hvem får pensjon etter 5 år...unnskyld skal det være en vits+
Gjest farge Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Hehe, jeg har opparbeidet meg rundt 100 chf årlig fra Sveits!
Mariehønen Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 hvem får pensjon etter 5 år...unnskyld skal det være en vits+ Det var da et enormt useriøst svar, hva hvis man jobber 5 år her og 5 år der osv, skulle man så aldri få pensjon? Min manns farfar er 82 år og får pensjon fra 13 forskjellige land Jeg har selv jobbet 2 år i utlandet, og betalt flere tusen hver måned, det er da klart jeg skal ha dem tilbake når jeg blir pensjonist!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå