Gå til innhold

Hund på "for"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kommet i en situasjon der jeg går 50% uføretrygdet, bor alene og har derfor mye tid å ta av. Sykdommen min er også i en slik forfatning at bevegelse er å anbefale, og jeg har alltid ønsket meg en hund. Nå har jeg jo tid til det, men desverre ikke økonomi til å punge ut med 18.000 - 20.000 for den hunderasen jeg ønsker meg. Er det noen muligheter for å ha en hund på for? Jeg mangler et bedre ord for det, men der oppdretteren står som eier men jeg har hovedansvaret for hunden. Slik at eieren bruker hunden de gangene det skal parres, utstilling eller annet. Praktiseres dette i dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mange oppdrettere som setter vekk valpene sine til forverter i 1-2 års tid for å få dem oppdratt og sosialisert, så blir de levert tilbake og du kan eventuelt få en ny å ta deg av og slik går det nå. Venninnen min gjør dette, og har gjort seg avhengig, pga det er så trist å skilles fra valp nr 1 at hun må ha en nr 2 til trøst, gjort dette de siste 5 årene og har kost seg enormt :)

Skrevet

det er fult mulig ja. Vi har gjort det selv med 2 hunder.

Vi "eide" dem, mens den egentlig eieren (oppretteren) skulle ha dem til bruk i avl et viss antall ganger (2 kull hvis det var tispe, vi hadde bare hannhunder så der var det flere ganger, men husker ikke helt), hun skulle også få bruke dem på utstilling. og etter en stund så fikk vi dem.

Skrevet
Ja, det er mange oppdrettere som setter vekk valpene sine til forverter i 1-2 års tid for å få dem oppdratt og sosialisert, så blir de levert tilbake og du kan eventuelt få en ny å ta deg av og slik går det nå. Venninnen min gjør dette, og har gjort seg avhengig, pga det er så trist å skilles fra valp nr 1 at hun må ha en nr 2 til trøst, gjort dette de siste 5 årene og har kost seg enormt :)

Uff, å bare beholde den i et par år blir nok for tøft tror jeg.

det er fult mulig ja. Vi har gjort det selv med 2 hunder.

Vi "eide" dem, mens den egentlig eieren (oppretteren) skulle ha dem til bruk i avl et viss antall ganger (2 kull hvis det var tispe, vi hadde bare hannhunder så der var det flere ganger, men husker ikke helt), hun skulle også få bruke dem på utstilling. og etter en stund så fikk vi dem.

Hvordan kommer dere i kontakt med disse oppdretterene? Og hva kaller dere denne ordningen? Forverter som første gjest kaller det?

Skrevet

Det var en dame pappa kjente gjennom jaktmiljøet trur jeg. (jeg var vel 10 år da vi fikk den første hunden så jeg husker ikke helt)

Skrevet

Er det kun en spesiell rase du er ute etter, eller er det det samme hva slags hunderase du får? for hvis det er det, kan du jo også forsøke omplassering?

Da blir jo hunden din..

Vi hadde en flott hund før vi ikke hadde muligheten til å ha, men vi ville ikke direkte gi den bort, så vi fant ett fosterhjem til den, fordi vi ønsket ikke å omplassere den for godt, uten å ha noe kontroll over den.. vi fant ei som ønsket å ha han, å skrev en kontrakt på hunden, at alle viktige avgjørelser skulle gå gjennom oss, men at hun hadde det som at det var hennes egen, og vi hadde ikke mulighet til å "ombestemme" oss å ta den tilbake.

Skrevet

Det er kun med førerhunder at man leverer de tilbake når de er voksne. Oppdrettere som skal bruke hunden i avl overfører hunden til forverts eie etter at avtalevilkårene er oppfylt.

Uff, å bare beholde den i et par år blir nok for tøft tror jeg.

Hvordan kommer dere i kontakt med disse oppdretterene? Og hva kaller dere denne ordningen? Forverter som første gjest kaller det?

Du vil kunne beholde hunden til den dør av alderdom dersom det ikke skjer noe helt spesielt.

Det du bør gjøre er å finne ut hvilken rase du ønsker å ha. Deretter leter du etter en oppdretter nær deg (oppdrettere vil ikke ha forverter langt unna pga oppfølging av hunden). De fleste oppdrettere er interessert i forverter, da det er begrenset hvor mange hunder man kan ha hjemme.

Det er veldig viktig at du ikke inngår foravtale med den første og beste - som slett ike sikekrt er den beste. Det er veldig viktig at du og oppdretter har en god tone, at dere samarbeider bra.

Vanlig foravtale er at oppdretter stiller ut hunden (forvert må da ha hunden tilgjengelig for dette), og at hunden får to valpekull før den etter det vederlagsfritt blir overført til forvert. Hunden bor hos oppdretter i forbindelse med valpekull

Skrevet

De fleste oppdretter leter faktisk etter fôrverter da det på denne måten er mulig for den å beholde linjer og avle på gode hunder uten å måtte ha "100" hunder hjemme...

Selv har jeg hatt denne ordningen på mitt eget oppdrett og det fungerer flott.

Det som er er at oppdretter helst vil ha noen som bor i nærheten av dem selv, grunnet henting, bringing når det gjelder utstillinger, avl og det å følge med hunden i oppvekst med tanke på gemytt og eksteriør - noe som er viktig å følge med på med tanke på hvilken hund som vil passe her til parring osv....

I praksis vil det si at du har hunden som din egen, men den eies av oppdretter på papriet. Somoftes gjelder avtalen for så og så mange kull (2 er mest vanlig) og at oppdretter har lov til å stille hunden på de utstillinger denne måtte ønske. Det er også ganske så vanlig at oppdretter skal gi beskjed til fôrvert omtrent 4 uker før utstillinger og dette - og du på din side må holde oppdretter oppdatert med løpetid for at oppdretter skal kunne beregne tidspunkt for parringer osv.

Første kull kommer somoftest når tispen har passert 2 år. Det neste ett år senere. Men det kan også gå lengre tid - dersom tispen ikke virker moden nok når hun er 2 år, eller at hun ikke tar seg (altså ikke blir drektig) etter en parring og man må vente til neste parring osv...

Når avtalen så er overholdt og kullene er ferdige sendes det inn eierskiftepapirer og du får hunden totalt i ditt eie.

Det settes opp en skriftlig avtale - og det er viktig at du føler at dette er en avtale du kan leve med... Ikke si ja til noe du synes høres urimelig ut... Det kan lett skape krangler og vanskeliggjøre samarbeidet dere imellom.

Ha klare avtaler.

Jeg har hatt litt forskjellige avtaler...

Halv pris å betale mot at jeg har ETT kull - eller gratis hund mot at jeg har 2 kull. Så litt forskjeller her.

Dersom det er snakk om hannhund på fôr er det mest vanlige å sette opp at hunden skal enten brukes til så og så mange parringer, eller til den er så og så mange år.

Her har jeg vanligvis satt opp at jeg skal ha rett til å bruke hunden til parring frem til den er 6 år.

Det er litt forskjeller og går akkurat på hva avtalen inneholder, så det finner du best ut av med å snakke med den enkelte oppdretter.

Håper dette gjorde deg litt "klokere"...

Skrevet
De fleste oppdretter leter faktisk etter fôrverter da det på denne måten er mulig for den å beholde linjer og avle på gode hunder uten å måtte ha "100" hunder hjemme...

Selv har jeg hatt denne ordningen på mitt eget oppdrett og det fungerer flott.

Det som er er at oppdretter helst vil ha noen som bor i nærheten av dem selv, grunnet henting, bringing når det gjelder utstillinger, avl og det å følge med hunden i oppvekst med tanke på gemytt og eksteriør - noe som er viktig å følge med på med tanke på hvilken hund som vil passe her til parring osv....

I praksis vil det si at du har hunden som din egen, men den eies av oppdretter på papriet. Somoftes gjelder avtalen for så og så mange kull (2 er mest vanlig) og at oppdretter har lov til å stille hunden på de utstillinger denne måtte ønske. Det er også ganske så vanlig at oppdretter skal gi beskjed til fôrvert omtrent 4 uker før utstillinger og dette - og du på din side må holde oppdretter oppdatert med løpetid for at oppdretter skal kunne beregne tidspunkt for parringer osv.

Første kull kommer somoftest når tispen har passert 2 år. Det neste ett år senere. Men det kan også gå lengre tid - dersom tispen ikke virker moden nok når hun er 2 år, eller at hun ikke tar seg (altså ikke blir drektig) etter en parring og man må vente til neste parring osv...

Når avtalen så er overholdt og kullene er ferdige sendes det inn eierskiftepapirer og du får hunden totalt i ditt eie.

Det settes opp en skriftlig avtale - og det er viktig at du føler at dette er en avtale du kan leve med... Ikke si ja til noe du synes høres urimelig ut... Det kan lett skape krangler og vanskeliggjøre samarbeidet dere imellom.

Ha klare avtaler.

Jeg har hatt litt forskjellige avtaler...

Halv pris å betale mot at jeg har ETT kull - eller gratis hund mot at jeg har 2 kull. Så litt forskjeller her.

Dersom det er snakk om hannhund på fôr er det mest vanlige å sette opp at hunden skal enten brukes til så og så mange parringer, eller til den er så og så mange år.

Her har jeg vanligvis satt opp at jeg skal ha rett til å bruke hunden til parring frem til den er 6 år.

Det er litt forskjeller og går akkurat på hva avtalen inneholder, så det finner du best ut av med å snakke med den enkelte oppdretter.

Håper dette gjorde deg litt "klokere"...

Flott svar, tusen takk :) Kan jeg spørre hva slags hunderase du har Monica? :)

Skrevet
Flott svar, tusen takk :) Kan jeg spørre hva slags hunderase du har Monica? :)

Akkurat nå driver jeg ikke oppdrett, da jeg har vært i en skilsmissesituasjon - og i ny jobb, tiden strekker ikke til - men jeg drev oppdrett på Dansk/svensk Gårdshund - som er den rasen jeg har nå - pluss at jeg har en blandinsgutt (rottweiler/Cane Corso). :)

Skrevet
:rødme: jeg elsker deg altså <3

:fnise: Det var da søtt... -Men hvem er det du elsker - og hvorfor...?? :ler:

Skrevet

En forvert får jo hunden etter at den har hatt to kull (vanligst med to). Du oppdrar den ikke for å gi den fra deg igjen.

Skrevet
En forvert får jo hunden etter at den har hatt to kull (vanligst med to). Du oppdrar den ikke for å gi den fra deg igjen.

Jo, dersom du er forvert for førerhund.

Skrevet
Jo, dersom du er forvert for førerhund.

Ja, men det var jo ikke det trådstarter var ute etter. Ikke som jeg oppfattet det hvertfall.

Skrevet

Det er da noe helt annet å ha en hund på fôr og ha en hund som skal bli förerhund hehe.

Om man skal ha hund på fôr, så burde man bruke god tid på å finne en seriös oppdretter så man kan unngå mest mulig problemer i fremtiden (finnes mange skrekkhistorier).

Men oppdretter velger iallefall en avtale, hvor det mest vanlige er som skrevet over - at hunden skal ha to kull og etter det overtar en hunden. Noen oppdrettere vil ha bare ett kull, andre oppdrettere vil ha 5 kull ... det finnes ingen standardkontrakter, men opp til hver enkelt oppdretter.

Har man en förerhund, så får man en hund som valp, man må väre med på diverse kurs og slikt, man har et "program" man skal fölge. Og når hunden er 1-2 år så får förerhundskolen tilbake hunden.

MEN - dersom hunden ikke egner seg som förerhund, så får man tilbud om å få beholde hunden da...men det finnes jo ingen garanti for slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...