Gjest Lille-Trille Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 (endret) Jeg synes den slettede debatten rundt sex mens man ammet var en viktig debatt på generelt grunnlag. Som en gjest skrev inne på ris og ros: Denne tråden viser at det som er helt greit for noen, skaper store og sterke motreaksjoner hos andre. Det sier også noe om at dersom en person sier "jeg har jo ikke gjort noe galt", så kan det være rett i peronens øyne, men helt galt i en annens øyne. derfor er det viktig å få inn flere sider i en sak. Flere saksbehandlere, intervju folk osv. Denne tråden viser at holdning og handling er forskjellig blandt folk, og hvor forskjellig den faktisk kan gi utslag. Dette har jeg opplevd flere ganger, at jeg, eller noen i min nærhet, har gjort ting som har vært naturlige for oss, men som har skapt sterke reaksjoner hos andre. Et eksempel på det var da en mann i min familie masserte føttene til en ung kvinne (17 år) i full offentlighet. Dette ble det sterke reaskjoner på, mange mente det var en for nær og intim handling mellom en voksen mann og en tenåring. Det var ikke hans eller hennes intensjoner som ble lagt vekt på, men at to roller ble blandet. Slik oppfatter jeg også diskusjonen om sex mens man ammer... det er ikke utøverenes intensjoner som det reageres kraftigst på, men at to roller som ikke har en naturlig sammenheng (barn og voksenssex) blir blandet! Jeg synes det er så vanskelig å si hva som er ok, og hva som er over grensen. Personlig tror jeg ikke små barn tar skade av at foreldrene har sex en gang eller to under en omsorgssituasjon, men jeg tror ikke sammenblandingen av roller er så bra... for hvor går grensen? Ved hvilken alder er det ikke ok lenger? Hvem kan ha sex mens de har direkte omsorg for barnet (stelling/amming)? Hvor nær kontakt er Ok, og når er kontakten for nær? For meg personlig er det vanskelig å forstå at noen kan innta en seksuell rolle samtidig som de befinner seg i en omsorgssituasjon som amming/stelling jo er, og det er derfor vanskelig for meg å sette meg inn i tankegangen til de som ikke har de samme "sperrene" som meg selv. Jeg håper debatten kan fortsette på generelt grunnlag, og at vi får belyst flere sider rundt et vanskelig og betent tema. Endret fordi jeg omformulerte litt... Endret 10. januar 2009 av Lille-Trille
Gjest imli Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er enig i at det er et vanskelig tema, og at det er vanskelig å sette grenser for hva som er greit og hva som ikke er greit. Jeg er på en måte enig i at sammenblandingen av roller ikke er heldig. Men samtidig så er det i samfunnet vårt blitt veldig fokus på overgrep mot barn, noe som for enkelte har tatt litt av. Jeg sier ikke at overgrep mot barn er greit, men at man skal være litt forsiktig med å kalle alt mulig for overgrep mot barn, ikke minst av respekt for dem som faktisk har opplevd dette. Å ha sex mens det er barn i nærheten, synes jeg er greit så lenge ungene er så små at de ikke forstår at det foregår noe "spennende". Det er sikkert litt individuelt fra barn til barn når den grensa er. Men et barn under 1 år vil i alle fall ikke legge merke til noe. Når det gjelder sex mens man ammer/steller barnet, tror jeg ikke barnet merker noe til dette (nå snakker vi om små babyer), og jeg tror derfor ikke at det er noe problem om dette skjer noen få ganger. Begynner det å bli regelen heller enn unntaket, kan det bli verre, ikke fordi ungen skjønner noe, men pga sammenblandinga av roller som kan være uheldig.
Bellatrix Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Sånna ting er vanskelige, ja. Jeg mener at man ikke skal ha sex mens man er i direkte kontakt med barnet. Om ungen sitter i en krok mens mamma og pappa koser seg er greit nok, men amming reagerer jeg på. Litt fordi jeg synes ammingen skal være en rolig tid mellom mor og barn, men også fordi bryster er en erogen sone. Jeg vet ikke alle er like følsomme i brystene, men for de fleste er det en erogen sone. Da får jeg et inntrykk av at man har sex med ungen. Jeg synes heller ikke noe om at en mann onanerer mens han mater ungen. Litt fordi ungen bør få ro mens den mates og litt fordi jeg ikke synes et barn skal være en del av en seksuell sammenheng.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Jeg så på en nettside(tror det var klikk.no eller no sånt) at det var noen som hadde sent inn ett spørsmål til jordmor Siri(hun på barnimagen). Nettopp om å kombinere sex og amming. Jordmoren svarte at det er helt greit, ja til og med gunstig da sex frigjør hormonet oxitocin som igjen stimulerer produksjonen av morsmelk. Alstå ingen fare
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Jeg vet ikke hvordan en legger inn linker men gå til klikk.no og scroll nedover siden ett lite stykke så kan dere se selv
Gjest Lille-Trille Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 Jeg så på en nettside(tror det var klikk.no eller no sånt) at det var noen som hadde sent inn ett spørsmål til jordmor Siri(hun på barnimagen). Nettopp om å kombinere sex og amming. Jordmoren svarte at det er helt greit, ja til og med gunstig da sex frigjør hormonet oxitocin som igjen stimulerer produksjonen av morsmelk. Alstå ingen fare Nja, hun sa vel ikke helt det? Slik jeg ser det sa hun ingenting om hva hun mente om amming under sex. Her er artikkelen du henviser til. Hun sier at hvis man tenker kun amming, er orgasme gunstig, fordi det blir utskilt hormoner som påvirker utddrivningen, og at det sånn sett er helt ok, men hun sier også: - Jeg tror ikke barna tar skade av dette. Det er vel mer våre etiske synspunkter som blir vanskelige i denne sammenhengen. Og det er nettopp debatten vi har her...
Blåbæret Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Jeg vet ikke hvordan en legger inn linker men gå til klikk.no og scroll nedover siden ett lite stykke så kan dere se selv Her har du linken
LilleKylling Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Jeg har tydeligvis gått glipp av en tråd som ble slettet her.... Er det virkelig noen som har sex MENS man ammer?
Teriyaki Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 For min del vil sex og amming være så helt forskjellige ting at det vil ikke være mulig for meg å ha sex mens jeg ammer. Klarer heller ikke å forstå hvordan noen klarer å være komfertable med å amme mens man har sex, menmen.
Bomull Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 For min del vil sex og amming være så helt forskjellige ting at det vil ikke være mulig for meg å ha sex mens jeg ammer. Klarer heller ikke å forstå hvordan noen klarer å være komfertable med å amme mens man har sex, menmen. Enig med dette. Jeg spurte min samboer som utdanner seg innen barneomsorg om han ville hatt sex med meg mens jeg ammet. "Er du helt sprø eller? Jeg vil da ikke ha trekant med barnet vårt" svarte han veldig overrasket. For min del klarer jeg ikke tanken på å blande omsorgsrollen og morsrollen, men å ha sex mens barnet sover i samme rom ville jeg ikke hatt noe problem med. Da er jeg ikke i direkte kontakt med barnet, og det sover.
Gjest Lille-Trille Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er enig i at det er et vanskelig tema, og at det er vanskelig å sette grenser for hva som er greit og hva som ikke er greit. Jeg er på en måte enig i at sammenblandingen av roller ikke er heldig. Men samtidig så er det i samfunnet vårt blitt veldig fokus på overgrep mot barn, noe som for enkelte har tatt litt av. Jeg sier ikke at overgrep mot barn er greit, men at man skal være litt forsiktig med å kalle alt mulig for overgrep mot barn, ikke minst av respekt for dem som faktisk har opplevd dette. Å ha sex mens det er barn i nærheten, synes jeg er greit så lenge ungene er så små at de ikke forstår at det foregår noe "spennende". Det er sikkert litt individuelt fra barn til barn når den grensa er. Men et barn under 1 år vil i alle fall ikke legge merke til noe. Når det gjelder sex mens man ammer/steller barnet, tror jeg ikke barnet merker noe til dette (nå snakker vi om små babyer), og jeg tror derfor ikke at det er noe problem om dette skjer noen få ganger. Begynner det å bli regelen heller enn unntaket, kan det bli verre, ikke fordi ungen skjønner noe, men pga sammenblandinga av roller som kan være uheldig. Jeg er enig med deg i at vi skal være forsiktige med å kalle alt mulig overgrep. Men selv om det er noen som tenker overgrep under en slik problemstilling, er jeg ikke så sikker på at det er der "sperren" ligger hos de fleste. Jeg tror at problemet hos de fleste ligger i at barnet fysisk sett befinner seg som en indirekte del av en sekusuell setting. Forelderen distanserer seg mentalt fra omsorgssitausjonen, og barnet blir derfor ikke en del av den seksuelle akten, men blir likevel en liten del av en helhet fordi det ikke er fysisk distansert fra en kropp som er i seksuell modus... hvis du skjønner hva jeg mener.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #12 Skrevet 10. januar 2009 Den definitive grensen slik jeg ser det går når man faktisk har fysisk kontakt med barnet samtidig. Det er ikke akseptabelt. Når det gjelder hvor lenge barnet kan være i samme rommet, så mener jeg grensen er når barnet er stort nok til at det kan sette seg opp og se, og lure på hva som foregår.
Gjest imli Skrevet 10. januar 2009 #13 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er enig med deg i at vi skal være forsiktige med å kalle alt mulig overgrep. Men selv om det er noen som tenker overgrep under en slik problemstilling, er jeg ikke så sikker på at det er der "sperren" ligger hos de fleste. Jeg tror at problemet hos de fleste ligger i at barnet fysisk sett befinner seg som en indirekte del av en sekusuell setting. Forelderen distanserer seg mentalt fra omsorgssitausjonen, og barnet blir derfor ikke en del av den seksuelle akten, men blir likevel en liten del av en helhet fordi det ikke er fysisk distansert fra en kropp som er i seksuell modus... hvis du skjønner hva jeg mener. Skjønner hva du mener. Tror dette egentlig handler om hver og en av oss sine moralske sperrer... Som alle er forskjellige.
Gjest imli Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Den definitive grensen slik jeg ser det går når man faktisk har fysisk kontakt med barnet samtidig. Det er ikke akseptabelt. Når det gjelder hvor lenge barnet kan være i samme rommet, så mener jeg grensen er når barnet er stort nok til at det kan sette seg opp og se, og lure på hva som foregår. Så da mener du at man ikke bør ha sex med unger over 7-8 mnd i rommet?
Lurvina Skrevet 10. januar 2009 #15 Skrevet 10. januar 2009 (endret) Jeg har tydeligvis gått glipp av en tråd som ble slettet her.... Er det virkelig noen som har sex MENS man ammer? Ja, det er det. (men ikke jeg altså) Endret 10. januar 2009 av Lurvina
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #16 Skrevet 10. januar 2009 Så da mener du at man ikke bør ha sex med unger over 7-8 mnd i rommet? Ja, og disse er vel store nok til å legges på eget rom? Men det viktigste er i hvert fall at man ikke har fysisk kontakt med barnet, eller barnet i samme seng. Da blir det litt vel nært. Hva mener dere forresten om den delen av debatten som gjaldt foreldre kontra andre omsorgspersoner? Ville ikke de fleste reagert hvis barnevakten hadde sex mens hun ga babyen flaske? Eller en barnevakt som onanerer mens han gir flasken? Jeg tror de fleste ville reagert, og det sterkt.
Bellatrix Skrevet 10. januar 2009 #17 Skrevet 10. januar 2009 Ja, og disse er vel store nok til å legges på eget rom? Men det viktigste er i hvert fall at man ikke har fysisk kontakt med barnet, eller barnet i samme seng. Da blir det litt vel nært. Hva mener dere forresten om den delen av debatten som gjaldt foreldre kontra andre omsorgspersoner? Ville ikke de fleste reagert hvis barnevakten hadde sex mens hun ga babyen flaske? Eller en barnevakt som onanerer mens han gir flasken? Jeg tror de fleste ville reagert, og det sterkt. Jeg ville også ha reagert på at en tante, barnevakt etc hadde sex under stell/mating av barn.
Bomull Skrevet 10. januar 2009 #18 Skrevet 10. januar 2009 Om små barn sover i et rom mens foreldrene har sex kan jeg ikke se er så galt? Om de våkner skjønner de ikke hva som foregår under dyna så lenge man ikke hyler og stønner høyt. Da jeg var 3-5 år gikk jeg inn på foreldrene mine flere ganger men jeg forstod aldri hva som skjedde. Ikke husker jeg det heller, men jeg har blitt fortalt det. Hva om man ikke har et ekstra rom å legge barnet på? Skal man aldri kunne ha sex på soverommet lenger?
Gjest Elastica Skrevet 10. januar 2009 #19 Skrevet 10. januar 2009 Ja, og disse er vel store nok til å legges på eget rom? Men det viktigste er i hvert fall at man ikke har fysisk kontakt med barnet, eller barnet i samme seng. Da blir det litt vel nært. Det er vel dette jeg også tenker. Selvom jeg er tilbøyelig til å mene at de kanskje kan være litt eldre enn 7-8 måneder før de skal ut av rommet mens man har sex. Når de sover, for eksempel, tenker jeg at det er greit. Det er også forskjellige måter å ha sex på, og flere måter for barnet å "være i sengen" på. For eksempel hadde jeg aldri hatt "armer og bein i været"-sex dersom det hadde sittet en baby på 8 måneder i sengen ved siden av og pludret. Samtidig kunne jeg nok hatt en stille og rolig sex-stund under dyna dersom den samme babyen hadde sovet. Hva mener dere forresten om den delen av debatten som gjaldt foreldre kontra andre omsorgspersoner? Ville ikke de fleste reagert hvis barnevakten hadde sex mens hun ga babyen flaske? Eller en barnevakt som onanerer mens han gir flasken? Jeg tror de fleste ville reagert, og det sterkt. Dette hadde jeg reagert veldig sterkt på. Det er totalt uakseptabelt.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #20 Skrevet 10. januar 2009 Om små barn sover i et rom mens foreldrene har sex kan jeg ikke se er så galt? Om de våkner skjønner de ikke hva som foregår under dyna så lenge man ikke hyler og stønner høyt. Da jeg var 3-5 år gikk jeg inn på foreldrene mine flere ganger men jeg forstod aldri hva som skjedde. Ikke husker jeg det heller, men jeg har blitt fortalt det. Hva om man ikke har et ekstra rom å legge barnet på? Skal man aldri kunne ha sex på soverommet lenger? Før eller siden må man jo nesten få et ekstra rom? Både for barn og foreldre sin del. Jeg ville ikke hatt peiling som femåring, men vil tro mange femåringer i dag skjønner hva som skjer. Da bør man vel ha en låsbar dør, har man ikke det er det jo en selvfølge at man i hvert fall stopper når barnet kommer inn?
Anbefalte innlegg