Gå til innhold

Kan jeg ikke bruke navnet som mitt domene er kalt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Forvirra_*
Skrevet

Jeg har drevet en side i over 6 mnd. Den heter www.aaaa.com. (eksempel).

I dag fikk jeg en mail fra en som driver www.aaaa.no. Personen skal gå via advokater for å få navnet på min side fjernet.

H*n driver en butikk i byen her som heter det samme som personens side. Og som min side.

Hva skal jeg gjøre? Jeg driver jo denne siden og h*n mener jeg må ta helt bort navnet siden h*n har rettighetene til navnet. Er det så lett? Kan h*n bare komme her og kreve dette av meg?

Og hva kan advokaten gjøre? Nekte meg å bruke mitt eget domenenavn som navn til siden?

Jeg må fjerne alle bannere og fjerne alle linkene på nettet? Personen sier at det var naivitet som gjorde at de aldri krevde www.aaaa.com som deres domene. De har kun .no.

Hvilken rettigheter har jeg her?

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

på meg virker dette som en ganske billig måte å få tak i domenet ditt på. så lenge du ikke gjør (eller har gjort) noe for å blande deg og ditt domenenavn inn i vedkommendes bedrift ser jeg ikke at vedkommende har noe å fare med.

har vedkommende et registrert varemerke kan det hende at det er annerledes men slik du fremstiller det er ikke dette tilfelle.

jeg har selv en lignende adresse (bare at jeg har no domene) og ikek hørt noe på de 8 årene jeg hat hatt domenet.

Skrevet

Meg igjen. H*n har varemerket sier h*n. Men hvorfor er så mitt domene vært tilgjengelig? Har jeg ikke lov å kalle min side for det som mitt domene heter? Selv om noen har varemerke?

Jeg syns dette er helt bak mål egentlig. Jeg står ikke her og åpner en butikk, jeg driver kun en side.

Skrevet

Jeg må understreke at denne personen har drevet siden sin i 4 år. Jeg har drevet den i 6 mnd eller noen mnd mere.

Dette var helt tilfeldig rett og slett.

Gjest padawan
Skrevet

det burde personen tenkt på tidligere synes nå jeg. ;) hvilke paragrafer/lover har de truet med?

Skrevet

Jeg hadde tatt livet med ro, og ikke gjort noe før han faktisk gjorde mer enn å true. Dersom han går videre får du skaffe deg advokat, men han burde nok ha tenkt på dette langt tidligere.

Skrevet

Personen har ikke truet med noen paragrafer enda. Men sier at h*n vil kontakte advokat. Så vi er på første steg foreløpig.

Jeg kan bare ikke fatte at jeg ikke kan bruke aaaa på mine bannere og linker, når mitt domene heter det samme.

Jeg skal så klart gi opp domenet mitt om jeg bare ser at personen har full rettighet til å kreve det. Men har litt problemer å tro at noen kan kreve tekst bort fra siden på den måten.

Gjest padawan
Skrevet

jeg synes ikke du skal gi deg på dette iallefall.

Skrevet

Det er visse lover innenfor varemerking osv av domener og navn. Nå skal jeg ikke uttale meg 100%, siden jeg ikke er helt "inn" i dette, men om jeg hadde kjøpt opp youtube.no og laget en hvilken som helst side der (som et eksempel) så kunne jeg fått store problemer med youtube.com fordi de har "trademarked" (varemerket) selve youtube navnet. Det kan være dette "aaaa.no" snakker om. Men da burde du i så fall be han om å evt. sende deg papirer på dette i posten, siden dette skal ha da ha noen form for papirer på, med diverse reglementer tror jeg.

Skrevet
Det er visse lover innenfor varemerking osv av domener og navn. Nå skal jeg ikke uttale meg 100%, siden jeg ikke er helt "inn" i dette, men om jeg hadde kjøpt opp youtube.no og laget en hvilken som helst side der (som et eksempel) så kunne jeg fått store problemer med youtube.com fordi de har "trademarked" (varemerket) selve youtube navnet. Det kan være dette "aaaa.no" snakker om. Men da burde du i så fall be han om å evt. sende deg papirer på dette i posten, siden dette skal ha da ha noen form for papirer på, med diverse reglementer tror jeg.

Youtube har så klart kjøpt alle domenene. Men dette mennesket har ikke det. Og skal den personens feil gå utover meg? Jeg driver en liten side for barn, sammen med min jente. Og personens side + min er totalt forskjellige. Siden den personen har nettbutikk og jeg har arcadeside.

Skrevet
jeg synes ikke du skal gi deg på dette iallefall.

Jeg vil understreke at personen ikke mener jeg bør ta bort domenet. Det går helt greit å ha det. Men jeg må få bort navnet aaaa. Jeg får ikke bruke navnet, som er det samme som mitt domene. Så om jeg har domenet www.aaaa.com så kan jeg ikke skrive det noen steder på min side. Hverken som banner eller noe. I mine ører høres det helt merkelig ut.

Skrevet

Det kan være at vedkommende har patent på selve navnet "aaa". Da kan du ikke bruke dette på bannere og slikt. Det ville vært som om du laget bannere med "youtube" på. Han eier navnet "aaa", og da kan ikke du ha bannere med det navnet på. Om jeg hadde opprettet en side med domenenavn "dagbladet.edu", så kan jeg ikke lage bannere med "dagbladet" på.

Men domenenavnet "aaa.com" tror jeg faktisk du har lov til å bruke. Det er ganske vanlig at folk tjener penger på å sikre seg rettighetene til et domene som bruker et produktnavn/kjendisnavn og så selge det til kjendisen/produktet. Det var ihvertfall det før, det har vært flere saker om det i avisene. Men jeg er altså ikke helt sikker på om dette er lov fremdeles.

Om du lager bannere med "aaa.com", så er det noe annet enn et banner med "aaa". "aaa" er det en annen person som har patent på, og derfor har du ikke lov til å bruke det. "aaa.com" derimot har personen -ikke- patent på...

Skrevet
Jeg vil understreke at personen ikke mener jeg bør ta bort domenet. Det går helt greit å ha det. Men jeg må få bort navnet aaaa. Jeg får ikke bruke navnet, som er det samme som mitt domene. Så om jeg har domenet www.aaaa.com så kan jeg ikke skrive det noen steder på min side. Hverken som banner eller noe. I mine ører høres det helt merkelig ut.

Det er ikke merkelig, nei. Navnet på domenet ditt er ikke "aaa", det er "aaa.com". Det er en annen person som har patent på navnet "aaa", da kan du selvsagt ikke bruke det. Om en annen person har patent på noe, så kan jo ikke du lage bannere med det navnet på, eller ha det på din side, det sier seg jo selv. Det er det patent betyr: han har rettighetene til det navnet. Selv om du har kapret et domenenavn med "aaa" i, så har du ikke lov til å bruke "aaa" som navn på bannerne dine.

Gjest padawan
Skrevet

er det ikke forskjell på nasjonal og internasjonal patent?

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg mener at så lenge du konsevekt omtaler det som aaa.com og ikke bare aaa (f.eks i banner: aaa.com verdens beste nettsted) , så tror jeg faktisk du har ditt på det tørre, mtp gjest med innlegg #13.

Skrevet

Ja men jeg har jo betalt for aaa.com. Får jeg ikke lov å bruke aaa på bannerene mine da?

Det kan være at vedkommende har patent på selve navnet "aaa". Da kan du ikke bruke dette på bannere og slikt. Det ville vært som om du laget bannere med "youtube" på. Han eier navnet "aaa", og da kan ikke du ha bannere med det navnet på. Om jeg hadde opprettet en side med domenenavn "dagbladet.edu", så kan jeg ikke lage bannere med "dagbladet" på.

Men domenenavnet "aaa.com" tror jeg faktisk du har lov til å bruke. Det er ganske vanlig at folk tjener penger på å sikre seg rettighetene til et domene som bruker et produktnavn/kjendisnavn og så selge det til kjendisen/produktet. Det var ihvertfall det før, det har vært flere saker om det i avisene. Men jeg er altså ikke helt sikker på om dette er lov fremdeles.

Om du lager bannere med "aaa.com", så er det noe annet enn et banner med "aaa". "aaa" er det en annen person som har patent på, og derfor har du ikke lov til å bruke det. "aaa.com" derimot har personen -ikke- patent på...

Skrevet
Jeg mener at så lenge du konsevekt omtaler det som aaa.com og ikke bare aaa (f.eks i banner: aaa.com verdens beste nettsted) , så tror jeg faktisk du har ditt på det tørre, mtp gjest med innlegg #13.

Jeg skrev i mailen til personen at jeg er villig til å bruke aaaa.com i bannerene og på nettet. Ikke aaaa .Men personen sier at h*n ikke aksepterer det.

Skrevet

Her har det litt å si med markedsdekningen også. Hvis han har en lokal virksomhet, som ikke er landsdekkende, kan han ikke regne med beskyttelse av firma i hele landet eller hele verden. Men han har beskyttelse mot at andre bruker navnet.

Hva du kjøper og ikke kjøper? Du kan selvsagt gå til et trykkeri å prente cokacola-plakater. De vil ikke nekte deg det, og effektuerer nok ordren. Men om du tar disse i bruk, begår du en ulovlighet.

Først bør du se hva for slags beskyttelse fyren har. Er beskyttelsen et registrert firma? Har han et registrert varemerke hos patentkontoret, og ble dette registrert før ditt domene? Er ditt domene også registrert som firma? Driver din virksomhet lokalt eller internasjonalt? (Altså om dere server det samme marked.) Og sist, er virksomhetene så like at det er fare for at du kan "stjele" kunder fra ham? I såfall, kunne løsningen være å legge hans banner-reklame inn på din side.

Her er endel gråsone her. Og selve navnet, og navnets karakter, også hvor innarbeidet det er i markedet, spiller inn. Men det skal litt til å nekte et .com For eksempel vil tresmåfisk.com regnes som generelt, selv om en fiskebutikk i Valdres heter det samme, og selger trepakninger med uer på tresmåfisk.no Lek.no har neppe stevnet økonomikønsulentene lek.com. Her er mye gråsone her.

Advokater er flinke på bløff og trusler. Det skal ikke være moro å få brev fra dem. Men en indikasjon kan være at dersom det virkelig var til skade for ham, og han hadde en sak, så ville du nok mottatt en stevning, ikke en anmodning.

Skrevet
Ja men jeg har jo betalt for aaa.com. Får jeg ikke lov å bruke aaa på bannerene mine da?

Nei, du får ikke det, som jeg jo forklarte i det innlegget du siterte... Navnet "aaa" er det en annen som eier, på samme måte som det er noen som eier navnet "Nike" og navnet "My Little Pony". At du eier et domenenavn som heter "aaa.com" betyr ikke på noen måte at du har lov til å benytte deg av "aaa" navnet på dine bannere, eller på andre produkter du selger/markedsfører. Du har betalt for et domenenavn, det er alt.

Skrevet

Jeg bare måper over hvor frekk denne personen er. Fikk mail igjen og frekkheten er bare helt utrolig. H*n latterliggjør siden min og snakker om at jeg har med vilje, stjålet navnet. Jeg blir nesten helt ør av å lese det, for det stemmer jo ikke i det hele tatt.

Jeg er fullt villig til å gi fra meg domenet og navnet, men jeg gir meg ikke uten å fighte, så lenge denne personen er så ufin som dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...