Gjest Gjest_Skeptisk_* Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Fikk akkurat en mail fra "The Mize Agency" sendt fra min egen mailadresse... Fra-adressen og til-adressen var identiske, og altså min egen. Kjørte virusscan med en gang, men det ble ikke oppdaget virus, malware, spyware, eller noe. Det eneste var standardformuleringen om at "noen bilder er blokkert for å hindre avsenderen i å identifisere maskinen. Klikk her for å laste ned bildene"... men den får jeg jo alltid når det er bilder vedlagt en mail. Nå var jo avsenderen tydeligvis meg selv, så det hadde kanskje ikke skadet å laste ned bildene, men jeg tar ikke sjansen. Er det noen som har peiling på hva som har skjedd her? Jeg er helt grønn!
Gjest Gjest_Skeptisk_* Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Må bare tilføye at det var ikke med noe vedlegg, kun en enkelt mail.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Fikk akkurat en mail fra "The Mize Agency" sendt fra min egen mailadresse... Fra-adressen og til-adressen var identiske, og altså min egen. Kjørte virusscan med en gang, men det ble ikke oppdaget virus, malware, spyware, eller noe. Det eneste var standardformuleringen om at "noen bilder er blokkert for å hindre avsenderen i å identifisere maskinen. Klikk her for å laste ned bildene"... men den får jeg jo alltid når det er bilder vedlagt en mail. Nå var jo avsenderen tydeligvis meg selv, så det hadde kanskje ikke skadet å laste ned bildene, men jeg tar ikke sjansen. Er det noen som har peiling på hva som har skjedd her? Jeg er helt grønn! Hei Jeg har mottatt mange mailer fra meg selv den siste tiden. Dette er en mailadr. som jeg ikke bruker til å gå inn på div sider med. (svare,konkuranser,firma o.l) En mailadr som kun brukes til seriøse ting. Jobb b.l.a De mailene jeg har fått har vert typisk salg. Og alle fra utlandet. nesten alle. Jeg åpner de ikke, bare sletter. Så hva skjer? Har annen mailadr også, men de er ikke i nærheten lik
Gjest svanungen Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Jeg ville sjekket Sent Items. Min hotmail-konto ble hacket for en tid tilbake, og en epost ble sendt til alle mine kontakter (inkludert meg selv), en typisk selger-mail. Var ikke noe virus, men denne eposten ble sendt til alle, før vedkommende hadde slettet ALLE kontaktene mine (disse forsvant også fra msn). Tok utskrift av eposten som var sendt (for å få ut alle adressene til kontaktene mine), før jeg slettet eposten og ga beskjed til venner og kjente om at det var en søppelpost. Byttet så passord på kontoen (hadde hatt det gamle lenge, og også benyttet det andre steder...), og etter det har det ikke skjedd noe mystisk. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 En mail er ikke noe annet enn en tekstfil. Øverst i den tekstfilen er det en samling headere som brukes til å markere avsender, mottaker, subject osv osv osv... Et vanlig mailprogram som Outlook setter automatisk inn emailadressen til kontoen du bruker som avsenderadresse, men det er ikke noe problem å sette nøyaktig hva som helst som avsenderadresse. At ditt eget navn er valgt som avsenderadresse er et triks som brukes for å slippe gjennom spamfiltre.
Phaedra Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 (endret) En mail er ikke noe annet enn en tekstfil. Øverst i den tekstfilen er det en samling headere som brukes til å markere avsender, mottaker, subject osv osv osv... Et vanlig mailprogram som Outlook setter automatisk inn emailadressen til kontoen du bruker som avsenderadresse, men det er ikke noe problem å sette nøyaktig hva som helst som avsenderadresse. At ditt eget navn er valgt som avsenderadresse er et triks som brukes for å slippe gjennom spamfiltre. Signerer denne. Kort fortalt: med stor sannsynlighet så er det ikke du som sender ut denne spammen, og det er heller ingen som sender spam fra din mailadresse. Det er bare juks og ser sånn ut. (Ja, jeg får også spam fra min egen mailadresse.) edit: det er alikevel greit å ha en virusscanner og ta en sjekk Endret 10. januar 2009 av Phaedra
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Takk for svar. Ser ingen aktivitet på sendte elementer, og alle kontaktene er på plass, så det er nok spamming ja. Godt at det ikke var noe verre. Når det gjelder viruskontroll, har jeg automatisk kontroll hver dag, men jeg tar alltid en ekstra sjekk når noe uvanlig (som dette) skjer.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Er også plaget med det samme, og det er spam ja. Har aldri forsøkt å gå inn på sidene da... Bruker gmail som legger dette i søppelpostmappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå