Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hanne_*
Skrevet

Heihei!

Jeg har ikke så mye peiling på økonomi og renter og finanskrisa........ men har tenkt en stund på om jeg burde kjøpe meg en leilighet snart, for å komme meg inn på boligmarkedet.. er 26 år.

MEN de lærde strides..... skal man kjøpe nå eller skal man vente litt, feks til sommeren?? er litt lei av å leie, men det er jo litt trygt og bekymringsløst også......

jeg tjener ca 300 000 brutto i året.

noen som kan gi meg et tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heihei!

Jeg har ikke så mye peiling på økonomi og renter og finanskrisa........ men har tenkt en stund på om jeg burde kjøpe meg en leilighet snart, for å komme meg inn på boligmarkedet.. er 26 år.

MEN de lærde strides..... skal man kjøpe nå eller skal man vente litt, feks til sommeren?? er litt lei av å leie, men det er jo litt trygt og bekymringsløst også......

jeg tjener ca 300 000 brutto i året.

noen som kan gi meg et tips??

Jeg synes du skal gå på visninger, i all fall. Og følg med på hva leilighetene går for i det området du er interessert i. Når du finner drømmeleiligheten, så synes jeg du skal kjøpe den, og da blir jo pris mindre relevant. Er du bare ute etter et hvilket som helst sted å eie, så ville i all fall JEG ha ventet til sommeren før jeg kjøper. Vi kan fortsatt få et dramatisk fall i løpet av våren. Oppgang blir det helt sikkert ikke i all fall :)

Skrevet (endret)
Jeg synes du skal gå på visninger, i all fall. Og følg med på hva leilighetene går for i det området du er interessert i. Når du finner drømmeleiligheten, så synes jeg du skal kjøpe den, og da blir jo pris mindre relevant. Er du bare ute etter et hvilket som helst sted å eie, så ville i all fall JEG ha ventet til sommeren før jeg kjøper. Vi kan fortsatt få et dramatisk fall i løpet av våren. Oppgang blir det helt sikkert ikke i all fall :)

Veldig enig.

Ser du bolig på litt lenger sikt og i tillegg, som en investering for deg selv og din trivsel. Så bare begynn å se på aktuelle objekter.

Da er det ikke så viktig om du kjøper nå til våren, eller til høsten.

Men en ting er sikkert.

Prisene skal ikke opp i 2009.

Det er det vel bare disse patetiske eiendomsmeglerne som fremdeles skriker om.

Som de gjorde under forrige nedg.periode fra 1988 og flere år frem.

Jeg handlet bolig den gangen også og de oppførte seg akkurat på samme måten da. Skulle ha omsetning, for enhver pris. Og prisene.....

De kom jo baaaaaare til å stige.

Endret av Østlandet
Skrevet

Til trådstarter: Hvorfor vil du innpå boligmarkedet? Økonomiske grunner kan det ikke være, for en bolig til 1 mill forventes å synke 10 000 kroner i verdi pr måned det neste året (minus 10-15 prosent). Det kommer i tillegg til eventuelle renteutgifter.

Skrevet
Til trådstarter: Hvorfor vil du innpå boligmarkedet? Økonomiske grunner kan det ikke være, for en bolig til 1 mill forventes å synke 10 000 kroner i verdi pr måned det neste året (minus 10-15 prosent). Det kommer i tillegg til eventuelle renteutgifter.

Per måned? Tuller du?

Skrevet
Per måned? Tuller du?

Nei. 1% av en million er 10 000. 1% boligprisfall pr måned er et gjennomsnitt av "eksperttips". Men disse såkalte ekspertene tar jo jevnlig feil, så det kan bli mer eller mindre.

Skrevet

Men så kommer det også an på hvor mye man betaler for å leie, og om man har mulighet for å spare penger mens man leier. Hvis man ikke får spart noe merkbart, og har tenkt å kjøpe en bolig man har tenkt å bo i i mange år (og kjøper innenfor noe man har råd til å beholde), er det faktisk ikke SÅ viktig å tenke på fortsatt prisfall om man finner drømmeboligen et par måneder før man hadde tenkt. Hvis man har et mer kortsiktig perspektiv hvor man tenker på å selge igjen innen få år, og egentlig har tenkt å kjøpe mest for å slippe å betale til en annen huseier, ville jeg ikke forhastet meg så veldig. Det er i hvert fall god anledning til å bruke tid på å finne en bolig man virkelig liker nå - når kortsiktig-profittgalskapen har gitt seg til fordel for tanken om at leiligheter skal man bo i, ikke kjøpe og selge annethvert år.

Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet
Per måned? Tuller du?

Nei, det høres riktig ut det. Jeg tror forresten det kan være snakk om nærmere 13.000-15.000, men det vil jo variere.

Skrevet

Jeg har i dag en egnkapital på 1.5 millioner kroner. På min særvilkårskonto har jeg bundet rente på 6.5%. Hver måned kapitaliseres disse rentene og gir meg en utbetaling på 9750. Av dette må jeg skatte 2730. Jeg står igjen med 7020 kroner hver måned. Leiligheten jeg leier betaler jeg 6000 for. Jeg sparer altså over 1.000 kroner hver måned mens jeg kan glede meg over nye tall hver eneste måned som forteller meg at boligprisene har gått ned og ned og ned. Jeg kan vente lenge, og likevel tjene på det. Jeg slipper kommunale avgifter, vedlikehold og andre utgifter til en bolig som bare taper seg i verdi. I stedet sitter jeg på pluss-siden, og tjener mer jo lenger jeg venter med å kjøpe. Og hvorfor kjøpe, så lenge jeg tjener på å leie? ;)

Skrevet
Jeg har i dag en egnkapital på 1.5 millioner kroner. På min særvilkårskonto har jeg bundet rente på 6.5%. Hver måned kapitaliseres disse rentene og gir meg en utbetaling på 9750. Av dette må jeg skatte 2730. Jeg står igjen med 7020 kroner hver måned. Leiligheten jeg leier betaler jeg 6000 for. Jeg sparer altså over 1.000 kroner hver måned mens jeg kan glede meg over nye tall hver eneste måned som forteller meg at boligprisene har gått ned og ned og ned. Jeg kan vente lenge, og likevel tjene på det. Jeg slipper kommunale avgifter, vedlikehold og andre utgifter til en bolig som bare taper seg i verdi. I stedet sitter jeg på pluss-siden, og tjener mer jo lenger jeg venter med å kjøpe. Og hvorfor kjøpe, så lenge jeg tjener på å leie? ;)

Ja, du er heldig, og sikkert representativ for den gjennomsnittlige leieboer ;) Enhver må vel vurdere sin egen situasjon utfra både hva man ønsker, og hva som kan være mest gunstig.

Skrevet

Så heldig du er!:)

Men hvordan har du klart å spare så mye penger? Bare nysjerrig, hi hi...

Jeg har spart i noen år, har ca 400 000 nå, sitter fortsatt på gjerdet i forhold til boligkjøp..

Gjest kenneth
Skrevet

Har du et kort- eller langsiktig perspektiv på botiden? Flytter du ut etter ett år, vil du naturlig nok være mer avhengig av konjunkturene. Har du et mer langsiktig perspektiv, skal det litt til at du går i baret.

Det er synd at folk er så innmari skeptiske til å kjøpe kåk. Den "boligpsykologien" har gått over alle støvleskaft. Folk har en tendens til å gå i flokk, og boligmarkedet er intet unntak i så måte.

Det koster å leie og. Hvis du kjøper, betaler du ned på din egen leilighet.

Hvis det var jeg som skulle inn på boligmarkedet, hadde jeg ikke brukt så mye energi på "hva om og hvis at det?"-tanker. Jeg kjenner tre personer som har solgt kåk i det siste. Alle gikk for 100'+ under takst. Hva skjer med boligprisene så snart det er "trygt" å kjøpe? Jeg vil tro de da går opp. Hva så om kåken din går litt ned i verdi etter du har kjøpt den? Du har ditt eget krypinn og betaler ned på ditt eget lån.

Skrevet
Hvis du kjøper, betaler du ned på din egen leilighet.

Ikke fullt så enkelt, i tillegg til nedbetaling betaler du svært masse i renter, vedlikehold og andre løpende utgifter, kommunale avgifter, for å sitte med en bolig som blir 10.000 verdt hver måned framover... Nope, det lønner seg fortsatt å leie framfor å eie ;)

Skrevet

10.000 MINDRE verdt hver måned, skulle det selvsagt stå.

Skrevet
Så heldig du er!:)

Men hvordan har du klart å spare så mye penger? Bare nysjerrig, hi hi...

Jeg har spart i noen år, har ca 400 000 nå, sitter fortsatt på gjerdet i forhold til boligkjøp..

Flink du er! Det er mange årsaker til at folk har egenkapital. NOen har spart, noen har solgt boligen sin med gevinst og trukket seg ut av boligmarkedet for å leie. OG disse er vinnerne nå. Men flere kan vinne: Det er bare å selge og komme seg ut før det store krakket kommer etter sommeren, og så leie bolig istedet. SOm dere kanskje ser, så er det sinnssykt mange boliger til leie for tiden, så derfor vil også leieprisene synke etterhvert :)

Skrevet
Flink du er! Det er mange årsaker til at folk har egenkapital. NOen har spart, noen har solgt boligen sin med gevinst og trukket seg ut av boligmarkedet for å leie. OG disse er vinnerne nå. Men flere kan vinne: Det er bare å selge og komme seg ut før det store krakket kommer etter sommeren, og så leie bolig istedet. SOm dere kanskje ser, så er det sinnssykt mange boliger til leie for tiden, så derfor vil også leieprisene synke etterhvert :)

Men er det nå så sikkert at det store krakket kommer? Vet at alle sier at 2009 blir et nedgangsår (på boligmarkedet, pga økt arb.ledighet), og er overbvevist om at prisnedgangen kommer til å fortsette ut året. Men det store krakket, altså et stort stup i prisene, er det realistisk å håpe på?

Skrevet

Jeg vet ikke hvor lurt det er (for dine interesser) å dele dine synspunkt her. Dersom stadig flere skulle gjøre som deg, vil vel boligmarkedet plutselig eksplodere, og vi vil få syke budrunder slik som tidligere.. Sier ikke at det ikke er lurt av deg, men lurer på hvor smart det er i lengden dersom "alle" skal gjøre det.

En annen ting er at man må skatte av egenkapital stående i bank, mens man kan trekke fra gjeld og gjeldsrenter på skatten.

Har også problemer med å se logikken i å selge seg ut f.eks. med tap i dag, leie bolig og kjøpe senere. Eks: man har en bolig man gav 1.000.000 og har nedbetalt 50.000 av, ikke får mer enn 800.000 i dagens marked, selger i dag, og sitter igjen med 150.000 i negativ egenkapital. Da skal man leie veeeeldig rimelig for man må spare inn både 150.000 for lånet som skal innfris, samt 20 % som egenkapital for neste bolig. Dette vil vel si at om neste bolig koster 1.000.000 i 2011 må man på disse to årene spart 350.000 (egenkapital + tidligere boliglån) OG betalt husleie mens man leier.

Mener ikke at det ikke KAN lønne seg for noen, men vil være forsiktig med å farge verden svart-hvit...

Skrevet
Men er det nå så sikkert at det store krakket kommer? Vet at alle sier at 2009 blir et nedgangsår (på boligmarkedet, pga økt arb.ledighet), og er overbvevist om at prisnedgangen kommer til å fortsette ut året. Men det store krakket, altså et stort stup i prisene, er det realistisk å håpe på?

Et boligkrakk er vel avhengig av en drastisk økning i arbeidsledigheten. Forløpig er vi på 2005-nivå. I tillegg letter bankene på utlånspolitikken.

Til nå har boligprisene gjennomsnittlig allerede har sunket 15-20 %. Jeg vil kalle 2007-2009 for krakk, men det avhenger selvfølgelig på definisjonen av krakk. Hvis prisene synker 10-15 % til i løpet av 2009, vil vi siden pristoppen i 2007 ha sett en reduksjon på 30-35 % (gjennomsnittlig, dvs noen over noen under) på to år. Dette er dramatisk. Tror det stabiliserer seg etter dette, evt øker, da mange sitter på gjerdet, pluss at det er mye psykologi i bildet, og at det tradisjonelt er sjeldent at boligprisene er lavere enn byggekostnadene.

Gjest kenneth
Skrevet
Ikke fullt så enkelt, i tillegg til nedbetaling betaler du svært masse i renter, vedlikehold og andre løpende utgifter, kommunale avgifter, for å sitte med en bolig som blir 10.000 verdt hver måned framover... Nope, det lønner seg fortsatt å leie framfor å eie ;)
Joda, du har nok et poeng. Det "betale ned på egen bolig"-argumentet er nok delvis basert på et ønske om å ha sitt eget krypinn. Men har man først kjøpt, eier man det jo selv og har "frie tøyler".

Jeg glemte ett moment i går: Nå sitter mange på gjerdet og venter. På visningene kommer det svært få, om noen i det hele tatt. Nå er det mulig å gjøre et varp. Hvis man venter til det er opplest og vedtatt at boligprisene har nådd bunnen, vil det komme flere på visningene. Da er sjansen for å gjøre et varp mye mindre. Plutselig sitter man i en budkrig igjen, og ender opp med å gi 200' over takst fordi det er mange om beinet. Da vil nok mange angre på at de ikke klasket til i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...