lavendel28år Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Jeg har tenkt til å gifte meg i september. Skal ha borgerlig vielse. Da jeg ringte for å bestille dato, sa de at jeg måtte ha vigselsattest først. Det er bare slik at den er kun gyldig i fire mnd. Dermed får jeg ikke bestillt den dato jeg ønsker før om tre mnd. Får jo ikke planlagt noe da, før jeg vet om jeg i det hele tatt får denne dato. Går det ann å bestille vigselsattest nå, og at denne utgår på dato, og så bestille en ny nærmere september. Vil jo sørge for at jeg får den datoen jeg vil. Jeg skal kun ha ett lite bryllup med de nærmeste, og tenkte å gå ut å spise på ett koselig sted. Noen som vet om noen skikkelig bra spisesteder i feks Asker eller Bærum. Der man kan være ca ti gjester, og sitte gjerne i sitt eget rom.
Pastor Knut Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 (endret) Jeg har tenkt til å gifte meg i september. Skal ha borgerlig vielse. Da jeg ringte for å bestille dato, sa de at jeg måtte ha vigselsattest først. Det er bare slik at den er kun gyldig i fire mnd. Dermed får jeg ikke bestillt den dato jeg ønsker før om tre mnd. Får jo ikke planlagt noe da, før jeg vet om jeg i det hele tatt får denne dato. Går det ann å bestille vigselsattest nå, og at denne utgår på dato, og så bestille en ny nærmere september. Vil jo sørge for at jeg får den datoen jeg vil. Jeg skal kun ha ett lite bryllup med de nærmeste, og tenkte å gå ut å spise på ett koselig sted. Noen som vet om noen skikkelig bra spisesteder i feks Asker eller Bærum. Der man kan være ca ti gjester, og sitte gjerne i sitt eget rom. Du mener nok prøvingsattest. Vigselsattest får du bare når du er viet, altså etter bryllupet. Prøvingsattesten er gyldig i fire måneder, derfor kan du ikke søke om denne tidligst før fire måneder før dagen du skal gifte deg. Jeg forstår ikke helt hva som skal være problemet med å bestille dato for vielse eller spisested. Kan du forklare nærmere hva som er problemet? Er det ikke bare å gå igang med å bestille og planlegge for bryllupsfesten? Vanlig fremgangsmåte er gjerne at man kontakter stedet der man skal gifte seg og avtaler tidspunkt, så ordner man med papirene for prøvinsattesten og får prøvingsattesten i tide før man gifter seg. Samtidig ordner man med tingene til bryllupsfeste osv. Jeg har hørt om at man noen steder ikke kan bestille vigsler før prøvingsattesten foreligger, men heller ikke det bør vel være noe problem? Når noen bestiller vigsel hos oss i Unitarforbundet, da skjer dette ofte et års tid i forveien og prøvingsattesten blir ordnet med etterpå. Og vi vier også etter borgerlig rituale. Jeg har aldri opplevd noe problem her. Endret 9. januar 2009 av Pastor Knut
lavendel28år Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2009 Ja jeg mener prøvelsesattest. Fikk ikke bestille dato i rådhuset før jeg hadde denne. Så da venter jeg med å bestille dato til jeg får denne. Kan da ikke bestille lokale heller, i tilfelle jeg ikke får den dato jeg hadde tenkt.
Pastor Knut Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Ja jeg mener prøvelsesattest. Fikk ikke bestille dato i rådhuset før jeg hadde denne. Så da venter jeg med å bestille dato til jeg får denne. Kan da ikke bestille lokale heller, i tilfelle jeg ikke får den dato jeg hadde tenkt. Nå forstår jeg. Det er rådhuset som har bestemt seg for å vente med vigselsdato til dere har prøvingsattesten. Jo, jeg har hørt om slik praksis og kan forstå at det vanskeliggjør ting. Men det finnes jo andre som også vier så du er jo ikke avhengig av rådhuset.
Gjest Miley Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Ja jeg mener prøvelsesattest. Fikk ikke bestille dato i rådhuset før jeg hadde denne. Så da venter jeg med å bestille dato til jeg får denne. Kan da ikke bestille lokale heller, i tilfelle jeg ikke får den dato jeg hadde tenkt. Du får sannsynligvis den datoen du har bestemt. Det skal mye til for at det er fullt, jeg ville bare startet planleggingen og ring samme dag som du kan. Husk, ingen andre kan booke den dagen enda heller
lavendel28år Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2009 Ja jeg har tenkt på en dato midt i uka til og med. Så går vel sikkert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå