Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget
Skrevet

Vi prøver å rydde opp i regninger for min svigerfar som er syk. Vi fant noen regninger fra et firma som kaller seg SID Norge. Etter søk fant vi ut at dette er en eller annen hjelpeorganisasjon som retter seg mot tiltak i Kenya.

Det er ingen info på fakturaen om hva man faktisk betaler for, men summen er på over 800,-

Litt søking på nett gir oss noen telefonnummer som vi førsøker å få tak i noen på slik at vi kan få litt rede på hva svigerfar faktisk betaler for her. Det er ingen kontakt å få på noen av numrene, bortsett fra ett der ei ung jente svarer at Sjur (?) ikke er å nå.....

Er det noen som kjenner til hva SID Norge egentlig er for slags foretak?

Jeg fant ut at de som står som ansvarlige for organisasjonsnummeret er best kjent som Stein,saks,papir-"spillere".....

http://www.hamar-dagblad.no/apps/pbcs.dll/...HETER/165288460

Dette lukter humbug lang vei......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei... dette var ett av numrene vi prøvde....

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Tore_*
Skrevet

Står at du må ringe mellom 10 og 16 på siden deres. Ellers syntes jeg det så bra ut,de skal jo til og med ned til kenya nå 12 februar.

Om de som driver organisjonen driver med stein,saks,papir, eller om de driver med noe annet. Er for meg likegyldig. Bare de ikke tar ut millioner i lønn sånn som feks toppene i LHL og Røde Kors gjør. Ga mitt lille bidrag nå.

• 3 uker senere...
Skrevet

Har tidligere støttet SID Norge etter å mottatt telefoner fra deres "telefonkonsulenter". Synes det virket som et OK foretak, helt til jeg begynte å få purringer på regninger som jeg hadde betalt innen opprinnelig frist. Tok kontakt tilbake med SID Norge via e-post, og fikk beskjed om at det var skjedd en feil, og at jeg kunne se bort i fra purringene. Det gikk en periode, så fikk jeg nye purringer.

Etter å ha blitt lei av fakturarotet fra SID sin side, bestemte jeg meg for å ikke støtte de lenger. Det viste seg å være mer eller mindre umulig å komme kontakt med de som egentlig driver SID Norge. Uansett om man ringte telefonnummere oppgitt på fakturaene eller websidene, så kom man til callsenter-firmaet (telefonselgere) som SID benytter seg av. Likte dette dårlig og har over de siste 2-3 månedene gitt SID Norges selgere klar beskjed om at jeg vil slettes fra deres ringelister og registere, men de fortsetter å ringe. De sier de skal fjerne meg fra listene sine umiddelbart, men det skjer ikke. Telefonselgerne fortsetter å ringe på vegne av SID Norge, og det hele virker totalt useriøst. Har nå advart dem om at hvis de tar kontakt igjen så går klager jeg de inn til Forbrukerrådet.

Personlig anbefaler jeg folk å være skeptiske til SID Norge og lignende foretak med mindre man kjenner noen av de som jobber i organisasjonen på første hånd.

De større hjelpeorganisasjonene er bedre organisert og får hjelpen fram med sine store nettverk. At lederene får bra betalt i slike organisasjoner skulle nesten bare mangle, de leder tross alt kanskje noe av det viktigste arbeidet her i verden.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om SID. Tok en tur innom websida deres. De har litt for mange orddelingsfeil i tekstene sine til at jeg klarer å ta dem seriøst.

Skrevet

Jeg har støttet dem noen ganger. Dummeste jeg har gjort. De ringte meg mer og mer, og til slutt måtte jeg si nei, siden totalsummen av alt jeg hadde gitt ble for stor. Sa tydelig ifra hver gang de ringte at jeg ikke ville gi mer, og ba dem slette meg fra listene og slutte å ringe. Men neida. Rene telefonterroren. Det varte i mange måneder...

Derfor synes jeg hele organisasjonen virker ganske useriøs.

• 1 måned senere...
Gjest JackieBrown
Skrevet

Jeg mener at SID Norge virker ganske så seriøst, det er jo bare å gå inn på nettsiden deres å lese om hva de faktisk gjør. Som det ble nevnt av noen av andre her så har de faktisk vært i Kenyai år. Nå har ikke jeg vært inne på nettsiden på en stund, men det stod ihvertfall at det skulle bli lagt ut bilder og filmer. Går vel ikke akkurat an å kalle det useriøst?

Det at noen kanskje ikke har hørt om organisasjonen kan vel være fordi de ikke bruker økonomiske midler på å lage reklame om seg selv i media... Det koster jo faktisk en del, da er det vel bedre at de bruker mer penger på prosjektene de har og holder på å bygge opp? Det synes ihvertfall jeg.

• 5 uker senere...
Gjest Gjest_mac_*
Skrevet (endret)

SID Norge er et på alle måter useriøst foretak! De begynte å ringe oss i høst, den gangen under navnet Nødhjelp Romania. Ettersom vi har reservert oss mot telefonsalg, opplyste jeg dem om dette, og ba om å bli slette fra deres ringeliste. De sa at det kunne de ikke gjøre! Men vi kunne "forsøke" å skrive til "sjefen". Vi så gjorde. Vi fikk aldri svar, og de fortsatte å ringe. De byttet navn: Nødhjelp Burma, Nødhjelp Kenya, og til slutt SID Norge. Hver gang påsto hun som ringte at disse firmaene ikke har noe med hverandre å gjøre. Og det var samme jentungen som ringte hver gang! HVer gang har jeg påpekt at vi har reservert oss mot telefonsalg, og vi har rett til å bli slettet fra listen. Men i følge SID går dete altså ikke an...

Innlegget er endret iht KGs regler.

Kari, mod

Endret av Kari
  • 2 uker senere...
Gjest gjestespiller
Skrevet

Synes alle som er skeptiske til SID Norge skal se hva den organisasjonen har fått til på de to årene organisasjonen har jobbet.

Det er iallefall MYE mer enn mange andre såkalte SERIØSE organisasjoner har gjort på flere år.... Og etter som jeg har funnet ut så er det ingen som jobber med SID som tar seg ut store penge summer i lønn som mange andre gjør.

Jeg har støttet SID i over ett år nå, og har fulgt med på det de har fått til og jeg er meget imponert.

Jeg har store planer om å være med SID Norge sin fellestur til Kenya nå i februar som kommer,

STÅ PÅ VIDERE!!

SID Norge er et på alle måter useriøst foretak! De begynte å ringe oss i høst, den gangen under navnet Nødhjelp Romania. Ettersom vi har reservert oss mot telefonsalg, opplyste jeg dem om dette, og ba om å bli slette fra deres ringeliste. De sa at det kunne de ikke gjøre! Men vi kunne "forsøke" å skrive til "sjefen". Vi så gjorde. Vi fikk aldri svar, og de fortsatte å ringe. De byttet navn: Nødhjelp Burma, Nødhjelp Kenya, og til slutt SID Norge. Hver gang påsto hun som ringte at disse firmaene ikke har noe med hverandre å gjøre. Og det var samme jentungen som ringte hver gang! HVer gang har jeg påpekt at vi har reservert oss mot telefonsalg, og vi har rett til å bli slettet fra listen. Men i følge SID går dete altså ikke an...

Kari, mod

• 1 måned senere...
Gjest Syltetøys
Skrevet

Vi har også hatt store problemer med disse organisasjonene. Det hele startet i 2007.

Sid Norge hever seg tydeligvis over loven. De driver tydeligvis så gode formål at de ikke trenger å bry seg om brønnøysund registeret. Vi har vært registrert siden første gang Sid Norge ringte oss, da kalt nødhjelp romania. Første gang de ringte oss sa min kone (for å bli kvitt dem), "Ja takk! Send oss mer informasjon". De sendte en regning i stedet for informasjon. Vi betalte selfølgelig ikke, men vi fikk purring på denne regningen. Vi ringte dem og fikk beskjed om at det var bare å se bort i fra purringen. Kort tid etterpå så ringte dem oss igjen med den kanskje nå kjente frasen:

"Jeg ringer for å takke så mye for at du var med å hjelpe X barn i Y regionen". Da vi påpekte at vi står oppført i Brønnøysundsregisteret sa dem at vi er med i aktivt kunderegister ( noe som gir dem lov å ringe oss ), på tross av vi aldri har støttet dem. I følge forbrukerombudet har bedrifter lov å registere personer som faktisk betaler noe, og i tillegg skal de ha gjordt dette innen de siste 6 månedene.

Med regelmessige mellomrom har de fortsatt å ringe oss. Dette ble så ille at jeg startet å føre nøye oversikt på hvem som ringer oss og hva samtalen går ut på. Siden jeg startet å føre oversikt har de ringt oss 5 ganger. Samtlige ganger har jeg bedt dem om å fjerne oss fra listene sine og de har sagt at det skal de. To ganger totalt (sist i april 2009) har de sagt at vi er inne i deres aktive kunderegister.

Uansett hvor gode hensikter en slik organisasjon har, så viser dette (og andre innlegg ovenfor) at dette er *ingen* organisasjon å stole på.

Daglig leder av Sid Norge er Mikkel Aukrust og styremedlem er Bjørn Olav Bjørnvold. Disse personene er nå 20 år, og de eneste treffene på google på disse to personene er som det første innlegget har påpekt, et Hamar Dagblad innlegg at de ønsker å bli verdensmester i Stein-Saks-Papir. :) Høres ut som en seriøs duo.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Mac_*
Skrevet
Vi prøver å rydde opp i regninger for min svigerfar som er syk. Vi fant noen regninger fra et firma som kaller seg SID Norge. Etter søk fant vi ut at dette er en eller annen hjelpeorganisasjon som retter seg mot tiltak i Kenya.

Det er ingen info på fakturaen om hva man faktisk betaler for, men summen er på over 800,-

Litt søking på nett gir oss noen telefonnummer som vi førsøker å få tak i noen på slik at vi kan få litt rede på hva svigerfar faktisk betaler for her. Det er ingen kontakt å få på noen av numrene, bortsett fra ett der ei ung jente svarer at Sjur (?) ikke er å nå.....

Er det noen som kjenner til hva SID Norge egentlig er for slags foretak?

Jeg fant ut at de som står som ansvarlige for organisasjonsnummeret er best kjent som Stein,saks,papir-"spillere".....

http://www.hamar-dagblad.no/apps/pbcs.dll/...HETER/165288460

Dette lukter humbug lang vei......

Gjest Gjest_mac_*
Skrevet (endret)

Det er mange måter å drive svindel på...

Man kan for eksempel opprette to firmaer: Ett som driver med hjelp til ett eller annet godt formål, og ett som driver call-senter/gateinnsamling. Hjelpeorganisasjonen må selvfølgelig betale for call-senterets tjenester. Så går det meste av inntektene fra innsamlingene til call-senteret.

En annen metode man kan bruke, er å sende ugyldige purringer, dvs purringe der kreditor faktisk ikke har noe reelt krav. Vi har en bunke slike liggende fra SID. Vi betaler ikke, men vet at mange lar seg lure av slike tricks.

Kari, mod

Endret av Kari
  • 3 uker senere...
Skrevet

Blir selv plaget av dem. Og når jeg søker etter dem for å sjekke firmaet havner jeg her.

Personlig synes jeg det er underlig at hjemmesiden deres har diverse ordelingsfeil som påpekt, og et støtteinnlegg her har samme type feil.

"Etter som" "Penge summer"

Nesten som om det glødende innlegget for dem og hjemmesiden er skrevet av samme person.

• 5 uker senere...
Gjest Gjest_Petter_*
Skrevet

SID-NORGE er svindel. Hold dere unna

Gjest afrikamann
Skrevet

til alle som klager og mener dette er useriøst. Reis ned dit å se hva denne organisasjonen FAKTISK har fått til!!

Jeg har akkurat meldt meg på fellesturen de arrangerer i februar 2010.

De har oppført seg veldig seriøst og jeg har fått turprogram, vaksineprogram og mer informasjon om organisasjonen og dems prosjekter.

Jeg bryr meg iallefall ikke om dem ikke er medlem her eller der så lenge dem gjør positive tiltak.

Jeg fikk også film fra dems forrige fellestur, og der har jeg sett alle prosjektene og det dem gjør for de fattige i Kenya. Jeg er imponert og derfor er jeg med å støtter, og derfor har jeg meldt meg på fellesturen.

Lykke til videre!

Ole M.

Skrevet

Kari, mod

At de er useriøs, vitner vel innlegg 9 om... Dårlig tildekt forsøk på å redusere kritikken mot de. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...