Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Har sett at når noen omtaler babyene sine, så snakker de om korrigert alder på barnet sitt hvis barnet er født for tidlig. Hvor lenge er det normalt at man tenker slik egentlig? Hvis barnet er født to mnder for tidlig f.eks. vil jo barnet være alderen det ER, selv om det ikke er født til termin..! Jeg vet at f.eks en 3 mnd gammel baby kan ligge på samme nivå som 1 mnd gammel termin-baby, men den er jo allikevel 3 mnd gammel, så hvorfor er noen så opphengt ved å presisere at babyen var født for tidlig? Og når slutter man å korrigere alderen? Feks om man har en 8mnd gammel baby født 2mnd for tidlig, så synes jeg det blir litt mye og fremdeles kalle den 6mnd korrigert! Barnet er jo faktisk 8 mnd gammelt.
kaprifolen Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Har sett at når noen omtaler babyene sine, så snakker de om korrigert alder på barnet sitt hvis barnet er født for tidlig. Hvor lenge er det normalt at man tenker slik egentlig? Hvis barnet er født to mnder for tidlig f.eks. vil jo barnet være alderen det ER, selv om det ikke er født til termin..! Jeg vet at f.eks en 3 mnd gammel baby kan ligge på samme nivå som 1 mnd gammel termin-baby, men den er jo allikevel 3 mnd gammel, så hvorfor er noen så opphengt ved å presisere at babyen var født for tidlig? Og når slutter man å korrigere alderen? Feks om man har en 8mnd gammel baby født 2mnd for tidlig, så synes jeg det blir litt mye og fremdeles kalle den 6mnd korrigert! Barnet er jo faktisk 8 mnd gammelt. Er vel fordi det er ganske sårt for mange å tåle hvordan noen omtaler premature barn for "stakkarser" hele tiden, mens foreldrene (med rette) heller ser hvor utrolig sterke og flinke barna er i sin utvikling! Og at de dermed, for å unngå at folk sammenligner evnene/utseende til en prematur baby med et fullbårent barn på samme alder, føler en trang til å påpeke at det faktisk er sammenlignbart med et yngre barn. Hvis du skjønte hva jeg mente der...
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Men inntil hvilken alder korrigerer man?
Malama Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Ifølge det jeg har lest gro nyladder skrev, potensielt inntil 2 års alder. Det tar TID å ta igjen månedene de tapte i livmoren.
kaprifolen Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Men inntil hvilken alder korrigerer man? Nei, det er et godt spørsmål... De sier jo at barn som er født veldig mye for tidlig i gjennomsnitt ikke tar igjen sine jevnaldrende før ca tre års alder. Så kanskje noen bruker det frem til da? Selv om jeg personlig synes det er litt vel lenge. Jeg personlig synes vel kanskje det slutter å bli en problemstilling rundt ett år eller noe? :klø: Men det er vel ganske individuellt på samme sett som når man slutter å omtale barnets alder i antall måneder? Jeg personlig synes det er tet å si at barnet er 20 måndere! Da er barnet så stort at det holder å si "fyller to i februar"!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 Ok, ja, det er jo forståelig. Takk for gode forklaringer!
kaprifolen Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Ok, ja, det er jo forståelig. Takk for gode forklaringer! Bare hyggelig!
Donpedro Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Feks om man har en 8mnd gammel baby født 2mnd for tidlig, så synes jeg det blir litt mye og fremdeles kalle den 6mnd korrigert! Barnet er jo faktisk 8 mnd gammelt. Vår gutt er født ca 2 mnd for tidlig. Da han var 8 mnd hadde han så vidt lært å rulle, noe som barn flest "bør" ha lært innen 6 mnd. Så i høyeste grad hadde vi tanken om korrigert alder langt fremme, selv om vi ikke presiserte det til enhver. Men fordi han var 6 mnd korrigert er det denne datoen helsestasjonen følger når de skal se om han utviklingsmessig ligger ok ann. Og det er også kjekt å ha i bakhodet for sin egen (og andres?) del, slik at man ikke blir fortvilet fordi man har for høye forventninger til hva barnet skal prestere. Da han var ca 14 mnd hadde han tatt igjen andre barn født til termin motorisk sett. Vet også om en del barn som er født 3-4 mnd for tidlig, som gjerne er blitt veldig små + henger igjen i utvikling. Det er klart at det da er kjekt å kunne fremheve korrigertalder, for mange stusser når de feks får høre at barnet er 1 år og så blir det mye rare blikk fordi barnet kan så lite og ser så liten ut osv. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå