Malama Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Min sønn der 4,5 mnd gammel. Han begyt med noe frustrerende i dag. Han slår seg selv. Ja, altså, ikke sådd dunker til se i iveren, men bevisst, gjentatta ganger. I går drev han og slo nevene (knyttet sammen begge, eller foldte hendene) mot munnen eller smokken, det antok jeg var kløe. (klør en del pga tennene han enda ikke viser tegn til å få på ei stund) Men i dag begynte han å slå mot tinningen? Oppdaga det først når jeg ammet en gang i morges. Litt mot kjevebeinet og litt mot tinningen omtrent. Han var en frustrert kar i morges, og dette holdte han på med lenge. Forsøkte etterhvert å legge meg på andre siden og ame for å se om han gjorde det da også,og det gjorde han ikke. Gjentok det nå når han våkna (sov på fanget mitt) og ble amma. NOE må jo åpenbart plage gutten, men hva? Og hvorfor bare ene sida av hodet?
Malama Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2009 Ørebetennelse? Skulle han ikke virket syk da, feber eller noe? Bortsett fra at han sov en del i går (men ikke unormalt mye for alderen) og har litt trøbbel med magen, grønnlig avføring, så virker han jo helt fin. Kan lille gullet mitt være så syk? Burde jeg ta ham til legen eller noe da?
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Ørebetennelse? Skulle han ikke virket syk da, feber eller noe? Bortsett fra at han sov en del i går (men ikke unormalt mye for alderen) og har litt trøbbel med magen, grønnlig avføring, så virker han jo helt fin. Kan lille gullet mitt være så syk? Burde jeg ta ham til legen eller noe da? Hvis allmenntilstranden er ok så er han jo ikke veldig syk. Det er vel mest sannsynlig at det er tenner? Hvis han har ørebetennelse, så vil han gråte når han blir lagt flatt.
Mamma1 Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Mi jente hadde ørebetennesle når hun var et par mnd gammel, jeg merket ikke noe til det før trommehinna sprakk og pusset rant ut.. Legen sa at man måtte være obs på slike barn fordi de har høyere smerteterskel enn andre.. Kan jo være verdt å stikke en tur til legen slik at han får sett på ørene?
Malama Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2009 Vel han har grått en del i morgentimene i dag, særli når han ble lagt på rygg... Men feber virker det ikke som han har. Skal sjekke når jeg bytter bleie, nå sover han. Tannplage har han nok ja, uten at tennene er kommet, så virker han plaget av dem. Men, OM det er øret, er det ok å a ham sove ute da, nei? Og ikke trille tur? Hadde tenkt å trille ned på apoteket jeg, og kjøpe sånn tannkløe-greier. For å få komme til legen i dag måtte jeg vel ringt klokka åtte... og så er det helg... Jeg antar min fastlege er hans fastlege? (åhh, minner meg på jeg vil bytte fastlege, min lege forstår meg ikke helt (han snakker mange språk, norsk er ikke hans beste...) men likder at legesenteret er på kjøpesenteret (der er apoteket, helsestasjonen, tannlegen min, hele greia) så jeg venter på en åpning hos en av de andre der...) Nå rotet jeg meg bort fra tema. Men jeg blir jo redd gutten er syk uten at jeg merker det?
Elle_liten Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Her hadde lillegutt en periode der han dunket seg i hodet da han ble ammet. La ikke merke til om det var mer på ene siden enn den andre. Var sånn at han hadde et rødt merke i panna da han var ferdig med å spise. Tenkte bare at dette var noe nytt han skulle utforske, og stresset ikke med det da det gikk over etter en kort periode. Disse små har jo mye rart for seg når de oppdager nye deler av kroppen sin.
Malama Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2009 Håpr jo det er noe sånn, men tenker med dårlig samvittighet at han har brukt ei for stor lue noen dager, som han vrir seg litt i... Har knyttet den godt på, med øreflappene poå kinnet, så lua skulle dekke ørene uansett, men...? I går bytta jeg til ei anna lue da, mindre, litt tynnere (den andre er strikket i ull, varm, men ikke vindtett da) og bedre passform. Det var mye mildere også i går, plussgrader, og han sov altså mye ute, to ganger. Men pakka i dress og pose i vogna med regntrekk (dårlig vær) skulle han jo være godt beskyttet...
Malama Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 9. januar 2009 Nå fikk jeg i alle fall lagt ham på gulvet, på ryggen, under babygymmen uten at han skriker, han ligger der og leker (så da får jeg endelig spist frokost..) så siden han ikke skriker når han ligger flatt på rygg, så håper jeg det ikke er ørebetennelse... Ser det litt ann, pakker ham godt inn, men tror jeg går på trilletur om han ikke har feber eller viser tegn på dårlig form da, jeg ville gjene vært på apoteket for den tannklø-greia, og ellers er det godt å komme seg ut litt. Og han sover ABSOLUTT best ute.
Anglofil Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Jeg har ikke barn selv, så jeg kan dessverre ikke komme med mine erfaringer, men vil bare kommentere i forhold til ørebetennelse/øreverk siden jeg selv var et øre-nese-hals-barn. I følge min mor hendte det nemlig ofte at jeg ikke fikk feber hvis jeg hadde vondt i ørene, så det kan være det, uten at jeg vil det er tilfellet her. Bare sånn til opplysning. Mvh Yvonne
Malama Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2009 Dermed blir jeg enda mer usikker da, for han slår seg fortsatt mot hodet (ikke akkurat øret, men hodet) under amming, men bare på ene siden, hans venstre side. Om det er øretrøbbel, så burde jeg vel ikke ta ham med ut? Men om det ikke er det, så hadde det vært inmari godt med en lang trilletur... Jeg kan for all del kjøre ned på senteret for å gå på apoteket, det var mer det at vi har gått lite tur siden før jul, så det hadde vært godt å komme seg ut, nå som endelig føret tillater det uten fare for liv og lemmer... Men selvsagt, jeg gjør jo ikke det om det ikke er bra for gutten da. Men sover han inne (igangen f.eks) sover han maks en time. Setter jeg vogna ut sover han 2-3 timer. Og gutten trenger jo søvn... Egentlig er det sovetida hans nå, men siden han har sovet såpass mye på fanget mitt, så virker han ikke så trøtt. (Begynte jo dagen et par timer før enn vanlig, så han be vel trøtt et par timer før enn vanlig, og sovna mens jeg amma ham...)
Malama Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2009 Tar sjangsen på å legge ham ut jeg, det er på ingen måte trekk mot øret, og det er ikke så kaldt ute heller. Han er godt pakket inn, beskyttet mot vær og ving, og trenger rett og slett søvnen sin. Bortsett fra dette med å slå seg mot hodet på venstre side, så virker han frisk og fin gutten altså, gråter ikke mer (tipper morgenens gråt og utilpasse oppførsel hadde mest med magen å gjøre jeg, han fikk jo ut ganske masse!) Men jeg skal være litt obs og følge med ham, absolutt.
Malama Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 25. januar 2009 Jeg spurte HS om dette på kontrollen, og hun hadde ingen logisk forklaring på hvorfor han slo seg slik, det var nok bare en fase han gikk gjennom, antok hun. Men hvorfor det var bare med ventrehånden? Nei, kankskje han blir vensgtrehendt? Ikke mye fornuft å få utav dette nei...
Siona Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 Jenta vår (7 mnd) ligger ofte og slår seg selv i hodet når jeg ammer. Spesielt når hun er veldig trøtt. Ofte slår hun mot puppen også. Det hender jeg må holde fast hånden hennes fordi hun spenner seg så veldig når hun slår, og måltidet blir stressende. Jeg har tenkt at det er helt normalt, for jeg mener å huske at storesøsteren også gjorde dette en periode. Siden ørebetennelse ble foreslått her: Hun hadde faktisk ørebetennelse (eller ørekatarr) for noen måneder siden. Vi oppdaget det fordi det luktet vondt fra øret hver gang hun hadde badet og fått vann i det. Tror ikke at ørebetennelsen hadde noe med dunkingen gjøre...
Umuriel Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 Gutten vår "slo" seg mot ørene når han var trøtt som baby. Nå er bevegelsene mer kontrollerte, og han gnir hendene mot ørene når han er trøtt. Ikke uvanlig at babyer gnir seg på ørene når de er trøtte
Malama Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 26. januar 2009 Men trøtt er jo ikke fellesnenveren for når han slår/slo seg da, det var under amming, dag som natt. Men nå har han begynt å gni seg i øynene, ganske så intenst, det henger mer sammen med å være trøtt, for han gjør det når vi tar kveldsstellet og når vi er på soverommet på kvelden. Så intens "gni seg i øynene"-senase til tider at han ikke klarer konsentrere seg om å spise, og slett ikke sovne... men det går da på et vis. Skjønne gutten min. Jeg tror ikke den slåinga har med ørene å gjøre, selv om han av og til tar seg til ørene, men det virker mer som tilfeldig utforsning av kroppen tror jeg. Og denne slåinga har mer eller mindre gitt seg, slett ikke helt da, men i alle fall gjør han det ikke hver gang han spiser, så jeg bekymrer meg ikke så mye for det lenger i alle fall. (Om nå bare de tennene som åpenbart plager ham snart kunne komme så vi kunne få sove litt igjen, hadde jeg vært glad....)
Malama Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 21. juni 2009 Forøvrig gjør han dette enda. Dog ikke så ensidig på siden av hodet, men like gjerne i panna eller andre steder. Han slår seg i hodet med boka, med skjeia, med vannflaska, med hånda... Jeg måtte ta fra ham en stein på lekeplassen, da han slo seg selv (og skrapa opp solbrilleglassene...) med den... Det er snart et halvt år siden han begynte med det, han har vel ikke gjodt det kontinuerlig, men har vel heller aldri helt sluttet, det bare varierer hvor mye... Men "en fase" kan man vel ikke kalle det, øreetrøbbel kan vi nok utelate, det henger ikke sammen med at han er trøtt, det er rett og slett bare noe vi ikke helt skjønner hvorfor, men vi liker det ikke.. han slår for tiden ganske hardt, og har tidvis en rød flekk i panna, hvor han har slått seg med ei bok i et ubevoktet øyeblikk...
Gjest Gjest_Joe_* Skrevet 21. juni 2009 #18 Skrevet 21. juni 2009 Jeg har lest noe om dette, og at det ofte går over av seg selv etter en stund. At de kan slå seg på pannen, eller dunke hodet mot sengekanten. Søk etter headbanging baby, eller headbutting baby, så finner du masse informasjon
Malama Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #19 Skrevet 21. juni 2009 Satser på det må vel gå over ja, han er jo for ung til å være "selvskader" i det minste...
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #20 Skrevet 21. juni 2009 Dette er ikke uvanlig. Les mer her: http://www.doktoronline.no/qa/forum/36/qa3717473.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå