Gjest ts Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Min lille valp er et prakteksemplar når det kommer til tissingen. Hun sover med meg i sengen og har aldri tisset der, det er helt uaktuelt for henne. Hun er i tillegg et sovedyr av dimensjoner og hvis jeg er trøtt og sover lenge så sover hun like lenge eller lenger.. dvs at hun kan ende opp med å ikke gå på do på alt fra 9 til 12 timer fordi hun ligger i sengen og drar seg. Jeg er jo bekymret for at det kan være skadelig for henne å holde seg for 12 timer og lurer på om jeg bør begynne å dra henne ut av senga for å gå ut? Hun ser jo ikke ut til at det plager henne at hun holder seg så lenge, hun blir sittende en stund ute før hun gidder å gjøre fra seg. I tillegg har hun ingen problemer med å tisse på gulvet om dagen, men hun hopper aldri ut av sengen og tisser på gulvet om natten.. Så, spørsmålet er, hvor lenge kan en hund holde seg før det er skadelig?
lovenemo Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Vet ikke hvor lenge det må gå før det er skadelig, men hvis hun klarer å holde seg så lenge gjennom natta er det nok ingen vits å vekke henne for å ta henne ut på en tissetur
Gjest mil Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 En urinblære tømmer seg når den må uavhengig av om innehaveren vil eller ikke, og lenge før det begynner det å bli ubehagelig å holde seg. Så lenge det ikke virker som hun må anstrenge seg for å holde seg, så bør det altså ikke være noe problem
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Jeg pleier å dra "dovendyra" mine ut av senga når det er gått en 12-14 timer siden vi var ute for kvelden. Tror ikke 9-12 timer er så ille så lenge valpen ikke maser
Involvert Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Jeg pleier å dra "dovendyra" mine ut av senga når det er gått en 12-14 timer siden vi var ute for kvelden. Tror ikke 9-12 timer er så ille så lenge valpen ikke maser Enig! Og, jeg synes du er heldig TS Tror virkelig ikke det er farlig for valpen din så lenge den tisser/har avføring som vanlig ellers.. En hund vil jo helst ikke gjøre fra seg inne, og hvis den ser på din seng som sin seng, så vil han ikke gjøre fra seg der han sover Hvis dere har laget en rutine rundt dette så er det nok ingenting å bekymre seg over
Gjest ts Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 Takk for svar! I natt holdt hun seg i 14 timer og jeg måtte dra henne ut av sengen fordi jeg var litt bekymret for nyrene og blæren hennes, men jeg ser jo her at det ikke skal være noe problem Med en gang hun begynner og styre og virker som om hun vil på do tar jeg henne selvfølgelig ut, men det gjør hun aldri om natten, så tror jeg er ganske så heldig.
Mamma1 Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 En urinblære tømmer seg når den må uavhengig av om innehaveren vil eller ikke, og lenge før det begynner det å bli ubehagelig å holde seg. Så lenge det ikke virker som hun må anstrenge seg for å holde seg, så bør det altså ikke være noe problem Dette er tull. Både et menneske og en hund kan holde seg så lenge at det er skadelig. Hvor lenge vet jeg ikke.
Gjest mil Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Dette er tull. Både et menneske og en hund kan holde seg så lenge at det er skadelig. Hvor lenge vet jeg ikke. Nei, det er ikke tull. Både mennesker og dyr kan holde seg så lenge at det er skadelig, greit, men da vil du se at hunden anstrenger seg for å holde seg og plages med det. Urinblæren vil dessuten ikke la seg fylles opp så mye at den risikerer rifter og sprekker, den vil tømme seg før det kommer så langt uansett om innehaveren vil eller ikke.
Hu i Svingen Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 Vet ikke med valper, men min voksne frøken holder seg greit i minst 20 timer - og da helt frivillig. Regner det går hun nemlig ikke ut før jeg tar henne med... Ut på trappa for å se, og så snur hun i døra og går rett inn igjen - selv om hun ikke har tisset siden dagen før.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 Min hund er litt over året nå, og han holder seg fint i 12 timer. Jeg liker å ligger litt på morgenen, og det erikke noe problem for hunden. Det hender en sjelden gang at jeg finner noe når jeg står opp, men da må det være noe spesielt, enten at jeg ga han mat for seint om kvelden eller noe sånt.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Nei, det er ikke tull. Både mennesker og dyr kan holde seg så lenge at det er skadelig, greit, men da vil du se at hunden anstrenger seg for å holde seg og plages med det. Urinblæren vil dessuten ikke la seg fylles opp så mye at den risikerer rifter og sprekker, den vil tømme seg før det kommer så langt uansett om innehaveren vil eller ikke. Hørt om urinretensjon? Det er fult mulig å skade både blære og urinveier dersom en holder seg for lenge.
vilja Skrevet 11. januar 2009 #12 Skrevet 11. januar 2009 Jeg hørte at en voksen hund en gang kke gikk på "do" før etter et døgn. Da hadde det vært en missforståelse om hvem som skulle lufte hunden, og det ble ikke gjort. Hunden greide å holde seg til eieren kom hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå