Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Har sett på flere forum at en del sier at Hamas er en terrororganisasjon. Men hva er begrunnelsen for det? Og hva med Israel, er de det også da?
Gjest SV-velger Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Hamas er en terrororganisasjon fordi de blant annet sender selvmordsbombere til steder med flest mulig sivile (pizzaresturanter, busser, bryllupsfester o.l.) for å myrde flest mulig mennesker. Målet er å skape frykt (terror) lant israelere, noe de håper vil hjelpe dem å nå sine politiske mål. Jødene brukte terror da staten Israel ble skapt på 40-tallet, blant annet sprengte de King David-hotellet. Dette er ikke bare min påstand, også mennesker som Lea Rabin (enka til den myrdede politikeren) sier det samme. mange vil også mene at de utøver terror nå også, og det kan absolutt argumenteres for.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Hva som er terrorisme avgjøres på hvilken side du står på.
Gjest SV-velger Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Hva som er terrorisme avgjøres på hvilken side du står på. Nei, i mitt tilfelle avgjøres det av hvordan jeg definerer terrorisme. Når noen: - Bevisst velger sivile mål når de angriper. - Velger mål etter hvordan de tror fryktreaksjonen ute i verden skal hjelpe dem mot sine politiske mål, og ikke seiere mot den militære fienden ... da er de terrorister. Jeg driter i om de sier at de kjemper for Palestina, Israel, Disneyland eller pandaer i Kina - da er de terrorister! Tenk om du hadde samme holdningen til pedofile: "Hvem som er pedofile avgjøres av hvilken side du står på."
Gjest Cederic Rueben Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 En manns terrorist, er en annen manns frihetskjemper. En manss frihetskjemper er en annen manns terrorist. Da har ingenting med holdninger å gjøre. I mine øyne er Hamas terrorister men for de på Gaza har nok et annet syn på dem en hva vi i vesten har
Supraspinatus Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Om Hamas sin grunnlov Ikke for å være ekkel eller noe, men når kilden er den andre parten i en konflikt, så må du ta det med en klype salt.
Gjest SV-velger Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 En manns terrorist, er en annen manns frihetskjemper. En manss frihetskjemper er en annen manns terrorist. Da har ingenting med holdninger å gjøre. I mine øyne er Hamas terrorister men for de på Gaza har nok et annet syn på dem en hva vi i vesten har Viss du tar utgangspunkt i hva de forskjellige partene i konflikter kaller hverandre, så blir terrorist et tomt og ubrukelig ord. Viss du derimot hva som kjenntegner terrorisme og bruker de kriteriene når du vurderer en handling eller organisasjon, blir terrorisme et meningsbærende ord. Viss du mener at terrorisme er et tomt ord, så får du heller vurdere enkelthandlinger: En person får en bombevest av Hamas. Personen går rundt og ser på forskjellige hoteller i byen og velger et hotell der det feires bryllup, og velger det fordi det er flest sivile jøder samlet i et rom der. Så går selvmordsbomberen midt inn i midten av massen av gjester og sprenger bomben som har fullt av spikre, muttre og andre metalldeler i seg for å skade og drepe flest mulig. Uansett om du kaller det terrorisme eller ikke må du vel ha en moralsk vurdering av denne enkelthandlingen? Er denne enkelthandlingen legitim frihetskamp eller en grusom forbrytelse? Jeg støtter selv palestinernes rett til selvstyre og erkjenner deres rett til å drive motstandskamp, både politisk og militært. Men det er forskjell på å sprenge en israelsk stormpanservogn i Gaza og å sende en selvmordsbomber inn i en pizzaresturant i Tel Aviv. Det ene er legitim motstandskamp og det andre er en avskyelig forbrytelse. Viss du ikke ser forskjellen så bør du gå dypt i deg selv og tenke gjennom dine verdier. Her er forresten noen "høydepunkter" fra partiprogrammet (Charteret) til Hamas. Linken er til Dagsavisen. Viss du ikke tror Dagsavisen har opversatt riktig kan du sikkert finne det på engelsk på nettet. http://www.dagsavisen.no/utenriks/article390647.ece Det er naturlig for oss å støtte frigjøringsorganisjoner som kjemper mot overmakten, men an bør vurdere desse bevegelsenes holdninger og handlinger. Vil ettertiden sammenligne de som støtter Hamas med de som støttet ANC i Sørafrika eller de som støttet Røde Khmer i Kambodsja? Jeg er kanskje litt i tvil, men setter man seg inn i de mest objektive og seriøse kildene som er tilgjengelig så er det god grunn til å være kritisk til Hamas.
DingDong Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Har sett på flere forum at en del sier at Hamas er en terrororganisasjon. Men hva er begrunnelsen for det? Og hva med Israel, er de det også da? Helt enig med deg, hva begrunner de dette med? Og hvordan i helvete definerer vi terrorister? Nei, jeg synes ikke de er det, dette er nok bare et ordspill de bruker, og fordi 9/11 er banket inn i hjernen vår, så skal vi liksom gi all aksept til det Israel driver med. Er møkk lei skremselspropagandaen og terroristmaset... Hold kjeft om inteteksisterende terrorister og 9/11, vi har ingenting å være redd for!
Gjest Kinna Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 Hamas er en terrororganisasjon fordi de driver systematiske angrep på sivile for å oppnå politiske mål.
DingDong Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 Hamas er en terrororganisasjon fordi de driver systematiske angrep på sivile for å oppnå politiske mål. Og hva gjør Israel?
Gjest SV-velger Skrevet 10. januar 2009 #12 Skrevet 10. januar 2009 Og hva gjør Israel? Hviket politisk mål vil Israel oppnå ved å bombe sivile? Og er det greit viss israel gjør det?
Gjest SV-velger Skrevet 10. januar 2009 #13 Skrevet 10. januar 2009 Helt enig med deg, hva begrunner de dette med? Og hvordan i helvete definerer vi terrorister? Nei, jeg synes ikke de er det, dette er nok bare et ordspill de bruker, og fordi 9/11 er banket inn i hjernen vår, så skal vi liksom gi all aksept til det Israel driver med. Er møkk lei skremselspropagandaen og terroristmaset... Hold kjeft om inteteksisterende terrorister og 9/11, vi har ingenting å være redd for! Så Hamas er driver ikke med terrorisme, ja faktisk eksisterer ikke terrorister i det hele tatt??? Hvordan er været på den planeten du bor på?
Gjest Kinna Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Og hva gjør Israel? Ser du virkelig ikke forskjellen?
Gjest Ulva35 Skrevet 10. januar 2009 #15 Skrevet 10. januar 2009 Om Hamas sin grunnlov Utrolig skremmende lesestoff. Og dette støtter folk og sier at det ikke er terrosisme????
Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2009 #16 Skrevet 10. januar 2009 Terrorist skal defineres _veldig_ kreativt for at Hamas-aktivistene ikke skal være selvskrevne i den kategorien. Ikke dermed sagt at Isral er noe dydsmønster, men om Hamas slutter med sine terrorangrep mot israelske sivile mål, tror jeg vi veldig fort vil få en slutt på rakettene fra Israelsk side!
Gjest Trolletrine Skrevet 10. januar 2009 #17 Skrevet 10. januar 2009 Terrorist skal defineres _veldig_ kreativt for at Hamas-aktivistene ikke skal være selvskrevne i den kategorien. Ikke dermed sagt at Isral er noe dydsmønster, men om Hamas slutter med sine terrorangrep mot israelske sivile mål, tror jeg vi veldig fort vil få en slutt på rakettene fra Israelsk side! Øh...hadde det vært sååå enkelt hadde det ikke eksistert langvarige kriger... Jeg tror det har vært alt for mye ondskap på begge sider til at denne konflikten går over ved at Hamas slutter med angrepene. Hadde du selv kunne vende det andre kinnet til at noen hadde slaktet familien din og stjålet eller bombet huset ditt, byen din og landet ditt? For egen regning vil jeg si at så snill er ikke jeg eller noen jeg kjenner. Som noen her sa-hva som definerer terror er utifra hvilken side du står på.Det som er terror for noen er forsvar for andre.Jeg vil i så måte også minne på vår egen motstandsbevegelse under den 2 verdenskrig...
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #18 Skrevet 10. januar 2009 En ting jeg ikke skjønner.. Målet til Hamas er å erstatte Israel med en islamsk stat. Men kan det egentlig skje? Skal de skremme vekk eller drepe jødene og så har de en islams stat? Kommer FN plutselig til å si "OI, her bombes det, best de får det som de vil." ? Angriper de virkelig fordi de tror det vil hjelpe, eller er det bare en slags hevn fordi jødene har fått Israel?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #19 Skrevet 11. januar 2009 D har ikke fått Israel........ D tok d bare......Palestinerene ble jaget
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #20 Skrevet 11. januar 2009 En ting jeg ikke skjønner.. Målet til Hamas er å erstatte Israel med en islamsk stat. Men kan det egentlig skje? Skal de skremme vekk eller drepe jødene og så har de en islams stat? Kommer FN plutselig til å si "OI, her bombes det, best de får det som de vil." ? Angriper de virkelig fordi de tror det vil hjelpe, eller er det bare en slags hevn fordi jødene har fått Israel? Det er visst mye du ikke skjønner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå