Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ulike åraker ønsker jeg å ta ut seperasjon. Vi har barn, felles hus og bil. Hva i all verden gjør jeg?

Hvor lang tid vil det ta? Da tenker jeg på praktiske ting. Jeg tror at jeg blir boende i huset og overtar huslånet samt betaler han ut. Ungene blir boende hos meg, men får en besøksordning hos han i en eller annen form. Han er ikke frisk, så noe 50/50 blir det ikke snakk om.

Jeg tok kontakt med et familievernkontor, de hadde ikke noen ledig veiledningstime før om mange uker....kan jeg sende inn papirene før vi har vært til mekling? Kan vi være separert selv om vi bor under samme tak? Det tar sikert tid for han å skaffe seg ny bolig....eller for meg, om det blir jeg som flytter....

huff dette er ikke noe særlig. Skulle ønske denne tiden var over for lengst.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Helenejenta_*
Skrevet

Det første du må gjøre er å sende inn en søknad om separasjon. Jeg er ikke sikker på om begge parter på signere på denne, men det går iallefall raskere da. Fra den dagen dere får godkjendt separasjonen må dere bo fra hverandre i et år før dere kan søke om skilsmisse. Denne må begge signere.

Man kan ikke bo sammen det året man er separert. Sammen med søknaden om skilsmisse må man levere en erklæring på at man ikke har bodd sammen i separasjonstiden. Denne må signeres av to utenforstående...

Skrevet

Mener at begge også må underskrive seperasjonspapirene...??

Dere må også ha 2 vitner når dere underskriver papirene, både seperasjonspapirene og skilsmissepapirene.

Det finnes også andre steder enn familievernkontoret som tilbyr mekling ang. barna.. Ta kontakt med familievernkontoret igjen, og forhør deg om de vet om noen andre som ikke har like lang ventetid..

Skrevet

Det er feil at begge partnere må signere under seperasjonspapapirer. Det er slik at du må har en vitne å skrive under, de må underskrive navnet sitt, addresset og personsnummer også. Da får du og han bekreftelse i posten ang. bevilging av seperasjon.

Ang. megling vet jeg dessverre ikke, men har fått god hjelp fra familievernkontor. Vanligvis hvis du sier i fra at det haster, kan de finne deg en time hos noen men det kan hende det er utenfor kommunen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...