Gå til innhold

Leiligheten ble solgt for litt over 1 mill i 2003

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke sjekket hva som er gjort med leiligheten i.l.a. disse årene, men vil anta at den er grundig pusset opp siden prisantydningen ligger så høyt. Den har ligget ute på finn nå i et par måneder.

3,1 mill er altfor dyrt for meg, men jeg er nysjerrig på hva jeg hypotetisk kunne ha bydd? Regner med at det er helt kurant å by 2,6 mill (ut fra det jeg vet om hva leiligheter i dette området vanligvis går for). Har funnet en tilsvarende leilighet i samme område (dvs like stor, like mange soverom, like fin innredning med parkett på gulvene osv), totalrenovert i 2005, med prisantydning 2,5 mill. Eneste aberet med denne er at den ligger i første etasje, den andre leiligheten ligger i 2. etasje (hvilket jo egentlig er upraktisk med barnevogn, men barnet vokser jo til etterhvert).

Så hvis en mer realistisk prisantydning er 2,6 mill, da tenker jeg at det må være ok å by 2,4 mill...? Kjøper kan jo bare avvise budet? Eller er det veldig frekt å by så lavt - 700 000 under prisantydning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet
Hva er taksten på? Skjønner ikke helt hva man kan gjøre med en leilighet for å få en verdistigning på 2 mill (da kunne man like gjerne bygd seg et helt nytt, stort hus liksom..).

Så dessuten en selger i en annen tråd som hadde satt prisantydning på leiligheten flere hundre tusen over takst fordi alle forventer å gjøre et kupp nå- leiligheten ble solgt til en pris godt under prisantydning, men over takst!

Om det er en leilighet du MÅ ha, og ikke har råd til å bli "svartelistet" burde du kanskje ikke by så lavt, men ellers ville jeg bydd rundt 2. De ar sannsynligvis ikke pusset opp for 1 mill, og vil derfor tjene på salget allikevel.

I annonsen fra finn står prisantydning 3,1 mill, det er vel det selger/megler mener er markedstakst da? Jeg vet ikke hva den tekniske taksten ligger på.... (står ikke opplyst på finn.no, pleier det å gjøre det eller må jeg ringe megler og spørre?).

Jeg må ikke ha leiligheten, heldigvis, men i løpet av 2009 bør jeg finne en leilighet. Har tenkt å sitte på gjerdet noen måneder til, men det hadde vært artig å by nå lavt på denne dyre leiligheten og se hva som skjer....

TS

Skrevet
De ar sannsynligvis ikke pusset opp for 1 mill, og vil derfor tjene på salget allikevel.

Men du burde egentlig heller lete etter en leilighet som ble kjøpt i 1973, TS, tenk så mye den selgeren vil tjene på salget, nesten uansett hvor lite du byr.

Skrevet
Men du burde egentlig heller lete etter en leilighet som ble kjøpt i 1973, TS, tenk så mye den selgeren vil tjene på salget, nesten uansett hvor lite du byr.

??????? rar kommentar....

Skrevet

Tenk hvor billig det var å kjøpe en leilighet i 2001 fra en som kjøpte leiligheten i 1973 i forhold til nå.

Skrevet
Tenk hvor billig det var å kjøpe en leilighet i 2001 fra en som kjøpte leiligheten i 1973 i forhold til nå.

Nettopp!

Skrevet

Derimot må ingen finne på å kjøpe leilighet fra noen som kjøpte sommeren 2007, da må du gå over takst for at den stakkars selgeren skal tjene noe.

Skrevet
I annonsen fra finn står prisantydning 3,1 mill, det er vel det selger/megler mener er markedstakst da? Jeg vet ikke hva den tekniske taksten ligger på.... (står ikke opplyst på finn.no, pleier det å gjøre det eller må jeg ringe megler og spørre?).

Mange takstmenn skriver takst ut i fra det megleren ønsker. Dette har jeg opplevd selv. Så jeg ville ikke latt meg forlede av en høy takst.

By litt under det du mener boligen er verdt. Øk budene opp i mot din egen grense, men gå ikke over. Da gjør du bedre kjøp andre steder. Ikke fokuser på meglers prisantydning, for han representerer selger og ikke deg. Hva forrige eier betalte i 2003 bør være ganske uinteressant. Den gangen var det et annet marked, oppussing, osv.

Hva markedsverdien av en bolig er, finner man først ut etter at boligen er solgt til den mest betalingsvillige budgiveren.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet
For en prisstigning på to millioner på fem år er helt rimelig?

Motsatt, det er helt urimelig. Men det kan tenkes at noen er så idiotiske at de vil betale det. Hvis selger ikke er avhengig av å selge, vil nok disse boligene bli liggende lenge. Håper folk er kloke nok til å styre unna overprisede objekter.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
For en prisstigning på to millioner på fem år er helt rimelig?

Det var sarkasme ja.

Skrevet

Men så bra, da har jeg lært noe nytt i denne tråden.

Det er ikke dette tullet med markedspris som spiller noen rolle når jeg skal kjøpe leilighet, men hvor mye leiligheten har steget i pris siden sist gang den ble kjøpt :)

Dere er virkelig noen genier her på dette forumet.

Skrevet

Hva burde jeg forresten godta at selger tjener på boligen?

Er 50 000 i året greit?

Skrevet

Hva du mener det er greit å tjene på boligen er totalt irrelevant i et fritt marked som boligmarkedet jo er. Eller - du må gjerne by kun etter det prinsippet, men da spørs det om du vil få kjøpt deg noe sted å bo...

Skrevet
Hva du mener det er greit å tjene på boligen er totalt irrelevant i et fritt marked som boligmarkedet jo er. Eller - du må gjerne by kun etter det prinsippet, men da spørs det om du vil få kjøpt deg noe sted å bo...

Nå var jo mitt innlegg en sarkastisk replikk til de som skrev at en prisstigining på 2 mill økning på fem år var helt urimelig, da ;)

Så takk for støtten! Vi er helt enige.

Skrevet
Nå var jo mitt innlegg en sarkastisk replikk til de som skrev at en prisstigining på 2 mill økning på fem år var helt urimelig, da ;)

Så takk for støtten! Vi er helt enige.

Jeg mener fortsatt at en prisstigning på 2 mill på 5 år er helt urimelig, og har ingen problemer med å vente med å kjøpe ny bolig, er trygg på at det blir ny bolig iløpet av et år.... til en pris jeg er villig til å betale:) Meglerne må bare fortsette å klø seg i ræva.

Skrevet
Jeg mener fortsatt at en prisstigning på 2 mill på 5 år er helt urimelig, og har ingen problemer med å vente med å kjøpe ny bolig, er trygg på at det blir ny bolig iløpet av et år.... til en pris jeg er villig til å betale:) Meglerne må bare fortsette å klø seg i ræva.

Velg en bolig som ble solgt sommeren 2007 da, så kan du føle at du har gjort et godt kjøp.

Skrevet

Jeg tneker nå heller som så at det i disse dager er helt idiotisk å kjøpe en leilighet som har økt så masse i verdi de siste årene, at sannsynligheten for at verdien kommer til å øke til du selv skal selge igjen er fraværende....?

Hvorfor ikke kjøpe en rimeligere leilighet der man etterhvert feks kan bytte ut kjøkken eller gulv og diverse og forhåpentligvis få igjen det man ga for den i alle fall. Selv om prisene nå daler...

Skrevet
Jeg tneker nå heller som så at det i disse dager er helt idiotisk å kjøpe en leilighet som har økt så masse i verdi de siste årene, at sannsynligheten for at verdien kommer til å øke til du selv skal selge igjen er fraværende....?

Hvorfor ikke kjøpe en rimeligere leilighet der man etterhvert feks kan bytte ut kjøkken eller gulv og diverse og forhåpentligvis få igjen det man ga for den i alle fall. Selv om prisene nå daler...

Enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...