stjernekyss Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har funnet ut at jeg skal (i hvertfall prøve) å begynne å bake brød i steden for å kjøpe Bare ett problem! Jeg har ikke helt godtonen med gjærdeigen. Sååh, jeg trenger dine beste tips for et deilig, fluffy brød! Jeg har ingen eltemaskin, så her er det gamlemåten som gjelder. Alle gode tips relatert til gode hjemmelagde brød er hjertelig velkommen!
Leanne Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 kjøp en brødbake maskin :gjeiper: det var det eneste tipset som hjalp meg når jeg skulle gå fra ferdigkjøpte til hjemmelagde brød.... Nå "baker" jeg brød hver natt... så det er ferskt og godt om morgenen Og det man bruker på å kjøpe en brødbakemaskin tjener man fort inn igjen - ved å bruke den ofte... Kjøpe brød er dyrt...
stjernekyss Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2009 Det er et veldig godt råd, men poenget var i kutte ned på pengebruken, så jeg heller kan bruke pengene på mine dyre hobbyer Så selv om det kan lønne seg på sikt, er det en utgift jeg ikke vil ha. Så det blir gamlemåten, med litt ekstra armmuskler som bonus. Brødene mine har tendens til å bli litt flate murstein som smuler fra hverandre med en gang det ikke er varmt lenger. Målet er fluffy, saftige brød! Er det håp?
thapara Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 (endret) .. Endret 23. februar 2009 av thapara
Gjest farge Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Nå ble jeg skikkelig inspirert til å bake Mine brød blir, flate mursteiner som smuldrer :dåne: Alltid!
stjernekyss Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2009 Å, takk for tips! Tenkte jeg skulle bruke frø og nøtter og sånt ja Ok, skal kna lenge, lenge! Så: først lage deig, heve til ca dobbel størrelse, kna, putte i form, putte i ovn - riktig? Feil? Og jeg liker også best fersk gjær, selv om jeg har problemer med å finne det innimellom, det er kanskje ut? Har du en bra basisoppskrift også? farge: godt å høre at det er flere av oss
Kamikatze Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Frø og nøtter er bra. Kast oppi det du har. Solsikkefrø er også tingen. Men jeg er uenig når det gjelder gjær. Synes tørrgjær funker best. Lag deigen nestenseig, ha litt smør på nevene slik at deigen slipper taket, og bruk velsmurt bakeform. Smører du med smør, kan du strø sesam eller valmuefrø, og annet rett i smøret. Selv om du har nonstickformer. Med form kan brødet bare heve oppover, og det blir saftigere når du har saftigere deig. Ha i et eller annet melkeprodukt, og nok olje eller fett til at det holder seg ferskt lenge. En ting jeg tidlig skaffet meg, var ei ren sprayflaske. Jeg "pensler med" vanntåke, istedenfor pensel. Som regel dropper jeg pensling, og drysser over grovmalt rugmel etc.
stjernekyss Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. januar 2009 Wow, du høres ut som du har råpeil! Form har jeg, og tenker å bruke. Hva med oppbevaring? Brødpose? Knar du med smør også? Basisoppskrift?
Kamikatze Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 (endret) Nei, jeg har ikke råpeil. Jeg bodde bare noen timer fra butikken noen år, og da var det kjappere å sette en brøddeig, enn å dra på en dagsekspedisjon. Selv bruker jeg bakemaskin til elting (drepte min andre bosh eltemaskin med rugdeig), og da tar brødene maks fem minutter effektiv arbeidstid, hvis man tenker på at man gjør andre ting mens deigen elter, hever og steker. Men tar deigen ut av maskina, og over i former, og steiker i steikeovn. Grunnoppskrift har jeg ikke. Begynte med oppskrift på langebrød (bergensk hvetebrød med rug i). Blandet i litt grovere rug og solsikkefrø, og ellers alt jeg fant på; Maltekstrakt, rester etter grønnsakskraft, moste gulrøtter, revne gulrøtter, grøtrester... I det hele tatt en fin måte å utnytte rester på. Særlig ost. Bruk oppskrift først, for å få en følelse av blandingsforhold og konsistens. Deretter går det mer og mer automatikk i det. Jeg sto på relativ bar bakke, hva angår bakstekunsten før jeg begynte med dette på daglig basis. Kunne jo bake brød, men fulgte oppskriften slavisk. Kunne bake kake, men vegret for å praktisere det. Skal du ha smør i, bør det nok smeltes. Smuldret smør gjør deigen lettsmulet. En kvart banan er også fint, for å holde brødet saftig lengre, men ikke mer, for da begynner det å smake banan av brødet. Oppskriftene nå er sånn fyll halvfullt med hvetemel, noen never grovt rugmel, løs opp to maltblokker i resten av anisteen, en skvett solsikkeolje, en neve halvtørre osterester, en klype allehånde, ei klype salt, ei pose tørrgjær, blande, etterhelle litt melk, fløte rømme, øl eller vann til konsistensen bedres. Oi, den ble for klissen, oppi med litt havrekli og bittelitt mer hvetemel. Sånn ja. Solsikkefrø, og noen æresrunder med eltekloa. Så over i former, og heving, mens komfyren varmes. Inn på god varme, 220 grader, ellerså. Regulere det litt varmere for tynnere skorpe, litt lavere for lengre steketid, og tykkere skorpe. Pensle med vann, sukkervann, melk eller olje/smør for ulik konsistens på skorpa. Oppskrifter er bare forslag, når det gjelder gjærbakst. Det er på sånne eggehvitebaserte kakebunner det begynner å bli kritisk. Brød er det bare å eksperimentere med, og kose seg. Men fordelen med maskin er at du får eltet deigen skikkelig, og den blir mindre tilbøyelig til å smuldre. Så vurder det seriøst, neste gang rema selger bakemaskin til en firehundrings Endret 9. januar 2009 av Kamikatze
Supraspinatus Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Bruk nok vanlig hvetemel (i alle fall til du får teken på det) Brød med for mye grovt mel er mye vanskeligere å få fine. Bruk gjerne en oppskrift i starten, så du har noe å gå ut fra! Ellers synes jeg fersk gjær er mye lettere enn tørr. Pass på at vannet har rett temperatur, og at deigen får heve lenge nok. I tillegg er det veldig viktig å kna deigen LENGE. Ellers smuldrer brødene bare opp. Også skal deigen være litt klissete, bruk heller litt mer mel når du baker dem ut. Litt sukker tror jeg også skal hjelpe på hevingen, men det er så lenge siden jeg har prøvd, så jeg skal ikke si det for sikkert Ellers.. gjør havregryn brødene ekstra saftige, litt surmelk eller yogurt eller appelsinjuice gjør de ekstra gode (eller litt nøtter), bygg er veldig sunt (men ikke bruk mer enn 20% tror jeg). Lykke til! Hjemmebakte brød er kjempegodt Jeg trodde det var motsatt jeg - at sukker ødela hevingen. Siden det finnes en egen type gjær for søte deiger. Et annet tips er å bruke fersk gjær, den hever bedre. Bakere bruker ofte å tilsette ekstra gluten, spesielt i grovbrød, da dette hjelper med å få en luftigere brød.
Gjest L_C Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Å bake brød selv er tidkrevende , da det er mye heving inn i bildet (forheving 30min, forheving igjen, 10min etterheving 40min og i ovnen i 35-40 min. det er ikke så mye arbeid med det da, mest venting. Ved å heve som ovenfor får man luftige gode brød
stjernekyss Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2009 Å bake brød selv er tidkrevende , da det er mye heving inn i bildet (forheving 30min, forheving igjen, 10min etterheving 40min og i ovnen i 35-40 min. det er ikke så mye arbeid med det da, mest venting. Ved å heve som ovenfor får man luftige gode brød Jeg skjønner ikke helt, skal man forheve to ganger? Hva gjør man i mellom de første 30 min og siste 10 min da? Kan man ikke da likegjerne si; forhev 40 min? Mener du at deigen skal heves etter å ha blitt puttet i formen også? Før den skal i ovnen? Jeg har pleid å heve til deigen er ca dobbel størrelse, vet ikke hvor lang tid det tar. Ok, hvis jeg begynner å forstå dette riktig: Heve lenge først, kna lenge, heve igjen, ovn, spise? Men hvordan oppbevarer dere brødet etterpå? Fra varmt til kaldt, og fra kaldt til spist opp? Kan man risikere at deigen får heve for lenge? Hvis jeg feks setter en deig nå, stikker ut og ordner alt jeg skal og kommer hjem om noen timer, er det en uting? Hvis den får forheve i noen timer, trenger den da fortsatt å etterheves?
Gjest L_C Skrevet 9. januar 2009 #13 Skrevet 9. januar 2009 (endret) Først baker jeg sammen ingrediensene, legger deigen i en bolle med håndkle over, putter bollen i en større bolle med varmt vann og forhever i 30 min . Deretter knar jeg deigen raskt og deler den opp i den størrelsen jeg skal ha brødet i og knar den til brødform (avlang), legger de på rekke og rad på benken, håndkle over og lar de forheve igjen i 10 min. Deretter legger jeg de i forma hvor de nok en gang skal heve i 30 min. Det siste mener jeg er viktig for at brødet skal bli godt og luftig. Mine brød hever i 2'litersform, og går fra å være under kanten når den er uhevet, til å heve til en fin bul etter 30 min. SÅ kan jeg putte de i ovnen . Det fungerer jo.. lærte det ved å kjøpe en pakke med sånn ferdimix med bondebrød eller noe slikt, men kan vel likegodt droppe den 10 min forhevinga etter 30 min forheving. Det sto jo slikt på pakken, men nå når jeg prøver å huske hvorfor og hva jeg gjorde ser den bare dum og unødvendig ut . Er ei stund siden jeg har bakt brød, da det går mest i rundstykker her i gården. Er så digg å lage 16-17 rundstykker, og så tiner jeg bare ett i mikroen i 2 min, og har det i varmluftsovn i 2 min til. Da har jeg godt og sprøtt rundstykke til kveldsmaten Oppbevaring av varmt brød : på rist på kjøkkenbenken. Kaldt brød: ett i brødpose på benken , og resten i hver sin pose i fryseren. (Jeg lager som regel 3-4 brød i slengen). Endret 9. januar 2009 av L_C
Kamikatze Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 Å bake brød selv er tidkrevende , da det er mye heving inn i bildet (forheving 30min, forheving igjen, 10min etterheving 40min og i ovnen i 35-40 min. det er ikke så mye arbeid med det da, mest venting. Ved å heve som ovenfor får man luftige gode brød Man påfører seg det ekstraarbeidet man vil... Jeg gidder ikke å rote med flertrinnsheving. Satser på at gjæren kommer godt i gang med varmt vann, under elteprosessen (ja, en teskjei sukker, eller svartsirup, eller maltblokk gir næring til gjæren, og jumpstarter prosessen.) Og så hever deigen til det tre-firdobbelte i forma, deretter en siste strekk idet den kommer inn i komfyren, før varmen dreper gjærsoppen. Gjør det så enkelt som mulig. Ellers gidder man ikke gjøre det ofte. - Og som skrevet: Du behøver ikke stå en halvtime å heie på deigen, mens den hever. Du kan støvsuge, vaske, dusje eller lese KG.
Gjest L_C Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 Den halvtimen deigen hever etter at den er kommet i forma, er såpass viktig synes jeg, at den dropper jeg ikke Og du har rett, hvis jeg ikke har husarbeide, setter jeg på en episode av en serie jeg liker godt (grey's anatomy f.eks ) , eller spiller litt playstation mens jeg venter på at den skal heve ferdig. Så i den forstand ser jeg ikke den siste halvtimen som "ekstra arbeide"
Gjest Gjest_kristine_* Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 Hei! Slik gjør jeg det når jeg baker brød:) Putter alt det tørre opp i bollen inkl tørrgjær. Rører dette litt rundt. Så tar jeg oppi væsken, 37 grader. Før jeg hvelver deigen over på bakebordet så tar jeg å heller litt olje på bordet, dette isteden for mel slik at det ikke skal feste seg. Elter ca 15 min med hendene eller 10 min i kjøkkenmaskin. Så heving til dobbel størrelse. Ca 45 min. Så ut på bakebordet, knar i et minutt, deler opp og legger i form. Bruker å kjevle ut brødemnene til firkanter (samme bredde som brødformen) og rulle de sammen til brød og legge de i formene med "sømmen" ned. Så heving i ca 45 min. Har lært at både for mye etterheving og for lite vil kunne få sprukne brød. Så steker jeg brødene. Hvis jeg ønsker sprøe skorper på brødene lar jeg de ligge på rist på kjøkkenbenken til de er blitt kalde, uten noe over. Hvis skorpene ønskes mykere bruker jeg kjøkkenhåndkle over. Oppbevares i brødpose og ev fryser alt etter som hvor mye jag antar vil gå med det første døgnet. Og takk for tråden, ble inspirert til å fylle op fryseren
Kamikatze Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 (endret) Jeg skjønner ikke helt, skal man forheve to ganger? Hva gjør man i mellom de første 30 min og siste 10 min da? Kan man ikke da likegjerne si; forhev 40 min? Mener du at deigen skal heves etter å ha blitt puttet i formen også? Før den skal i ovnen? Jeg har pleid å heve til deigen er ca dobbel størrelse, vet ikke hvor lang tid det tar. Ok, hvis jeg begynner å forstå dette riktig: Heve lenge først, kna lenge, heve igjen, ovn, spise? [...] Mellom forhevingen er det meningen at deigen skal bearbeides, slik at man slår ut gassbobler med kullsyre, og bretter inn friskt oksygen, slik at gjæringen kan fortsette. Men dette er stort sett flisespikkeri, og ikke så veldig nødvendig som de vil ha det til. Du får gode hverdagsbrød, om du elter lenge, og siden hever i forma, og steker. Men det gjør sikkert ingenting om du lar deigen ligge litt, mens du hviler armene noen minutter, før du elter ferdig La hovedsakelig hevinga foregå i forma, du. Det er det mest ukompliserte. Du skal uansett slite for å klare å drepe en gjærdeig... Hevetiden avhenger endel av gjærtype og temperatur. Se på størrelsen du, ikke på klokka. Fyll forma kvart-halvfull, og lemp inn i ovnen når den såvidt begynner å bule over kanten. [...]Men hvordan oppbevarer dere brødet etterpå? Fra varmt til kaldt, og fra kaldt til spist opp? Kan man risikere at deigen får heve for lenge? Hvis jeg feks setter en deig nå, stikker ut og ordner alt jeg skal og kommer hjem om noen timer, er det en uting? Hvis den får forheve i noen timer, trenger den da fortsatt å etterheves? Siste først: Ja! Du kan heve for lenge. Da får brødet en litt ekkel sur, litt metallisk smak. Men det er snakk om gjerne to timer, og særlig utsatt er søtbakst som hveteboller etc. Derfor er det greit å se på størrelsen, og ikke være så nøye med klokka. Oppbevaringen? Ut av ovnen, og hvelves rett på rist. Lar forma være på en lita stund. Kondensdamp som fanges der gjør den lettere å få av. Nonstickformer er nonstick bare når de er nye. Jaffall mine. Der får det bare ligge en time eller to, og så lemper jeg det ene inn i brødboksen, og søsknene i frysern. Du kan også ta ut et og annet brød, før det blir for mørkt, hvis du pleier å fryse ned. La det kjøle seg helt til romtemperatur. Dynk det med litt vann, og la det hvile noen minutter i plastpose før du hiver det inn i frysern. Da slipper ikke skorpa så lett, som den ofte gjør på frossent brød, og du kan ettersteike det, og ha lett tilgang på ferskt brød. Edit: Og så tar jeg vare på papirposene etter kjøpebrød. De er så hendige å bruke, for å slippe seig skorpe fra plastpose. Den halvtimen deigen hever etter at den er kommet i forma, er såpass viktig synes jeg, at den dropper jeg ikke [...] Ja, ikke sant? Endret 9. januar 2009 av Kamikatze
Gjest Gjest_kristine_* Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 Et tips til: Du kan lage deigen kvelden i forveien ved å bruke kald væske. Da bruker deigen lang tid på å heve. Settes i kjøleskap over natten, husk og bruk stor bolle og ikke bruk mer gjær enn det står på oppskriften. Om morgenen er brødet ferdig forhevet og kan bakes ut, legges i former og etterheves i 45 min. Noen ganger så synes jeg at det er praktisk å gjøre det på denne måten
stjernekyss Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #19 Skrevet 9. januar 2009 Ups... nå har jeg jo satt deigen og skal snart ut og fikse ting Jaja, det får gå, jeg får være tilnærmet raskt! Fant ut at jeg hadde eltekroker på mixmasteren min, brukte de til å blande. Kan jeg bruke de til å kna også, eller er det bare tøys? Og, jeg fant hele TRE bokser med tørrgjær i skapet To var gått ut i 2008 og en går ut i DAG faktisk! Hvor nøye er det egentlig? Er litt hypp på å bruke opp alle de jeg har før jeg kjøper nytt.
Idnar Skrevet 9. januar 2009 #20 Skrevet 9. januar 2009 Det stemmer at sukker gir næring til gjæren. Men det gir også en litt "rundere" smak på brødet og skorpen finere. Deigen bør eltes litt etter heving, fordi det danner seg alkohol i gjærbakst. Dette er grunnen til den "sure" smaken som tideligere er nevnt. Det kan være lurt å dele brødet før man fryser det, da "henger" skorpen bedre på når man skal skjære det opp etterpå (litt usikker på hvorfor :klø: ) Som det var nevnt: grøt, surmelk, øl og raspet gulrot gjør brødet saftig. Bruker du tørrgjær kan vannet (eller væsken) være litt varmere enn ved ferskgjær Salt dreper gjær ved direkte berøring. Pass derfor på å ikke legge saltet og gjæren sammen. Jeg pleier å ta havregryn, hvetemel, solsikkefrø og noen andre "frø" i pluss salt, litt sukker og gjær. Av og til tar jeg i litt krydder, som oregano eller noe sånn. Blander sammen alt det tørre og tar oppi lunkent vann og olje til en passelig deig. Deigen hever jeg på badegulvet med en jakke over så lenge jeg gidder å vente (max 1 time). Så er det bare til å trille ut rundstykker eller brød. Pleier ikke å heve de etter dette men det er sikkert en fordel. Jeg får alltid gode, saftige rundstykker og brød når jeg følger min "oppskrift"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå