Gå til innhold

Hvis en har valget mellom å leie ut en leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en leilighet som jeg enten vil leie ut eller selge. Er litt usikker, kanskje jeg får mer for den om 2 års tid?

Hvis jeg tar leie må jeg jo skatte for det en viss prosent.

Blir det ikke mer billig å selge hvis det går gjennom en adokat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har en leilighet som jeg enten vil leie ut eller selge. Er litt usikker, kanskje jeg får mer for den om 2 års tid?

Du kan leie ut opptil 6 mnd per år skattefritt. Hvis du bor i boligen fram til juni, og leier ut juli - juni neste år, er leieinntekten skattefri.

Hvis du selv bor i deler av boligen (over 50 %), er leieinntekt skattefri uansett hvor lenge leieforholdet varer.

Mange er usikre på om de skal selge eller vente. Til og med analytikerne og andre eskperter er usikre (så jeg ville ikke hørt på de som uttaler seg skråsikkert). Du bør ta en vurdering ut ifra hva du kan få for å leie ut, i forhold til hvordan økonomien din klarer seg ved salg/uten salg. Men mange som selger i dag må (dessverre for dem) finne seg i å få bud under prisantydning.

Skrevet
Du kan leie ut opptil 6 mnd per år skattefritt. Hvis du bor i boligen fram til juni, og leier ut juli - juni neste år, er leieinntekten skattefri.

Hvis du selv bor i deler av boligen (over 50 %), er leieinntekt skattefri uansett hvor lenge leieforholdet varer.

Mange er usikre på om de skal selge eller vente. Til og med analytikerne og andre eskperter er usikre (så jeg ville ikke hørt på de som uttaler seg skråsikkert). Du bør ta en vurdering ut ifra hva du kan få for å leie ut, i forhold til hvordan økonomien din klarer seg ved salg/uten salg. Men mange som selger i dag må (dessverre for dem) finne seg i å få bud under prisantydning.

Jeg tar tilbake det første utsagnet. Det gjaldt bare til 2008. Men det andre er jeg sikker på (har dobbeltsjekka).

Skrevet

Jeg tar tilbake det første utsagnet. Det gjaldt bare til 2008. Men det andre er jeg sikker på (har dobbeltsjekka).

Skrevet

det er billigere å benytte advokat enn megler ja. Det kan jo være lurt av deg å prøve å få til et salg nå, hvis du likevel skal selge innen få år. Markedet tar seg neppe opp innen de to første årene, som er ditt perspektiv.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å tape noe på å leie ut, det skal gå i null.

Takker til alle dere som er så snill å svare meg :)

Skrevet
Jeg kommer ikke til å tape noe på å leie ut, det skal gå i null.

Takker til alle dere som er så snill å svare meg :)

Hvis du ikke taper noe på utleie (inkl skatt og avgifter, vedlikehold), og har muligheten til å leie ut en lengre periode (f.eks. 5 år), ville jeg ventet. SSB spår bunnnivå i 2010, og prisoppgang i 2011.

Skrevet

Husk at du ved utleie får en del fradrag på leieinntektene, f.eks vedlikehold, forsikring, kommunale avgifter etc...sjekk ut ligningens ABC hos skatteetaten.

Dvs at disse trekkes av på leieinntektene før du beregner skatten, som er på 28%.

Skrevet

Regnestykker er ikke min sterkeste side.

Det er dyrt å leie i den byen jeg bor i.

Leiligheten er på 56 kvadrat med en bod. Den ligger i rolige og barnevennlige omgivelser relativt sentralt med alle tilbud, skole, barnehage, byen, skog og mark ikke langt unna, har stor altan.

Badet er ikke SÅ fint, men brukbart.

Det er billig strøm, hvor mye synes dere er en rimelig pris? eneste jeg ønsker er å gå i o... Tenkte 7000 kr er ok? synes ikke det er dyrt i denne byen her.. mulig jeg må prøve å få litt mer for å få dekket skatten ..

Skrevet
Regnestykker er ikke min sterkeste side.

Det er dyrt å leie i den byen jeg bor i.

Leiligheten er på 56 kvadrat med en bod. Den ligger i rolige og barnevennlige omgivelser relativt sentralt med alle tilbud, skole, barnehage, byen, skog og mark ikke langt unna, har stor altan.

Badet er ikke SÅ fint, men brukbart.

Det er billig strøm, hvor mye synes dere er en rimelig pris? eneste jeg ønsker er å gå i o... Tenkte 7000 kr er ok? synes ikke det er dyrt i denne byen her.. mulig jeg må prøve å få litt mer for å få dekket skatten ..

Vet ikke hvilken by det er, men her jeg bor, høres dette ut som en leilighet i 6000 kroners prisklasse...

Skrevet
Vet ikke hvilken by det er, men her jeg bor, høres dette ut som en leilighet i 6000 kroners prisklasse...

En venninne av meg betaler 5000 kr for en kjellerleilighet på 40 kvadrat..

Skrevet
En venninne av meg betaler 5000 kr for en kjellerleilighet på 40 kvadrat..

I Tr.heim, sentralt, er det 10 000 i leie for en BRA leilighet, dvs stor, plass til barn, og moderne innvendig. Kjellerbulene for studenter ligger på rundt 5000 sentralt.

Skrevet
I Tr.heim, sentralt, er det 10 000 i leie for en BRA leilighet, dvs stor, plass til barn, og moderne innvendig. Kjellerbulene for studenter ligger på rundt 5000 sentralt.

ok, da er det billigere i tr heim enn her jeg bor.. her tar de gjerne 4000 for ett rom i bofskap/sentralt

Skrevet

I Stavanger koster små rom i bofellesskap kr 5.000 og om du vil leie egen liten "leilighet" koster det minst 7-27.000.

Gjest solgt med tap
Skrevet

Var i samme dilemma da finanskrisen slo til for fullt i høst.

Jeg kjøpte min leilighet på topp for 2 mill, klarte ikke få mer enn 1.7 for den.

Jeg valgte å selge med tap istedenfor å leie ut.

Er ett vanskelig regnestykke, men i mitt tilfelle måtte jeg nok ha subsidiert leietakere.

Også er det jo usikkerheten om hva som skjer om ett år..

Skal man hindre å skatte av evt gevinst må man selge innen 12 mnd. Så jeg synes det var greit å svelge ett tap for å ha bedre økonomi i hverdagen (takle nytt lån).

Skrevet

Jeg tror jeg ville ventet med å selge og heller leid ut pga av tre ting:

1) det har vært bortimot byggestans for nye boligprosjekter i halvannet år. Dvs at tilgangen til boliger på markedet etterhvert vil reduseres.

2) SSBs statistikker anslår bunnnivå i 2010, og så stigning.

3) lav rente og synkende boligpriser gjør det lettere for folk å få boliglån igjen: lettere å få boliglån

Skrevet

Dersom du leier ut i et år og så selger og du selger med tap så får du trukket fra tapet på selvangivelsen, altså mindre skatt.

Skrevet

Vær oppmerksom på at for å selge leilighet/hus skattefritt må man selv ha bodd 1 år av de 2 siste årene i lieligheten/huset.

Skrevet
Vær oppmerksom på at for å selge leilighet/hus skattefritt må man selv ha bodd 1 år av de 2 siste årene i lieligheten/huset.

Så da må jeg selge i 2009 hvis ikke jeg vil skatte, hvor mye må jeg ev skatte? jeg skal aldri flytte tilbake hit så lurer på om jeg skal selge hele greien.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvis du ikke har bodd i leiligheten selv 1 av de 2 siste årene må du betale 28% skatt på gevinsten.

Dette var vi selv ikke klar over men skal pga denne regelen selge nå. Vi har kjøpt oss hus og hadde tenkt å leige ut leiligheten til det blir "bedre tider" å selge men kommer jo ikke til å flytte tilbake i lieligheten og må da skatte for gevinsten, det vil vi ikke. Historisk sett er januar og februar gode måneder å selge i så vi får krysse fingrene for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...