Gå til innhold

Hjemmelagd lysbord

Anbefalte innlegg

Gjest TheButterfly
Skrevet

noen som har noen erfaringer med hjemmelagde lysbord?

jeg skal bare bruke vanlig glass, ikke noe fancy, og lurer på om noen har noen tips om hvilke lys jeg kan bruke? har tenkt litt på vanlige lysrør, men har litt lite peiling på lyspærer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beror litt på hva du skal bruke det til.

Er det for å gjennomlyse konturer før håndskjæring av folie, stoffer etc. er alle typer lysrør helt ok.

Samme hvis du skal bruke det som sorteringsbord for diaspositiver. Da er heller ikke farvetemperaturen kritisk.

Skal du derimot vurdere fargedias, er lystemperaturen kritisk. Bruk minimum dagslysbalanserte lysrør bak melkehvit plexiglassplate. Gjennomsiktlig kan du bare glemme. Men ettersom nesten alt som kan kravle og gå av fotografer og reklamebyråer har blitt digitalisert, vil det forbause meg om du ikke vil få tak i brukte høykvalitets lysbord for mindre enn hva du kan lage dem for selv.

Skrevet

Jeg vil også anbefale en opak pleksiglass-/ vanlig glassplate. Og jeg har et lysstoffrør i mitt bord, det gir godt lys og ikke høy temperatur. Lysstyrken avhenger av lengden på lysrøret (og dermed størrelsen på bordet).

Dessuten enig i at jeg tror det skal være lett å få tak i et bord fra et eller annet reklamebyrå, arkitektkontor eller en utdanningsinstitusjon (videregående, høyskole eller privtskole), jeg fikk i hvert fall mitt kjøpt veldig billig fra en av arkitektutdanningsinstitusjonene og de var bare glad for å bli kvitt det, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...