Gå til innhold

Hvor lenge har dere tampongen i før dere skifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det lurer jeg på. Jeg blør ikke så mye, og på pakken står det jo at man kan ha den i maks 8 timer. Men det er kanskje litt lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har den i alt fra 2 - 8 timer. Men 8 timer er maks da. Bruker tampong også om natten, men er ofte opp om natten for å skifte.

Skrevet

Ja jeg synes det er litt lenge å ha den inni seg i 8 timer. På begynnelsen har jeg den kanskje inni i 4-5 timer, for da blør jeg mye. Men på slutten er det vel opp til deg selv når du skifter. Det er ikke lurt å ha den for lenge i, da kan det begynne å lukte.

Gjest Charming
Skrevet

Hvis du ikke blør så mye, kan du jo bytte til en mindre type?

Jeg personlig pleier å stramme skjedemusklene en gang imellom når jeg blør mye.. Så kjenner jeg om den nærmer seg full eller ei :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å bytte etter 5-6 timer. Ofte sover jeg med tamponger om natten også, men jeg våkner alltid i løpet av natten og da bytter jeg.

Skrevet

Jeg bruker ikke tamponger lenger. Men da jeg brukte, hadde jeg den i max 4 timer.

Gjest Tanita
Skrevet

Aldri mer enn 2 timer. Det er jo egentlig ikke helt bra å bruke det. Så unngår å bruke det så mye som mulig.

Skrevet

Hvorfor skal det ikke være bra å bruke tampong? Så lenge man skifter regelmessig så er det jo ikke noe farlig.

Jeg skifter ca hver tredje time i starten fordi jeg blød mye, når jeg blør mindre bytter jeg ca hver 6-8 time.

Skrevet
Hvorfor skal det ikke være bra å bruke tampong? Så lenge man skifter regelmessig så er det jo ikke noe farlig.

Jeg skifter ca hver tredje time i starten fordi jeg blød mye, når jeg blør mindre bytter jeg ca hver 6-8 time.

Det er fordi tampongbruk kan gi TSS (Toksisk sjokk) en sykdom du blandt annet kan lese om i folderen som følger med OB.pakkene..Men: det er veldig, veldig sjeldent at noen får det. Så med normalt god hygiene er det ikke farlig å bruke tampong. Men noen mener de får mer utflod av å bruke tamponger. Siden tamponger er så absorberende trekker de til seg ikke bare mensvæske, men også mye skjedesekret og kan tørke ut skjeden. Da stimuleres det ofte til økt sekresjon av utflod.

Gjest Tanita
Skrevet

Og fare for bakterielle infeksjoner, sopp, vond lukt og ubalanse...

Skrevet

Det anbefales ikke å sove med tamponger på grunn av kroppens forandrede prosesser våken vs. søvn. Fare for TSS er noe forhøyet når kroppen sover, bakteriene får god tid til å utvikle seg og dessuten så ville man ikke merke symptomer på TSS før man våkner, noe som kan gjøre tilstanden svært kritisk og dødelig.

Ingen leger anbefaler å sove med tampong og de bør skiftes hver 3-4 time på grunn av bakterieoppblomstring som igjen kan føre til TSS.

Det er rett og slett ikke verdt å ta sjansen. Skift ofte og bruk ikke tamponger med sterkere sugeevne enn du har behov for i løpet av 3-4 timer.

Skrevet

Skifte til mindre type ja.... det er jo logikk i det. Men hva om det har seg slik at man ikke blør spesielt mye, og minste mulige type er fortsatt i "sterkeste laget". Ikke er det særlig fristende å ha den inne i 8 timer heller....

Næ. jeg har kjøpt meg en menskopp, men ikke satt igang med å bruke den enda, den ser så stor ut...(husker jeg så en tråd om det her inne, men har ikke funnet den igjen)

Skrevet
Skifte til mindre type ja.... det er jo logikk i det. Men hva om det har seg slik at man ikke blør spesielt mye, og minste mulige type er fortsatt i "sterkeste laget". Ikke er det særlig fristende å ha den inne i 8 timer heller....

Næ. jeg har kjøpt meg en menskopp, men ikke satt igang med å bruke den enda, den ser så stor ut...(husker jeg så en tråd om det her inne, men har ikke funnet den igjen)

Om du blør så lite at selv den aller minste tampongen, som gul ob mini, er for stor, så bør du bruke truseinnlegg i stedet. På slutten av mensen min, når jeg blør så lite at ob mini egentlig er litt overkill, så går det helt fint å bruke stringtruseinnlegg.

Det er ikke større fare for å få sopp av å bruke tampong. Det er faktisk verre å bruke bind sånn soppmessig sett, siden man ofte blir klam av bind, i motsetning av hva man blir med tampong.

• Liker 1
Skrevet

Vel, leger og helsepersonell sier at det er fare for sopp ved bruk av tamponger. Bind blir du kanskje klam utenpå av, men en tampong tørker ut skjeden og gir ubalanse.

• Liker 1
Skrevet
Vel, leger og helsepersonell sier at det er fare for sopp ved bruk av tamponger. Bind blir du kanskje klam utenpå av, men en tampong tørker ut skjeden og gir ubalanse.

Tamponger tørker ikke ut skjeden om man bruker tampong med rett oppsugingsevne. En tampong skal være gjennomtrukket av blod etter fire timer, er den ikke det, må man gå ned en størrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...