Gå til innhold

Vask som lukter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra sluken på vasken min på badet kommer det en ekkelt, ganske sterk lukt. Klorin tar bort lukten for en liten stund, men det kommer tilbake etter noen dager. Noen som har noen tips til hva som kan fjerne denne lukten for godt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_kristine_*
Skrevet

Hvis sluken til vasken tørker ut så vil det kunne bli lukt. Vi har hatt samme problemet med en sluk på vaskerommet. Eneste løsningen som jeg har funnet ut at hjelper er at jeg ca. hver tredje dag eller noe sånt tømmer noen desiliter med vann ned i sluket. Da unngår jeg at den tørker ut, og da også lukten. Behøver ikke å bruke noe annet enn vann.

Skrevet

Går ut fra at du har latt klor få virke en stund, før du har skyllt ned.

Skru av og rens vannlåsen. Hvis ikke det sitter noe i vannlåsen, er det nok den som er for dårlig til å tette.

Kommer lukta etter noen dager uten bruk, er det rett og slett vannet i vannlåsen som fordamper, særlig hvis der er varmekabler i gulvet, og gir fri ventilasjon ned mot avløp/kloakk. Sørg for at benden på vannlåsen er stor nok til at den kan inneholde tilstrekkelig med vann til å tette.

Hvis ikke det er dette som er problemet, kan det bunne i vannkvaliteten. At alger utvikler seg i avløpet. Løsningen her kan være et vannfilter før vanninntaket. Skal du først montere slikt, er det greit å koble seg inn i vanntilførselen på et punkt der du får maks valuta for pengene. Slik at også vann til varmtvannsbereder og kjøkken filtreres. Clas Ohlson har noen rimelige løsninger.

Skrevet

Vasken brukes flere ganger hver dag, så det kan ikke være uttørking som er problemet. Skal prøve å rense vannlåsen (når jeg finner ut hvordan det gjøres:p).

Gjest *lucky*
Skrevet

Vannlåsen bør nok rengjøres, bare skru løs de to nederste festene, ha en bøtte klar under!

Alle sluk i vask skal etter tips fra en rørlegger holdes rene slik: sett varmt vannet på full guffe så det spyler godt ned i vasken, hell så endel salo ned i sluket. Vann og salo brukes vekselvis et par ganger så er rørene åpne og helt rene! Avslut med kaldt vann i tilfelle lukt.

Skrevet

Heia,greit med klor men du må ta salmiakk først, for det løser opp fettet så klorin etterpå ;-)) Vannlåsen din er nok full av gørr for det er jo en ting som man renser av og til ;-))

Skrevet

Hmm.. Hvor ofte er det vanlig å rense den? Vaktmesteren var her å bytta noen deler da jeg flyttet inn for et halvt år siden, så regner med den ble rengjort da. Eller gjør de kanskje ikke sånt?

Gjest *lucky*
Skrevet
Heia,greit med klor men du må ta salmiakk først, for det løser opp fettet så klorin etterpå ;-)) Vannlåsen din er nok full av gørr for det er jo en ting som man renser av og til ;-))

Salo løsner fett og dritt.

Salmiakk og klorin utvikler en slags farlig gass visst de brukes likt eller etter hverandre så det må ikke gjøres!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest *lucky*
Skrevet
Hmm.. Hvor ofte er det vanlig å rense den? Vaktmesteren var her å bytta noen deler da jeg flyttet inn for et halvt år siden, så regner med den ble rengjort da. Eller gjør de kanskje ikke sånt?

Det er vanlig å sjekke dette ca en gang i halvåret, kommer litt ann på hvor mye vasken er i bruk. Uansett så stinker den jo så det er bare å sette igang:)

Skrevet
Salo løsner fett og dritt.

Salmiakk og klorin utvikler en slags farlig gass visst de brukes likt eller etter hverandre så det må ikke gjøres!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ha ha Ja,det vet jo ALLE at det gjør!!Men man bruker først salmiakk så skyll godt så klorin!!Men jeg trenger vel ikke skrive det som om ho er dum,regna med ho skjønnte det.Og en ting til:Vet salo tar fett, men det kan du ikke helle nedi og la det rense på samme måte som salmiakk.Salo må du sprute i å skylle med vann og hva sjer da??Jo,da beg det å boble.Salmiakk bobler ikke og er rennende,var det greit å forstå ;-))

Skrevet

Ja,eller du kan kjøpe en plumbo gele eller pulver om det er greiere.Jeg er mere for gode gamle sterke saker som salmiakk,he he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...