Gå til innhold

Risotto

Gjest Risottogjest

Anbefalte innlegg

Gjest Risottogjest
Skrevet

Jeg har blitt risottofrelst etter en særdeles heldig variant av risotto milanese med skalldyr til på restaurant, men er helt novise på å lage dette selv. Det dreier seg da om den italienske varianten, ikke pytt i panne-varianten.

Er interessert i alle typer smakstilsetninger, og ikke minst hva du gjør for å få den rette konsistensen. Den eneste jeg har laget ble veldig god på smak, men kanskje litt seig i riskornene.

Lurer også på om det er mulig å fryse vinen man bruker, eller om jeg må drikke resten av flasken (ikke at det er smertefullt, men jeg har et matbudsjett, og er bare en i husholdningen ;-))

Skrevet

Jeg elsker risotto og skal faktisk lage det til min kjære i kveld :)

Jeg synes at ingefær gir en fantastisk smak til risottoen og bruker ingefær på glass (fås kjøpt i de fleste litt større matbutikker). Jeg bruker også chili for god smak.

Det viktigste, slik jeg ser det, er vel å steke/bake/koke det du vil ha i risottoen akkurat slik at det blir fantastisk/riktig konsistens/smak og ikke prøve å koke det sammen med risen.

Risen er jo noe herk å koke. Da må man ha vin og helst kraft, men dette er jo så og si umulig å få tak i i Norge, så jeg bruker buljong istedenfor. Den skal helst være nesten på kokepunktet. Når jeg koker risen, bruner jeg en del smør i en panne, lar risen få litt smørskorpe og blander i vin og buljong, øse for øse. Alt må trekkes inn i risen før neste øse kan helles i. Risen skal ikke være for myk, heller litt al dente, men det er jo en smakssak. Når risen er ferdig, blandes alt som skal i, bladpersille eller koriander (finhakket) gir en nydelig smak og det viktigste tilslutt: parmesanost!

Jeg har tidligere frosset vin og det tror jeg fungerer fint. Kan ikke forstå at det skal ha noe å si. Nå har jeg planer om å fryse ned vin i "risottoporsjoner" for å slippe styret rundt det.

Håper det blir godt neste gang! Lykke til og bon apetit!

Skrevet

Veldig god fremgangsmåte over her. Men husk sjalottløk først! Blank den først i olje i en kjele, ha så i risen og "blank" den litt før du begynner å tilsette vesken. Rett før servering rører du i en god klump smør og parmasan. Om du skal ha sterke smaker i risottoen går det helt fint å tilberede selve risottoen på vin og vann.

Skrevet

Jeg er veldig glad i å bruke tørket steinsopp. Da bruker jeg risottoen som tilbehør, som regel til kylling, kalv eller svin.

Og et tips til deg som må holde deg til budsjettet; det funker fint med eplemost også. Særlig når man bruker sopp passer det veldig godt.

Gjest risottogjest
Skrevet

Tusen takk for veldig gode tips! De skal testes :-)

Det er alltid plass til enda flere ;-)

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg liker mange typer risotto, men har lyst til å nevne risotto med spinat og fennikel. Super som tilbehør til feks stekt kylling, fisk eller kalvefilet, kanskje med noen ovnsbakte tomater til. :)

Ellers fryser jeg alltid hvitvinsslanter for bruk i mat, blant annet risotto.

Gjest Elastica
Skrevet

Må man ha en spesiell type ris i risotto? Jeg fikk plutselig lyst på risotto, men har bare grøtris og jasminris. Orker ikke gå i butikken...

Gjest Eurydike
Skrevet
Må man ha en spesiell type ris i risotto? Jeg fikk plutselig lyst på risotto, men har bare grøtris og jasminris. Orker ikke gå i butikken...

Man skal jo egentlig ha arborio eller carnaroli eller denslags, men du kan faktisk forsøke med grøtris - i følge feks Lars Barmen skal det fungere ok. Det er like viktig for smaken å ha en god kraft. :)

Jasminris nytter imidlertid ikke - den vil ikke gi riktig kremet konsistens.

Gjest Elastica
Skrevet

Takk, Eurydike. Da prøver jeg grøtris. :)

Skrevet

Jeg har prøvd risotto av grøtris en gang, og synes ikke det var noe særlig. Men er risottotrangen sterk, er det kanskje verdt å prøve. ;)

Gjest Elastica
Skrevet

Hvor mye ris og hvor mye væske skal jeg bruke til to? Det skal være tilbehør til and.

*risottoblånn*

Skrevet

Til to stykker som tilbehør bruker jeg 200 gram ris. Da trengs cirka 5-6 dl kraft.

Jeg har en flaske Noilly Prat stående til bruk i risotto, slipper å åpne hvitvin da.

Gjest Elastica
Skrevet
Til to stykker som tilbehør bruker jeg 200 gram ris. Da trengs cirka 5-6 dl kraft.

Jeg har en flaske Noilly Prat stående til bruk i risotto, slipper å åpne hvitvin da.

Det var akkurat det målet jeg brukte i går. Imidlertid måtte jeg ha mer kraft, og da gikk det ut over hvitvinen. :)

Annonse
Skrevet

Takk for alle gode ideer så langt :-)

Det blir risotto mot slutten av uken og fremover i lange baner :-D

Snublet også over jamieoliver.com, hvor det ligger en fin liten haug av oppskrifter, for interesserte.

Skrevet

Hei

Risotto er en av mine favoritter og jeg pleier å lage med tørket steinsopp og pancetta. Ellers så er en helt enkel risotto milanese veldig god...denne inneholder "ingenting"...det er kun snakk om safran som setter en god smak på risottoen :-)

Vin kan fryses for matlaging senere og jeg har pleid å legge den i små plastposer på f.eks. 1 dl hver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...