Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Jeg vil ikke si jeg er så streng med å ha det strøkent til en hver tid, men jeg liker å ha det litt skikkelig rundt meg. Er lei av glass som står på stuebordet, håndduker som ligger igjen på badegulvet, og klær som slenger på sengekanten. Det hadde vært kjempe fint med noen gode råd om hvordan jeg får sambo til å rydde litt mere etter seg. det hadde også vært fint om noen tips til hvordan jeg får han med på helgevasken. Hvordan har dere gått frem når dere ville dele på husarbeidet/pliktene?
Rioja Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Du må ta rollen som arbeidsleder! Gi han klar beskjed HVER gang; "nå må du kan bære ut det glasset og plukke opp håndkleet du har lagt på badegulvet!" Ikke spør om han kan gjøre det, for det er fordummende... Klart han kan. Gi masse ros i etterkant. Når det er tid for helgevask gjelder det samme; gi klar beskjed om at "nå tar vi og vasker til helga. Du skal gjøre ditt slik og slik!" Og så må du gi han klapp på skulderen etterpå og fortelle at han var flink! Gi han oppgaver som blir kun hans ansvar, f. eks. støvsuge hver fredag. Alternativt kan du gjøre det humoristisk; * I morgen kan du få låne den rosa trusa mi, for du kan umulig ha rene klær slik som skittentøysdunken ser ut... * Vi må nesten innføre to dagers beskøsvarsel slik som det ser ut her... * Jeg synes det er så pent med alle håndukene som ligger på badegulvet, kanskje vi kan spraye noe godlukt på dem og ha dem der permanent? Eller romantisk; " I dag tar vi med oss ei flaske rødvin ned på soverommet som vi deler mens vi ryddig og vasker der... Det er det eneste som fungerer her i huset! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Det påstås at menn vil gjøre husarbeid etter en viss tid hvis du lar det bare bli stående. Det fordrer selvfølgelig at terskelen for rot er tilsvarende din, noe som det høres ut som om det ikke er. Men verdt et forsøk? Min gjør svært lite hjemme, men så skal det også sies at vi har vaskehjelp slik at det ikke er så mye annet enn tøyvask og middagslaging, og det er vel overkommerlig for de fleste? Hagearbeidet er min hobby og ikke noe jeg føler MÅ deles for rettferdighetens skyld. Men prøv å la det stå noen dager, eller la være å vaske klærne hans f.eks. Om han ikke blir bedre bør han i alle fall ta hintet!
AnetteR Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 1. Kjøp en rull med sorte søppelsekker. Hver gang du finner tingene hans putter du dem opp i her, og plasserer posen i en bod eller skap. Så må han selv hente det han savner. 2. "Jeg føler virkelig ikke for sex når det er så rotete her" 3. Innse at det ikke er hans styrke. Kanskje han kan vaske badet en gang i uka, alltid ta ut søppel, støvsuge eller liknende, mot at du har hovedansvar for rydding.
Gjest Flode Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 He he... Kjenner meg igjen her... :gjeiper: Eneste tipset jeg kan gi deg er å velge dine fighter med omhu... Er det noe av rotet du kan leve med? Eks klærne han ved siden av senga, skoene som står midt i gangen eller at han aldri vasker klær...? Jeg har kommet frem til at tingene nevnt ovenfor, alle rom jeg kan lukke døren til når vi får gjester som kontoret og soverommet må jeg bare glemme, glassene på stuebordet er det ikke store jobben for meg å plukke vekk og brødsmulene på benken feies fort bort, MEN sokkene på stuegulvet, håndklær som ikke henges opp på badet og at han ikke hjelper til å rydde av bordet etter middagen (når vi begge har vært på jobb og jeg har laget maten) det skal ikke forekomme... Etter en periode med mye krangling or irritasjon for lite kom vi frem til denne lille kompromissen, og nå har vi det mye bedre...
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Egentlig bør grunnprinsippet om at begge har likeverdig ansvar for boligen etableres FØR innflytting i felles hjem. Men i etterkant: Rydding: Klar og tydelig beskjed om at dere er TO som skal trives der, og at man må ta hensyn til hverandre. Si at du ikke trives med at brukte glass, håndklær, klær og lignende flyter i stedet for å bli plassert der det skal, og at du ikke vil ha det slik at det er pinlig om det kommer noen innom. Prøv å få det inn som en rutine om at glasset tas neste gang han likevel reiser seg fra sofaen og skal noe sted, f.eks. Husarbeid: Lag et A3-ark, del i inn i 7 kolonner, 1 for hver dag. Skriv opp hva som må gjøres under hver dag, f.eks søppel, lage middag, rydde etter middag, oppvask, vaske/tørke/brette tøy, skifte på senger, handle mat, oppgavene til helgevask osv. Ta et par kopier av arket (kopimaskin på jobb). Følg med i en uke hvem som gjør hva, og marker hver enkelt oppgave med overstrykingspenn, f.eks rosa på deg og grønn på ham. Etter at uken har gått, setter du deg ned med ham, viser ham plansjen og spør hva han synes. Da har du visualisert hvem som gjør hva, og har et utgangspunkt for fordeling av oppgaver. Si at du synes fordelingen er urettferdig, og få ham til å bli med på en fordeling av oppgavene. Ta frem en ny kopi av ukeplanen, og diskuter hvordan oppgavene er satt opp, juster slik at han er enig i hva slags oppgaver som bør gjøres i løpet av en uke, og cirka når de bør gjøres. Deretter velger dere om dere vil fordele oppgavene etter et mønster, eller bare ha en ny kopi av planen hengende hver uke, hvor dere plukker oppgaver fritt etterhvert og markerer med deres farge hva dere har gjort. Hvis dere vil fordele: På den justerte arbeidsplanen, velger dere hvilke oppgaver som skal tilhøre hvem. Da kan dere enten fordele oppgaver individualisert, f.eks om han hater å støvsuge og du hater å vaske klær, eller han alltid kommer hjem en time før deg og kan lage middag. Og/eller dere kan dele oppgavene inn i ENer og TOer, og så er dere ENer og TOer hver deres uke. Sett da til slutt opp en ny ukeplan, hvor det er åtte kolonner bortover, og hver kolonne er delt i to horisontantalt. Da får dere en kolonne hver for hver dag, pluss hver sin ukekolonne for oppgaver som ikke er knyttet til en fast tid, f.eks vedlikeholdsarbeid på leilighet og bil, hagearbeid eller hva dere nå gjør. Ta flere kopier av malen, og heng opp en ny kopi hver uke. Fortsett å markere med deres farge når ting er gjort, og deres farge hvis dere må gjøre den andres oppgaver. Gå gjennom innimellom og evaluer hvordan det går. På den måten er han hele tiden nødt til å forholde seg til sannheten om hvorvidt han drar sin del av lasset eller ikke. En annen ting er at det er motiverende å se at oppgavene tar slutt, når han har gjort det som er definert som hans jobb. Gi masse tilbakemelding når han gjør noe, men ikke av typen "du er flink fordi du gjør som jeg sier". Fokuser på hvor deilig det er for deg å komme til ferdig middag, hvor trivelig det har blitt i stuen når han har vasket, hvor mye bedre du trives når du ikke må gjøre alt alene osv. Gjør det til rutine å feire unnagjort fredagsvask med god mat og vin, film eller noe annet kos. Forhåpentligvis trenger dere ikke lister i evigheter, men ideen er fin å ta fram igjen når evt unger skal lære seg å bidra.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 He he... Kjenner meg igjen her... :gjeiper: Eneste tipset jeg kan gi deg er å velge dine fighter med omhu... Er det noe av rotet du kan leve med? Eks klærne han ved siden av senga, skoene som står midt i gangen eller at han aldri vasker klær...? Jeg har kommet frem til at tingene nevnt ovenfor, alle rom jeg kan lukke døren til når vi får gjester som kontoret og soverommet må jeg bare glemme, glassene på stuebordet er det ikke store jobben for meg å plukke vekk og brødsmulene på benken feies fort bort, MEN sokkene på stuegulvet, håndklær som ikke henges opp på badet og at han ikke hjelper til å rydde av bordet etter middagen (når vi begge har vært på jobb og jeg har laget maten) det skal ikke forekomme... Etter en periode med mye krangling or irritasjon for lite kom vi frem til denne lille kompromissen, og nå har vi det mye bedre... hehe, Ja, hva er det med gutter og det å legge klærne ved siden av senga??? Typen min gjør det, og det er greit for en kveld hvis han har tenkt og ta de opp neste mårra, men hvis han tar på seg noe annet, og klærne fortsatt ligger der.. Vel, det hoper seg ganske bra opp i løpet av dagene for å si det sånn!!!
Piper Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Finn en middelvei med hva du kan leve med, for det er tross alt hans hjem også. Det vil si at du må akseptere litt rot, om du forventer at han skal rydde litt mer. Forklar han hva du kan leve med, og samme med hva du ikke kan leve med og del ut oppgaver som blir hans ansvar.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Jeg syns det er på tryne å skulle rose mannen når han gjør husarbeid. Får dere ros hver gang dere har gjort noe? Tenkte meg det..
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Jeg syns det er på tryne å skulle rose mannen når han gjør husarbeid. Får dere ros hver gang dere har gjort noe? Tenkte meg det.. hehehe når min mann har vasket gulvene i vår lille leilighet ( etter jeg har ryddet og støvsugd selvsagt) så forventer han STOR glede og masse skryt fra meg. Akkurat som om det ikke bare skulle mangle at han gjør litt og. Men siden han ikke ser rusk og rask før hybelkaninene hopper rundt tar jeg støvsuginga, mens han vasker gulvet av og til. Han henger opp klær på snora (den er veldig grei til menn, for den kan ikke utsettes til i morgen, for da blir klærne sure) mens jeg bretter dem. det er også hans jobb å gå med bossdunken når den skal tømmes (ca 200 m unna). jeg vasker badet. kjøkkenet og stua rydder vi begge to..for store glass og tallerkener ser han også..hehe
Pingting Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 Kjenner jeg blir litt provosert av flere av innleggene her. Hvorfor skal alt skje på deres premisser, og ikke mannens? Javel, du liker å ha det ordentlig rundt deg. Han liker kanskje at det er rotete. Hvorfor er det han som skal rette seg etter dine ønsker, og ikke omvendt? Et forhold handler mye om kommunikasjon, og å finne en måte å leve sammen på. Det er rimelig respektløst og umodent å ikke være villig til å senke sine egne krav for å møte partnerens. Eller aller best: sett dere ned, snakk sammen (i stedet for å be om oppdragelsestips på KG bak hans rygg), finn ut hva dere begge vil og finn et kompromiss begge er fornøyde med. Skriv gjerne arbeidslister eller fordel oppgaver. Da er det lett å se når noen ikke gjør sitt, og så kan du gjøre mer om du ønsker det.
Gjest slivotz Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Jeg kan gjerne rydde mer hvis jeg får mer sex... Gjerne mens jeg rydder
DingDong Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Starter med å stille følgende spørsmål; hvorfor er det alltid den personen som er rotete som må ta hensyn til ordensmennesket? Og til deg, trådstarter, hvis han ikke har lært seg å rydde nå, vel, så tror jeg ikke han kommer til å skjerpe seg heller. Slutt å klag!
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 Lag ett fargerikt ark, lim på en stjerne for hver gang han rydder og vasker, ha like mange runder i senga som stjerner på arket.
DingDong Skrevet 8. januar 2009 #15 Skrevet 8. januar 2009 Kjenner jeg blir litt provosert av flere av innleggene her. Hvorfor skal alt skje på deres premisser, og ikke mannens? Javel, du liker å ha det ordentlig rundt deg. Han liker kanskje at det er rotete. Hvorfor er det han som skal rette seg etter dine ønsker, og ikke omvendt? Et forhold handler mye om kommunikasjon, og å finne en måte å leve sammen på. Det er rimelig respektløst og umodent å ikke være villig til å senke sine egne krav for å møte partnerens. Så innlegget ditt nå, og er så utrolig enig. Vi deler sikkert mening, fordi vi begge er litt rotete? Hehe Jeg synes i alle fall det er veldig slitsomt, når "ordensmennesker" kommer og forteller meg "hvor skapet skal stå". Jeg finner og vet hvor alt er, men skulle det glippe en gang i ny og ne, og jeg må lete etter noe, da skal jeg love deg at jeg har fått høre det. - "Du er så rotete, hadde du hatt litt orden, så hadde du funnet det med en gang". Jeg er faen ikke på denne planeten for å rydde halve døgnet. Er det en ting som er sikkert, så er det at det alltid kommer nytt rot, så senk skuldrene og hygg deg mens du lever.
Pingting Skrevet 8. januar 2009 #16 Skrevet 8. januar 2009 Så innlegget ditt nå, og er så utrolig enig. Vi deler sikkert mening, fordi vi begge er litt rotete? Hehe Jeg synes i alle fall det er veldig slitsomt, når "ordensmennesker" kommer og forteller meg "hvor skapet skal stå". Jeg finner og vet hvor alt er, men skulle det glippe en gang i ny og ne, og jeg må lete etter noe, da skal jeg love deg at jeg har fått høre det. - "Du er så rotete, hadde du hatt litt orden, så hadde du funnet det med en gang". Jeg er faen ikke på denne planeten for å rydde halve døgnet. Er det en ting som er sikkert, så er det at det alltid kommer nytt rot, så senk skuldrene og hygg deg mens du lever. Hehe, faktisk ikke! I grunn er jeg ordensmenneske. Eh, mesteparten av tiden ihvertfall Men det er opp til hver og en å finne ut hva som passer for dem. Og ikke for alle andre. Men jeg har innsett at a) et forhold er både gi og ta, og kompromissering. Den praktiske konsekvensen av det blir vel at det er galt at en person skal få viljen sin, og at den andre må rette seg etter det. og b) at jeg ikke gidder å bruke masse unødvendig energi på å irritere meg over ting jeg ikke burde irritere meg over uansett.
Malteaser Skrevet 8. januar 2009 #17 Skrevet 8. januar 2009 Jeg syns forslagene over her er bra, men husk at hvis han da gjør noe så er det veldig gøy for han å få litt skryt for det. Kansje han blir inspirert til å gjøre enda mer da Også er det lurt å spøre i en fin tone btw, for det blir bare dumt hvis du kommer sint og sur inn i rommet og sier: nå får du sannelig plukke opp the simpsons sokkene dine ellers.... :D si det heler på en hyggelig måte: kjære...syns du ikke det er litt rart å ha sokker liggende på golvet i stua?? har du sett det hos noen andre? Jeg hadde satt pris på hvis du tok å la de i skittentøys-korga (også et søt lite smil)
Nienna83 Skrevet 8. januar 2009 #18 Skrevet 8. januar 2009 1. Kjøp en rull med sorte søppelsekker. Hver gang du finner tingene hans putter du dem opp i her, og plasserer posen i en bod eller skap. Så må han selv hente det han savner. Den var bare så bra!! Jeg har lært meg å "pick my battles wicely" og maser ikke når han slenger tingene sine overalt. Lar stasjet hans bare hope seg opp. Når han da klager på at han ikke har mer rene klær eller ikke finner ting så forklarer jeg at det er fordi han aldri rydder etter seg selv. Kort tid etter er stort sett ting ryddet opp. Så bare lurer jeg på hvor mange ganger dette må gjentas før han begynner å rydde på egen hånd Frister veldig med den søppelsekk versjonen..
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #19 Skrevet 9. januar 2009 Haha, jeg må si jeg kjenner meg igjen i en del av beskrivelsene her. Slik foregår det i vårt hus: Jeg tar meg av ALL klesvask. Dette fordi jeg har mindre klær enn han så jeg er avhengig av at mine klær blir vasket ofte nok. Når jeg allikevel vasker mine så vasker jeg såklart hans også. Henge opp klær blir mest min oppgave også, fordi jeg har et strengt regime på hvordan man skal henge de opp på en mest plassbesparende og tørke-effektiv måte. Gubben slenger bare opp klærne uten å riste de eller tenke på at de kan surne av å ligge i en ball oppå klesstativet. Dette valget har jeg tatt selv så jeg klandrer ikke gubben på dette området. Oppvaskmaskinen er han flinkere med. Men ofte må jeg be han huske å ta med seg alt av glass osv fra stuebordet før han går derifra. Hvis jeg spør om han kan ta ut av oppvaskmaskinen før jeg lager middag så må jeg be han om å sette inn det brukte også, ellers blir det "glemt", hehe. Matlaging gjør jeg, mest fordi jeg syns det er ålreit og fordi gubben ikke har noen interesse av å bli bedre i det selv. Men skal noe gjøres UTENOM den vanlige støvsuginga eller oppvasken, så må jeg gi beskjed om hva som bør gjøres. For gubben så går et år veldig fort, så han mener at det ikke var så lenge siden vi vasket gulvene, selv om det er flere måneder siden. (Jeg vasker badegulv og kjøkkengulv oftere altså). Innimellom kan han få et ryddekick, i fjor fikk jeg hakeslepp da han helt uten forvarsel vasket alle vinduene utvendig. Det måtte jeg ta bilde av, hehe. Jeg har feil jeg også. Jeg har masse små-dill som jeg slenger rundt på alle åpne flater. Så smårot har jeg masse av. Jeg har noen dyr som krever litt stell så slike ting kan lett bli liggende en stund etterpå. Men jeg prøver så godt jeg kan å ikke "mase" på gubben, spør på en pen måte om han kan gjøre ditt eller datt for meg. Det gjør han somregel også uten å bli grinete, så da får det bare være slik det er Han gjør veldig mye annet som jeg ikke har peiling på, men det innebærer veldig sjeldent husvask eller rydding, hehe. Jeg har vært borti en fyr som var helt nazi når det gjalt rydding, det var ikke noe ålreit heller! Så jeg sier meg stort sett fornøyd med slik jeg har det nå, for da kan jeg også rote litt uten at noen blir sure.
Ce'Nedra Skrevet 9. januar 2009 #20 Skrevet 9. januar 2009 Jeg syns det er på tryne å skulle rose mannen når han gjør husarbeid. Får dere ros hver gang dere har gjort noe? Tenkte meg det.. Han roser meg, hvorfor skal ikke jeg rose ham? Hva er galt med å rose hverandre? Det er jo alltid hyggelig å få ros
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå